Finpuss for totalrenovert stasjon
Bedre tilgjengelighet, moderne teknikk og design. Nå legges siste hånd på oppgraderingen av Drammen stasjon til åpningen i slutten av måneden.
DRAMMEN: Drammen stasjon, et jernbaneknutepunkt for det meste av togtrafikken vest- og
sørover fra Oslo, gjennomgår en total oppgradering. Den første og mest
omfattende delen av prosjektet er nå få dager fra å ta imot de første reisende.
De tre nordligste sporene med tilhørende plattformer åpnes for trafikk mandag
29. juli. Så langt har alt gått etter planen – og på budsjett.
Da åpnes også en ny og oppgradert elvepromenade på
mesteparten av strekningen forbi stasjonen. Nå og senere åpnes det flere
forbindelser mellom Strømsø og Drammenselva, jernbanen som barriere mellom by
og elva blir brutt flere steder.
I rute
De store gravemaskinene, lastebilene og støyene pælemaskinene er ryddet vekk,
de fleste flyttet til delen av anleggsområdet hvor det tidligere har ligget
driftssatte spor. Nå er det elektrikere, heismontører og andre fagfolk som
råder grunnen på den nordligste delen av nye Drammen stasjon.
- Finpuss og detaljer gjenstår men alt er i rute. Og på
budsjett. Det sier hovedbyggeleder Tor Espeland i Bane NOR når han
viser DRM24 rundt på det som blir en sentral og svært synlig del av det nye
bybildet ut mot Drammenselva.
Nye og flere adkomster
De nye sporene og plattformene vil gå under den nye bybrua og godt inn på Skamarken, den tidligere oppstillingsplassen for togsett. Det blir adkomst til plattformene og tog fra elvesiden på tre steder:
Fra Grønland forbi Staten Hus/den nye fotgjengerundergangen, fra gjenåpnet
elvepromenade vest for stasjonen og en ny trapp ned fra den midlertidige
gangbrua. Etter åpning og frem til medio august måned vil det for
reisende med spesielle behov bli satt opp eget transporttilbud fra Strømsø torg
og inn til de den nye plattformen i vestenden mot elva inntil en ny midlertidig
løsning er på plass for tilknytning for adkomst fra kiss and ride området i
enden av Dr. Hansteins gt.
Mens det foregår arbeider med den nye bybrua blir elvepromenaden
stengt på en kort strekning der bane NORs del av bybrua skal skjøtes sammen med
Drammens kommunes del av ny bybru. På den strekningen må ivrige brukere av
elvepromenaden ta en omvei via den nye plattformen.
Ved Dr. Hansteins gate øst på Strømsø åpnes også en ny
undergang for myke trafikanter mellom byen og Strandpromenaden. Dette var noe
Drammen kommune ønsket og som ble gjort på kommunens regning. I tillegg
gjenåpnes elveprominaden østfra med tilkomst til plattform langs nytt spor 1
nærmest elva og videre derfra til den nye mellomplattformen via bla. trapper og
heiser.
De nye plattformene blir på 350 meter og det gir plass
til tre togsett samtidig. De gamle plattformene sluttet før de gikk under
bybrua i vest. Nå som togoppstillingen er flyttet fra Skamarken og ny bybru gir
plass til kjøreledninger, strekker stasjonen seg langt bort mot Grønland. Deler
av området mellom stasjonen og Statens Hus vil bli et fremtidig parkområde og
tilgjengelig for byen, men opparbeides først i løpet av neste år.
Under vann
Som ved
så mange store byggeprosjekter ligger mye av arbeide og kostnader under bakken.
I Drammen har grunn- og elvevann vært utfordringen. Løsningene ble kompliserte,
kostbare, men bokstavelig talt vanntette. Nå er løsningene under jorden og
stort sett utenfor synsvidde. Og reisende som bruker undergangene under sporene
behøver ikke bekymre seg over at de er langt under grunnvannsnivå og
Drammeselva.
Og det hele startet med den store planen, Inter City. Samstemte
rikspolikere ville lage et triangel med dobbeltspor ut fra Oslo, nordover,
østover og vestover. Deler av planen ble satt ut i livet, men i vest dukket
Drammen opp som en flaskehals. Og regelmessige flommer i Drammenselva truet
sikkerhet og regularitet, først og fremst storm- og springflo som utfordring. I forhold til flom i Drammenselva blir forholdene ikke nevneverdig
påvirket med unntak av stor vannføring.
Løsningen ble å heve sporene 40 cm på den laveste
strekningen ved stasjonen. Da kolliderte kjøreledningene med undersiden av bybru.
Etter mange runder med opphetet lokalpolitisk debatt bøyde et flertall i
Drammen bystyre av og vedtok å rive bybrua. Og bygge ny.
Mens innspurten skjer på nordsiden av stasjonen har
arbeidene med sporene nærmest stasjonsbygget startet. Prioritert i dette
arbeidet er fullføringen av undergangen mellom stasjonsbygget og ny stasjon på
nordsiden. Og et stykke ut i neste sommer er prosjektet fullført og hele den
nye stasjonen åpnet. Noe mindre aktiviteter vil pågå utover høsten. Bla. som
følge av aktiviteter som må gjenstå inntil den nye Bybrua er åpnet og den
midlertidige brua kan rives.