Hovedbyggeleder Tor Espeland i Bane NOR gleder seg til å ønske publikum og reisende velkommen på den nye delen av Drammens stasjon i slutten av juli.

Finpuss for totalrenovert stasjon

Bedre tilgjengelighet, moderne teknikk og design. Nå legges siste hånd på oppgraderingen av Drammen stasjon til åpningen i slutten av måneden.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Drammen stasjon, et jernbaneknutepunkt for det meste av togtrafikken vest- og sørover fra Oslo, gjennomgår en total oppgradering. Den første og mest omfattende delen av prosjektet er nå få dager fra å ta imot de første reisende. De tre nordligste sporene med tilhørende plattformer åpnes for trafikk mandag 29. juli. Så langt har alt gått etter planen – og på budsjett.

Da åpnes også en ny og oppgradert elvepromenade på mesteparten av strekningen forbi stasjonen. Nå og senere åpnes det flere forbindelser mellom Strømsø og Drammenselva, jernbanen som barriere mellom by og elva blir brutt flere steder.

Elvepromenaden gjenåpnes i oppgradert versjon.

I rute

De store gravemaskinene, lastebilene og støyene pælemaskinene er ryddet vekk, de fleste flyttet til delen av anleggsområdet hvor det tidligere har ligget driftssatte spor. Nå er det elektrikere, heismontører og andre fagfolk som råder grunnen på den nordligste delen av nye Drammen stasjon.

- Finpuss og detaljer gjenstår men alt er i rute. Og på budsjett. Det sier hovedbyggeleder Tor Espeland i Bane NOR når han viser DRM24 rundt på det som blir en sentral og svært synlig del av det nye bybildet ut mot Drammenselva.

Det blir direkte forbindelse mellom Elvepromenaden og de nye plattformene.
Her kommer en manglende del av undergangen mellom stasjonsbygg og plattformer, er arbeide som prioriteres utover høsten.

Nye og flere adkomster

De nye sporene og plattformene vil gå under den nye bybrua og godt inn på Skamarken, den tidligere oppstillingsplassen for togsett. Det blir adkomst til plattformene og tog fra elvesiden på tre steder:

Fra Grønland forbi Staten Hus/den nye fotgjengerundergangen, fra gjenåpnet elvepromenade vest for stasjonen og en ny trapp ned fra den midlertidige gangbrua. Etter åpning og frem til medio august måned vil det for reisende med spesielle behov bli satt opp eget transporttilbud fra Strømsø torg og inn til de den nye plattformen i vestenden mot elva inntil en ny midlertidig løsning er på plass for tilknytning for adkomst fra kiss and ride området i enden av Dr. Hansteins gt.

Mens det foregår arbeider med den nye bybrua blir elvepromenaden stengt på en kort strekning der bane NORs del av bybrua skal skjøtes sammen med Drammens kommunes del av ny bybru. På den strekningen må ivrige brukere av elvepromenaden ta en omvei via den nye plattformen.

Ved Dr. Hansteins gate øst på Strømsø åpnes også en ny undergang for myke trafikanter mellom byen og Strandpromenaden. Dette var noe Drammen kommune ønsket og som ble gjort på kommunens regning. I tillegg gjenåpnes elveprominaden østfra med tilkomst til plattform langs nytt spor 1 nærmest elva og videre derfra til den nye mellomplattformen via bla. trapper og heiser.

De nye plattformene blir på 350 meter og det gir plass til tre togsett samtidig. De gamle plattformene sluttet før de gikk under bybrua i vest. Nå som togoppstillingen er flyttet fra Skamarken og ny bybru gir plass til kjøreledninger, strekker stasjonen seg langt bort mot Grønland. Deler av området mellom stasjonen og Statens Hus vil bli et fremtidig parkområde og tilgjengelig for byen, men opparbeides først i løpet av neste år.

I høst støpes og skjøtes en ny del av ny brua med delen som er bygget over plattformene.
Elvepromenade, trapp til undergang og for første gang plattform til for sporet ut mot Drammenselva.

Under vann

Som ved så mange store byggeprosjekter ligger mye av arbeide og kostnader under bakken. I Drammen har grunn- og elvevann vært utfordringen. Løsningene ble kompliserte, kostbare, men bokstavelig talt vanntette. Nå er løsningene under jorden og stort sett utenfor synsvidde. Og reisende som bruker undergangene under sporene behøver ikke bekymre seg over at de er langt under grunnvannsnivå og Drammeselva.

Og det hele startet med den store planen, Inter City. Samstemte rikspolikere ville lage et triangel med dobbeltspor ut fra Oslo, nordover, østover og vestover. Deler av planen ble satt ut i livet, men i vest dukket Drammen opp som en flaskehals. Og regelmessige flommer i Drammenselva truet sikkerhet og regularitet, først og fremst storm- og springflo som utfordring. I forhold til flom i Drammenselva blir forholdene ikke nevneverdig påvirket med unntak av stor vannføring.

Løsningen ble å heve sporene 40 cm på den laveste strekningen ved stasjonen. Da kolliderte kjøreledningene med undersiden av bybru. Etter mange runder med opphetet lokalpolitisk debatt bøyde et flertall i Drammen bystyre av og vedtok å rive bybrua. Og bygge ny.

Mens innspurten skjer på nordsiden av stasjonen har arbeidene med sporene nærmest stasjonsbygget startet. Prioritert i dette arbeidet er fullføringen av undergangen mellom stasjonsbygget og ny stasjon på nordsiden. Og et stykke ut i neste sommer er prosjektet fullført og hele den nye stasjonen åpnet. Noe mindre aktiviteter vil pågå utover høsten. Bla. som følge av aktiviteter som må gjenstå inntil den nye Bybrua er åpnet og den midlertidige brua kan rives.

Det blir en ny og direkte adkomst til stasjonen fra Grønland ved Statens Hus
For første gang: Heiser fra undergang opp til nye plattformer.
Undergangen til plattformen få overlys fra kulpler i taket.
Det er bygget en ny trapp fra midlertidig gangbru ned til stasjonen.
Publikum får se ny bybru fra undersiden.
Powered by Labrador CMS