Visuelt utsøkt - innholdsmessig hul
«Civil War»: Mesterlig laget, men mangler budskap.
FILM: Alex
Garland har etter hvert opparbeidet seg en veldig interessant CV, både som
manusforfatter og regissør. Med høydepunkter som “28 Days Later”, “Sunshine” og
“Ex-Machina” som manusforfatter, der han på sistnevnte også fungerte som
regissør.
Lavpunktet hans, etter min mening, må kunne sies å være veldig opphausede
“Annihilation”.
Naivt og uvirkelig
Statene
California og Texas har av en eller annen grunn gått sammen for å styrte den
sittende presidenten (Nick Offerman). Krigsfotografen Lee (Kirsten Dunst) og
journalist/krigsjunkie Joel (Wagner Moura) planlegger å kjøre inn i krigssonen
i Washington i håp om å få et intervju med den tilsynelatende fallende
presidenten. I utgangspunktet ganske så naivt og uvirkelig all den tid
Washington er midt i en krigssone.
Det er derimot ingen hindring, og med seg på
lasset får Lee noe motvillig med seg veteran-krigskorrespondent Sammy
(Stephen McKinley Henderson) og fotograf-ferskingen Jessie (Cailee Spaeny), som forøvrig er en
stor fan av Lee.
Kun bevæpnet med kamera og skuddsikre vester kjører de så velvillig inn i
krigssonen av et dystopisk USA midt i en brutal borgerkrig.
Dette er
utgangspunktet for Alex Garlands “Civil War”. Noe som skulle være enkelt å
forholde seg til, og skremmende nok mer virkelighetsnært enn noen gang i dagens
ustabile politiske klima i USA. For med et interessant
skuespillerensemble og en spennende regissør med et fengende plott, skulle alt
ligge til rette for et engasjerende og skremmende kritisk blikk på et
sønderslitt og fragmentert USA, hvor de politiske ytterpunktene eskalerer til
et verst tenkelig utfall.
Men en slik oppskrift unnviker regissør og
manusforfatter Alex Garland for alt det er verdt.
Høy produksjonsverdi
Filmens dramaturgi fungerer som en roadmovie, som sakte men sikkert tar oss
gjennom en eskalering av ubehagelig og alarmerende scener frem til en mektig og ekstremt vellaget militær slag-scene i Washington som oppleves så
virkelighetstro som det kan bli. Da med unntak av hvor nære filmens
hovedpersoner får følge en militær enhet i kamphandlinger, som selvsagt aldri
ville ha skjedd.
Produksjonsverdien
er stor, og føles meget naturtro der filmens firkløver beveger seg lengre og
lengre inn i det krigsherjede USA. Det mest skremmende øyeblikket står
skuespiller Jesse Plemons for, der han spiller en soldat blottet for empati og
medmenneskelighet mens han og hans medsammensvorne er i ferd med å fylle opp en
massegrav med lik, samtidig som de har tatt til fange en av firkløveret og
vurderer denne personens videre skjebne.
Teknisk
sett er regien på skuespillerne og det visuelle supersolid. Skuespillet er
kledelig nedtonet, og karakterene fremstår meget reflekterte og naturtro. Foto
er meget imponerende med noen enkeltstående eksepsjonelt flotte film-scener.
Redigeringen gir skuespillerne rom samtidig som den er stram og effektiv.
Lydbildet er intenst og aktivt med rom for stillhet. Det generer en kledelig
kontrast til det visuelle. Musikkbruken er derimot til tider underlig og
enkelte steder malplassert. Bruk av enkelte sanger oppleves i mot sin
opprinnelige hensikt. I stedet fremstår musikkbruken nærmest ufrivillig
sarkastisk i deler av sin formidling.
Manglende budskap
Det
største problemet med filmen er derimot filmens manus og mangel på vilje til å
gå dypere inn i konflikten. Det hele oppleves, når en har summet seg etter
filmens høye intensitet, ganske så overfladisk og hult. Karakterene fremstår
enigmatisk, strandet i en handling som aldri gjengir noen forklaring.
Jo mer
man går i dybden av filmen, jo flere spørsmål dukker opp uten noen form for
vilje til å besvare dem fra filmens side. Filmens konflikt virker smått
meningsløs, der ingen av sidene blir belyst. Hva og hvorfor ting har eskalert
til en brutal borgerkrig forblir et mysterium.
Hvem de
fire karakterene er, virker også å være uinteressant i regissørens øyne. Det
blir bare formidlet et overfladisk blikk av noen karakterer som befinner seg i
en skremmende situasjon, i en sivilisasjon som rakner i en skremmende fart.
Det er meget synd, for det er så mange interessante aspekter denne filmen kunne belyst, hadde den hatt motet til å ytre eller i hvert fall turt å lefle med noen form for kontroversielle synspunkter. Da kunne det blitt en film for historiebøkene på linje med “Apocalypse Now”, som faktisk deler mange likheter, men som befinner seg på et helt annet filmatisk nivå.