Ukens kinopremierer
Ukjent landskap: Norsk film kåret til en av verdens beste
Denne dokumentaren handler om norske Maria som møter engelske Nik.
De har en felles drøm: å legge sivilisasjonen bak seg og leve i pakt med
naturen, selvforsynt med alt. De gifter seg, finner en liten gård langt utenfor
allfarvei, og får tre barn, i tillegg til Marias datter fra før. Barnas
skolegang står de for selv.
Filmskaperen Silje Evensmo Jacobsen oppdager Marias blog «Wild
& Free» i 2014, som beskriver et nærmest eventyraktig lykkeliv. Jacobsen
tar kontakt og ønsker å følge familien i en dokumentarserie.
Før hun engang har begynt, blir familien rammet av tragedie, og
dokumentaren blir noe helt annet enn en koselig «bo på landet blant de søte
dyrene»-film. Isteden blir det en film som vant en av verdens aller høyeste
priser 26. januar i år: The World Cinema Grand Jury Prize på Sundance Film
Festival.
Sundance-instituttet som står bak festivalen, ble grunnlagt av
Robert Redford i 1984. Navnet stammer fra rollen hans i filmen «Butch Cassidy
and the Sundance kid», hvor han spilte kidden mot Paul Newman som Butch. Filmen
som kom i 1969 har blitt omtalt som noe av det beste som kom ut av
sekstitallet.
Festivalen har blitt en av verdens mest anerkjente, og Ukjent
landskap vant den store prisen i konkurranse med 17000 andre filmer fra hele
verden. Anmelderne beskriver at det som gjorde mest inntrykk er hvordan
familien takler sorgen, men også veien tilbake til sivilisasjonen. Den veien
byr på en rekke utfordringer for barna som omtrent aldri har sosialisert med
andre barn før, og det å begynne på skolen virker spesielt skremmende. Men
sivilisasjonen er ikke så verst når alt kommer til alt, og filmen vekker tanker
som sitter igjen lenge, om hvordan vi lever våre liv.
Filmskaper Jacobsen sier i et intervju med Vanity Fair at mange
kan kjenne på drømmen om et liv hvor en lever helt i pakt med naturen. For ti
år siden var det den drømmen hun ble fascinert av, og ville filme – før
historien endret helt karakter. Ti år senere, før filmen skulle presenteres på
Sundance stiller hun spørsmålet: «Kanskje det ikke er svaret? Mennesker trenger
mennesker, og kanskje vi heller burde velge en roligere livsførsel i den
sivilisasjonen vi faktisk lever i?»
The Recovery Channel: Norsk dokumentar om tvang i psykiatrien
Regissør
Ellen Ugelstad har selv 25 års erfaring som pårørende for et familiemedlem med
psykiske lidelser. Hun har laget en film om tvangsbruk i psykiatrien med et
helt uvanlig grep: den er lagt opp som en dokumentar om en fiktiv nyhetskanal
som kun omtaler saker om psykisk helse. Dermed blander hun både skuespill og
fakta. De som er nyhetsankere er skuespillere, mens reportasjene kan være helt
ekte.
De
ekte innslagene handler blant annet om hvordan sårbare mennesker kan bli utsatt
for overgrep i form av voldelig tvangsbruk i psykiatrien. Det handler også om
menneskerettigheter, som for mange oppleves som helt fraværende når de er under
tvang. Anmeldere har skrevet at filmen er rystende og provoserende, og ikke
minst viktig.
Filmen
har allerede fått stor oppmerksomhet både i innland og utland, og NRK
Dagsrevyen har meldt at filmen skal vises på et helsetoppmøte i Geneve, hvor
den skal vises for Verdens Helseorganisasjon, WHO.
Med en
film som blander fakta og fiksjon, som også har stor nyhetsverdi – da passer
det med en trailer denne gangen som er NRK-innslaget – som også viser deler av
filmtraileren.
The First Omen: Ny horror-klassiker som overgår den første
For de
fleste som liker skrekk-sjangeren er The Omen fra 1976 et must og en del av
selve «grunnkurset» - helt på linje med Eksorsisten. For nykommere handler den
om et barnløst ektepar som adopterer et barn, Damien, som etter en del skrekk
viser seg å være selveste Djevelen inkarnert i en liten gutt.
Etter
den har det kommet flere oppfølginger med ulik suksess. Ingen har helt lykkes, før
nå. The First Omen er produsert av 20th Century Fox, som også laget The Omen,
og tar seerne tilbake til tiden før Damien ble født.
En ung
kvinne reiser til Vatikanet for å studere. Her er det katolikker som mener at
menneskene ikke frykter Gud lengre, og noe må gjøres for å få dem tilbake til
troen. En plan settes i verk for å skremme the living daylight ut av folk:
Selveste Djevelen må komme til jorden. Dette får de til, og metoden er at
ondemannen selv må fødes, av en kvinne som ikke har noe hun skulle sagt om det.
Filmen er også en kraftig kritikk av den katolske kirkens behandling av
kvinner, og deriblant nærmest tradisjon for overgrep.
Utenlandske
anmelderne er over seg av begeistring: «Frydefullt avskyelig. Dette er den
religiøse skrekken jeg har ventet på». «Ikke for de lettskremte og de med
lett-opprørt mage. The Omen var skremmende – og denne overgår den».
Handlingen
slutter rett før der The Omen begynner. Den kan sees helt uavhengig, men flere
anmeldere anbefaler å ta et gjensyn med The Omen for å få fullt utbytte av
filmen.
I
infoen får vi opplyst at den har angstskapende scener av tvangsbruk, selvdrap
og lemlestelse, og den får derfor 15 års aldersgrense.