Ukens kinopremierer: Norsk storfilm fra virkeligheten
FILM: Sulis 1907 har det som virkelige storfilmer har: den har
blitt omtalt mye og lenge, lenge før premieren. Og nå er den her, på kino, 6. oktober.
Filmen er basert på en virkelig historie, opprøret i
Sulitjelma i 1907. I den livsfarlige gruven Hauken er det brutale kår for
arbeiderne. Det blir bare enda verre når kapitalisten Wenstrøm kommer til
makten i gruveselskapet. Wenstrøm spilles av Simon J. Berger, som de fleste har
sett som den ufyselige konemishandleren Adam Veile i Exit. Han er ikke mindre vemmelig
som kapitalist over hundre år tidligere.
Vi følger atten år gamle Konrad som får jobb i den farlige
gruven. Når flere dør i gruveulykker, kommer sosialisten Helene på banen, og
maner gruvearbeiderne til kamp.
Det går riktig dårlig for mange av arbeiderne i gruven, men
Sulitjelma-opprøret har påvirket utviklingen av fagbevegelsen i Norge, og er
dermed en av de viktigste hendelsene i landets historie.
The Exorsist Believer: Oppfølger til Exorsist-klassikeren
For første gang kommer det en oppfølger til Exorsisten fra
1973. Ellen Burstyn, som i den filmen spilte moren til unge Regan som ble
besatt, er tilbake i 2023. Tvillingene Angela og Katherine på 13 år forsvinner
i skogen og blir borte i tre dager. Når de er tilbake, husker de ikke hva som har
skjedd med dem. Men etter noe tid utvikler de en adferd som gjør at foreldrene
må kontakte den eneste de vet om som har opplevd noe tilsvarende: moren til den
unge jenten som ble besatt i 1973.
Filmen har bare fått 25% score av anmeldere på Rotten Tomatoes,
men andre anmeldelser er mer positive. Budskapet er at å lage en Exorcisten
nummer to, er som å hoppe etter Wirkola – det skal godt gjøres at det kan bli i
nærheten av like bra. Om en skrur forventningen litt ned, siden den originale
nå engang regnes for den fremste skrekken av alle, så kan det bli en spennende
opplevelse. Ellen Burstyn får jevnt over ros for å være et gledelig gjensyn.
I 1973 besvimte folk i kinosalene, og etter hvert sto
ambulanser parkert utenfor. Med årene har vi blitt mer hardføre, men filmen har
fått 15 års aldersgrense, og det er godt mulig at de yngste kinogjengerne vil
oppleve skikkelig skrekk. De djevlebesatte 13-åringene kommer med demoniske
uttrykk og rystende grove stemmer, akkurat som i originalen. Kanskje den er
egnet for å hjemsøke drømmer i år fremover, den også.