Ujevnt dykk ned i de kvalmende rikes morbide lekegrind
«Blink Twice»: En ubalansert observasjon der vanlige mennesker er lite verdt og eksisterer kun for de rikes tilfredsstillelse.
FILM: “Blink Twice” har
ganske tydelig funnet inspirasjon i disse post “Me Too”-tider. Spesielt to
høyprofilerte og groteske saker sitter friskt i minne.
Den med milliardær
Jeffrey Epstein som organiserte misbruk av unge jenter på sin egen private øy
og vår alles Bill Cosby som dopet ned og voldtok masser av jenter mens han
figurerte som Amerikas store far på Bill Cosby show.
Noe som skurrer
Channing Tatum, mest
kjent fra “Magic Mike"-trilogien, spiller Slater King. En sjarmerende
milliardær som på sin egen veldedighetsgalla møter servitrisen Frida (Naomie
Ackie) og hennes venninne Jess (Alia Shawkat) og inviterer dem ut på sin egen
private øy.
Sammen med flere andre jenter, og noen av Slaters rike venner, har
de tilsynelatende en drømmeferie der alt er inkludert. Men det er noe som
skurrer, for snart presser underbevisstheten på, og Frida fornemmer at alt ikke
er vel under overflaten i dette tilsynelatende paradiset.
Stagnerer
Skuespiller og modell,
Zoë Kravitz ("Mad Max: Fury Road”, “The Batman (2022)”, debuterer her som
regissør og manusforfatter. Hun har fått med seg en god miks av mindre kjente
og lovende skuespiller spritet opp med noen gamle ringrever som vekker nostalgien
i hvert fall hos meg.
Kravitz bruker lang tid
på å introdusere sine nøkkelfigurer, og bruker enda lengre tid med å sette opp
premisset. Filmen er hurtig og effektiv i starten, men straks historien flytter
seg ut på øya, stagnerer fremdriften, og den endeløse festingen ser aldri ut
til å ende. Intensiteten daler, men likevel forventer du at noe vil snu og
ubehaget som i det stille bygges opp vil eskalere. Når det etter en times tid
endelig skjer ting, undrer man likevel om man bryr seg nok om disse
selvopptatte menneskene til at man bryr seg om deres skjebner.
Paranoia
Filmatisk bruker filmen
mye nærbilder med et kamera som liker å holde seg tett til karakterene den
følger, så resten forblir ute av fokus. Det gir en effektiv fornemmelse av
paranoia. Musikkbruken er sparsom og minimalistisk. Det gjør den samtidig mer
effektiv, sammen med et lydspor som velger sine fokusområder og tydeliggjør det
ekstra. Det gir det hele en ekstra drømmeaktig effekt som passer filmens mørke
tone.
Klipperytmen kunne med
fordel trimmet mer grådig, når dramaturgien stagnerer i midtpartiet. Man undrer
seg om det vil skje noe snart? Når det så endelig gjør, er sjokkeffekten
brutal, med en relativt nøktern spenningskurve, men noen få hederlige unntak. Filmen
tar også noen irriterende snarveier, der det passer dramaturgien best, som
føles unødvendig.
Undrer seg over budskapet
Etter filmens
rulletekst har overtatt synsfeltet, mens funky James Brown og hans sang “The
Boss” jammer over høyttalerne, undrer man seg litt over selve budskapet i
filmen, og hva den egentlig vil formidle. Er alle menn kryp og potensielle
overgripere, mens alle kvinner er undertrykte ofre, i hvert fall tilsynelatende
alle karakterene i denne filmen. Og er rikdom og makt det som teller når man
vil frem her i verden? Hva med konsekvenser av sine handlinger? Det er spørsmål
filmen i seg selv egentlig ikke er så interessert i å svare på.
Så var det
underholdning aspektet da? Det er en ujevn opplevelse som har sine øyeblikk,
innimellom visse stagnasjoner. Skuespillet generelt er solid, og protagonisten
Frida og antagonisten Slater er overbevisende spilt av Naomie Ackie og Channing
Tatum. De makter å finne en troverdig versjon av sine karakterer. Likevel
undrer jeg meg noe om Fridas motivasjon, som forblir relativt uendret gjennom
hele filmen der hun har en agenda. Ellers spiller filmen på velkjente
filmatiske grep og en skjev satirisk blikk på de rikes lekegrind der egne lover
og regler gjelder.
Alt i alt blir den
totale opplevelsen ujevn med noen høydepunkter som trekker ekstra opp. Dette
fra en regidebutant som viser tidvis et spennende talent. Et talent det kan
være spennende å se hva vil bringe til lerretet neste gang, med litt mer rutine
i bagasjen.