Sjarmerende, uhøytidlig og mangelfull
«The Fall Guy»: Lettbent og småfornøyelig underholdning som hadde fortjent et bedre manus.
FILM: Filmen
starter ambisiøst med en lang enkeltstående sekvens der vi følger filmens
protagonist, en noe kjepphøy stuntmann med navn Colt Seavers, spilt av Ryan
Gosling. Nærmest i en dis av kjærlighetsrus etter å ha innledet et ferskt og
hemmelig forhold til kameraoperatøren Jody Moreno (Emily Blunt), gjør Colt seg
klar til et rutinemessig stunt for den arrogante og narsissistiske
Hollywood-stjernen Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson). Et stunt som går fryktelig
galt.
18
måneder senere med gjenopptrening, har både hans forhold til Jody tatt slutt og
det profesjonelle liv som stuntmann falt i grus. Jody, som han etterhånden
innser er hans livs kjærlighet, har blitt regissør. Gjennom hennes produsent
får Colt høre at Jody tilsynelatende vil ha han tilbake på filmsettet som
stuntmann på hennes debutfilm. Er dette den nye sjansen han har ventet på?
Comebacket på filmsettet går definitivt ikke knirkefritt, da misforståelser
etterhvert fyller kvoten opp med flust av pinlige situasjoner, som ikke blir
bedre når filmens stjerne, Tom Ryder, plutselig forsvinner.
Filmen i filmen er en science-fiction film av det absurde
slaget, en slags space-cowboy action-komedie med et intergalaktisk
kjærlighetsforhold
Alle de riktige ingrediensene
Regissøren
David Leitch har selv en lang bakgrunn som stuntmann. Etter å ha vært fast
stuntmann for kjente Hollywood-tøffinger som Matt Damon og Brad Pitt, avanserte
han i Hollywood-hierarkiet. Han skapte et gedigent bluss om seg selv som et
lovende regissør-talent etter den ukrediterte (av en eller annen grunn)
co-regissør jobben han gjorde i den første “John Wick” filmen. Han fulgte opp
med blant annet de meget lystige og underholdende "Bullet Train" og
“Deadpool 2”.
Dette,
sammen med et imponerende skuespillerensemble, skulle derfor ha alle
forutsetningene tilstede for å produsere en heidundranes heisatur av en film.
Useriøs tone
Filmen starter også friskt i velkjent Hollywood-stil, med masser av action og underholdende stunts som skaper ytterligere forventninger om filmens videre fremdrift. Tonen er munter og sporadisk klein, som bare underbygger filmens lette og useriøse tone.
Mer motivert forfatterskap
Filmen
skrider fort over til mer og mer urealistiske situasjoner. Dette er likevel en
slik type film, ekstremt overdrevet i underholdningens navn, noe man fort
innfinner seg med og lever ekstremt godt med.
Etter hvert blir det derimot mer
og mer rot, og historien forsvinner i et sammensurium av unødvendige og heller
dumme dramaturgiske beslutninger. Samspillet mellom skuespillerne funker til en
viss grad, mens kjærlighetsforholdet mellom Colt og Jody vasser til ankelen av
banale klisjeer og cheesy dialog. Noe som føles unødvendig og raskt kunne latt
seg fikse med et litt mer motivert forfatterskap.
Du ser likevel at de to
skuespillerne, Ryan Gosling og Emily Blunt, koser seg foran kameraet og det
smitter selvsagt ut til publikum.
Tapt mulighet
Det
er imidlertid synd at filmens antagonist Tom Ryder, herlig spilt av Aaron Taylor-Johnson, er fraværende
mesteparten av filmen. Han er en karakter som burde ha fått mye mer scenetid,
da hans overdrevne og herlige absurde og narsissistiske trekk øker
underholdningen betraktelig i en slik film.
Det føles som et underlig dramaturgisk
valg, og en tapt mulighet.
Sjarm og uhøytidelighet
Det helhetlige inntrykket er at “The
Fall Guy” kunne med fordel vært strammet opp i flere ledd. Forutsigbarheten
blir veldig tydelig, og dumskapen får trumfe litt for ofte. Enkelte
beslutninger fra hovedpersonene virker innimellom underlig. Musikken spiller
andrefiolin, og blir ikke brukt nevneverdig aktivt til å fremme noe annet enn å
understreke følelsene i kjærlighetsscenene. Lydbildet generelt oppleves
forholdsvis nøkternt, der det med fordel kunne dristet seg seg noen flere hakk
opp på desibelskalaen. Filmens mange stunt holder til gjengjeld høyt nivå og er
mektig imponerende å bivåne.
Alt i alt har "The Fall Guy”, til tross for sine mangler, en forholdsvis høy underholdningsverdi som redder seg
inn med mye sjarm og uhøytidelighet. Likevel føler man at det kunne ha blitt noe mer episk og minneverdig, med et bedre manuskript og replikker. Det er litt synd, for det hadde denne filmen virkelig
fortjent.