Severdig om leiemorder med demens
«Knox Goes Away»: En enkel film om et liv på skyggesiden som får uante problemer grunnet hurtig eskalerende demens.
FILM: Michael Keaton har fått en velfortjent oppblomstring av skuespillerkarrieren sin det siste tiåret, spesielt etter sin Oscar-nominerte rolle i “Birdman”. Nå viser den tidligere Batman-skuespilleren seg også som en meget habil regissør.
Lavmælt
John Knox (Michael Keaton)
er en kynisk, ufeilbar og metodisk leiemorder. Eller rettere sagt han var, helt
frem til nylig, før han ble diagnostisert med en ubarmhjertig og ekstrem
aggressiv form for demens.
Etter at hans siste oppdrag ikke gikk som planlagt,
haster det med å rydde bort og fjerne alle løse tråder fra sitt tidligere liv
og med hans sjef Xavier (Al Pacino), før hans mentale tilregnelighet forsvinner.
Samtidig må han også prøve å gjøre opp og reparere sitt bedervede og ikke-værende forhold til sin fremmedgjorte sønn Miles. Da hjelper det ikke
ytterligere at noen plutselig banker på døren, og bringer med seg ytterligere
problemer som kompliserer ting ytterligere. Samtidig skaper det en unik
mulighet til å gjøre opp for fortiden.
“Knox Goes Away” har et
forholdsvis enkelt og ukomplisert plott, som fokuserer energien på karakterene
og deres interaksjon. Skuespillerne får tid til å utvikle sine karakterer, og
får utfolde seg fritt overfor hverandre uten å måtte forholde seg til spesialeffekter
og andre distraksjoner. Regien av Michael Keaton som også spiller hovedrollen
er lavmælt. Her gjelder det enkle og funksjonelle fremfor å rote seg bort i
fancy og overkompliserte kameraføringer.
Usentimental
Skuespillet holdes nøkternt
og samtidig troverdig. Måten demens blir fremstilt på gjennom Knox sine øyne,
føles meget autentisk og uhyggelig skremmende. Selv om det er en dialogdrevet
film, klarer den seg uten store monologer og overdreven bruk av ytterkantene på
følelsesregisteret.
Musikkbruken er avbalansert, og holdes fraværende ved de
mange dialog-scenene. Lydbildet er selektivt og nedtonet, redigeringen er
tålmodig, kanskje litt for tålmodig for noens smak. Jeg personlig synes det
kler filmen utmerket. Spesielt de scenene hvor Knox sliter med å orientere seg
rundt grunnet sin demens, er meget effektivt klippet sammen.
Dramaturgien er
usentimental, selv om den har noen overraskende rørende scener i et
forholdsvis kynisk og brutalt univers. Det er lite følelser involvert, og
kynismen rår. Derfor blir kontrasten stor og desto mer tydelig når det dukker opp noen små følelsesmessige innblikk.
Vellykket
“Knox
Goes Away” er en befriende, simpel film å følge, med et ukomplisert plott som
ikke prøver å revolusjonere filmverdenen. Det er ofte mer enn godt nok, når
resten er utført med presisjon og gjennomgående kjærlighet for karakterene og
historien.
Michael Keaton har laget en veldig solid og severdig, smal film, som
virkelig fortjener et større publikum. Den har noe på hjertet, med karakterer
man bryr seg om, om enn muligens med en noe unnvikende moral. Resultatet er uansett en
vellykket film i et veldig avgrenset univers.