Mektig, men fragmentert portrett av historiens mest kjente hærfører
«Napoleon»: Filmen har mye, men også en del elementære mangler som forhindrer filmen i å bli en tidløs klassiker.
FILM: Napoleon er et navn de fleste har hørt om. Foruten å ha fått en kake oppkalt etter seg,
er Napoleon en av verdenshistoriens største militære strateger og erobrere. I
ettertiden er han likevel en omstridt figur i Frankrike. Mange ser på ham som
en nasjonal folkehelt som var en enestående dyktig feltherre og militær strateg, som også stod bak viktige samfunnsreformer.
Andre ser på han med mindre
nasjonalistiske øyne og som en despot som er ansvarlig for millioner
av tapte menneskeliv.
Underlig kjemi
Så
hvem er Napoleon egentlig, hvem er personen bak navnet? Et spørsmål jeg føler
regissør Ridley Scott og manusforfatter David Scarpa egentlig ikke helt klarer
å gripe fatt i, eller muligens er mindre interessert i å finne ut av.
Etter
å ha sett filmen føler jeg egentlig ikke at jeg har blitt noe klokere på hvem
personen Napoleon er. Hva var hans indre motivasjon, selv om han på et punkt
sier at han gjør alt for Frankrike, føles ikke det som den virkelige
motivasjonen.
Filmen dveler også enormt på forholdet hans til Josephine. Et
forhold som ikke fremstår særlig lystig. “Napoleon” i Joaquin Phoenix skikkelse
fremstår heller ikke særlig sympatisk, med unntak av noen ufrivillig komiske elementer
etter kuppet i 1799, hvor han blir jaget rundt på tinget av illsinte
byråkrater.
Han er forholdsvis egosentrert, sjenert og innesluttet, og holder
kortene tett til kroppen, og er vanskelig å få noen særlig empati for. Josephine
blir jeg heller aldri helt klok på, som nærmest på bryllupsnatta allerede har
tatt seg en elsker. Det er en noe underlig kjemi mellom de to, og det er litt
uklart om det er skuespillerne selv eller regien som guider dem dit.
Fragmentert
Om
den fragmenterte opplevelsen av filmens ujevne dramaturgiske struktur skyldes
en altfor effektiv historiefortelling, mangler i manus eller motsatt at
det blir for grådig og vil ha med seg mest mulig, er uvisst. Uansett føles det
som om noen vesentlige scener er blitt klippet bort for å spare tid. Noe som
kan oppfattes underlig med en lengde på to timer og 38 minutter.
Opplevelsen
blir at man bivåner bruddstykker hvor enkelte hendelser ikke følges opp og
forsvinner i den upolerte dramaturgiske strukturen. Regissør Ridley Scott har
allerede proklamert at det finnes en fire timers directors cut klar til å bli
gitt ut på Apple-TV, så hva sier det om kinoversjonen?
Den franske revolusjonen
Selve
filmen starter med henrettelsen av Marie Antoinette, hvor “Napoleon” i Joaquin
Phoenix skikkelse, overværer halshuggingen personlig. Deretter starter en
ambisiøs ferd mot toppen av Frankrikes hegemoni hvor han utnytter kaoset som
oppstår i tumultene etter den franske revolusjonen.
Han nærmest kupper tronen i
1799, og blir såkalt førstekonsul før han blir kronet til Frankrikes keiser fem
år senere. I et drøyt tiår fremover hersker han med store visjoner om å trone
over Europa - hvor han invaderer og overtar landsdeler og inngår union med andre
europeiske stormakter. I starten er han nærmest utilnærmelig og vinner det ene
slaget etter det andre, før overmotet blir for stort, og nederlagene større og større med en stadig økende misnøye i hjemlandet.
Samtidig kjemper
han på hjemmefronten, hvor desperasjonen etter å få en arving krever mer og mer
fra forholdet til Josephine.
86 år gammel
Filmen
inneholder litt av alt, fra de mest innholdsrike 20 årene av Napoleons liv.
Regien med den britiske Hollywoodlegenden Ridley Scott er visuelt stilsikker
der produksjonsverdien er av ypperste kvalitet. I en alder av 86 år har han
fortsatt stålkontroll på begivenhetene, og har alltid hatt et godt øye for å
komponere storslåtte slagscener.
Skuespillet er habilt over hele linja, og
Joaquin Phoenix gestalter et portrett av mann med mange sider, så vel som noen
ufrivillig komiske sider. Det er et litt annerledes portrett, hvor Napoleon
ikke akkurat blir fremstilt som en uredd, Adonis av en helt som Hollywood har
en tendens til å gjøre med store historiske karakterer.
Han blir fremstilt som
en alvorstynget mann med veldig få sympatiske trekk, om noen, og som ikke slipper
noen inn på seg. Det samme kan sies om Josephine i Vannessa Kirbys skikkelse.
Hun har imidlertid litt mer utstråling og karisma. Ellers er hele
persongalleriet fylt opp av egosentriske og mindre appellerende skikkelser fra
Duke of Wellington (Rupert Everett), tsar Alexander til hele staben i det
franske hoff.
Foto
holder seg fargefattig med kontrastfylte bilder, som kinolerretet er ekstra
god på å formidle. Lydbildet er nokså nedtonet, stramt og kraftfullt der det
trengs. Musikksiden kompletterer lydbildet effektivt, uten å gå overbord med
pompøse komposisjoner. Noe som her definitivt matcher filmens aura.
Mystisk
Det
filmen er god på er de visuelle fremstillingene av de få slag- og kampscene som
er. Atmosfæren fra datidens Frankrike fanges også effektivt opp, med folkets
økende desperasjon. Samtidig føles redigeringen litt usammenhengende til tider,
noen tråder blir nøstet opp i, for så aldri bli fulgt opp. Helheten oppleves
derfor noe fragmentert. Det dysfunksjonelle forholdet mellom Napoleon og
Josephine brukes det i overkant mye tid på.
Selve portrettet av Napoleon er fortsatt ganske mystisk, og han
oppleves nokså passiv til tider for en leder av et slikt kaliber. Samtidig
skaper han et veldig menneskelig portrett av en myteomspunnet person. Men
fortsatt synes jeg ikke vi kommer virkelig tett på ham som person.
“Napoleon”
er en film som definitivt har mye, men har samtidig litt for mange mangler til å
bli en tidløs klassiker av samme kaliber som en annen film Ridley Scott står
bak - nemlig “Gladiator”.