Mektig epos om mennesker i krig mot kunstig intelligens
«The Creator»: To timers heisatur med spennende karakterer og en veldig aktuell problemstilling i en fremtid ikke altfor langt unna vår egen.
FILM: Regissør
og manusforfatter Gareth Edwards varter opp med noe så eksklusivt som en
egenartet, original film med sitt eget univers.
Et univers som ikke er basert
på allerede eksisterende verker, eller er en oppfølger eller en forløper, en
nyinnspilling eller inneholder superhelter av et eller annet slag er en meget
sjelden opplevelse i dagens filmklima.
Nå
skal det også sies at Gareth Edwards stjeler uhemmet fra tidligere
fremtidsrettet filmer. Han er sitert selv i å si at han fant inspirasjon fra
kjente og mer obskure filmer som "Apocalypse Now”, “Blade Runner”,
“Baraka”, “Paper Moon”, “Rain Man”, “Akira”, “E.T.” og “The Hit” for å nevne
noen.
Etter å ha sett filmen er det ganske innlysende. Like fullt evner han å
skape noe eget, noe forfriskende originalt. Dette med et manus som skaper en
kontinuerlig nysgjerrighet. Den har nok av interessante konflikter, med
karakterer omringet av et miljø som ikke er en altfor fjern spådom om fremtiden
vår.
Verdens skjebne
Historien
er lagt drøye 40 år frem i tid, mer presist i år 2065. Amerikanske myndigheter
har erklært krig mot KI-styrte roboter, som deres etterretning mener forårsaket
en atombombesprengning i Los Angeles. Midt i alt dette finner vi eks-soldaten
Joshua (John David Washington), som sliter med etterdønningene av å ha vært
under dekke hos fienden, der det meste gikk galt.
En
gruppe amerikanske elitesoldater får overtalt ham til å bli på et hemmelig
oppdrag, da de trenger hans kunnskaper fra når han var under dekke. De er
nemlig på sporet av fiendens mektige skaper, som tilsynelatende er i ferd med å
utvikle et nytt mektig våpen. Joshua har derimot en personlig agenda som gir
han en mulighet til å rette opp i fortiden. Han får imidlertid fort andre
prioriteringer når han oppdager fiendens hemmelige våpen på egen hånd.
Plutselig er det han som har verdens skjebne i sine egne hender.
«More human than human»
Ting
er imidlertid ikke så enkelt som først antatt. Temaet er høyaktuelt. Manuset
tar tak i noen interessante problemstillinger, som i vår egen tid har kommet
frem i lyset det siste året. KI er både fascinerende og skremmende på en gang.
Filmen tar også etter hvert et slags standpunkt når det kommer til KI. Det er
kun tiden som vil vise hvor det bærer hen. I filmen virker det som det er
amerikanerne som har all teknologien, som kanskje er litt underlig all den tid
man hadde trodd at KI ville utvikle egen dominerende teknologi.
Filmatisk
har Edwards gått for en mer konvensjonell tilnærming, hvor green-screenen har
blitt byttet ut med gode gammeldagse snekrede kulisser og eksisterende
lokasjoner. Menneskerobotene er laget med å bruke ekte mennesker, hvor
robotdesignen har blitt tilført digitalt i post produksjonen. Noe som gir en
mer menneskelig tilnærming til robotene.
Edwards har også stjålet slagordet fra «Blade Runner»: «More human than human». Noe som er ganske dekkende for denne
filmen også.
Ringrev
Musikken
er av Hans Zimmer ("Dune", "Gladiator", “Inception” og
“Blade Runner”) en skikkelig ringrev blant musikk-komponistene i Hollywood, og som
elsker å eksperimentere og leke med lyddesign og instrumenter om hverandre.
Her
har han en mer generell tilnærming til musikkbruken. Det er fortsatt storslått,
om enn i en mer nedtonet versjon. Tonen i filmen er forholdsvis mørk, men
produksjonsselskapet bak filmen er eid av Disney, så volden og munnbruken er
tonet ned for å få med Disneys kjerne-tilhørere, de unge tenåringene.
Imponerende skue
Regissør
Edwards har skrudd sammen et meget underholdende epos, med spennende karakterer
og en veldig aktuell problemstilling, selv om den har utviklet seg ytterligere
40 år i filmen. Filmhåndverket er meget solid, og skuespillet treffer tonen i
filmen perfekt. Foto leker med et naturlig og effektfullt uttrykk som til tider
koser seg med storslåtte kulisser i vakre deler av blant annet Thailand.
Action-sekvensene er mange, og spesielt krigsfilmen “Apocalypse Now” er en
vesentlig inspirasjonskilde i utførelsen av de mange kampscenene. Redigeringen
holder en stram linje, og bringer oss effektivt gjennom historien uten for mye
dveling.
Filmen
lar seg også bli fristet til å lage noen unødvendige tåredryppende
scener mot slutten - som nok fungerer bedre på papiret enn på lerretet. Det er
mer en skrape i lakken, og er ikke nok til å velte helhetsinntrykket, som er et
imponerende skue tross alt. Man blir dratt med på en drøyt to timers heisatur,
i en fremtid ikke altfor langt unna vår egen.