Manglende intellekt feller et underholdende premiss
«Abigail»: Skrekk med potensiale faller for fristelsen til å prøve å være smart.
FILM: En
gjeng med enkle, utilpassede og for hverandre ukjente kriminelle blir hyret
inn til å kidnappe den 12 år gamle ballettdansende Abigail. En ikke helt
feilfri kidnapping blir fulgt opp med at de må sitte barnevakt for henne de
neste 24 timene i et stort og uoversiktlig landsens mansion.
Alt i påvente av
at de tilsynelatende kan cashe inn en vanvittig løsesum fra jentas far, som
viser seg å ha et meget skremmende og beryktet rykte fra den kriminelle
underverdenen. Det de heller ikke vet er at dette ikke er en helt
vanlig 12 år gammel jente de passer på. Hvem bør egentlig frykte hvem?
Flekker tenner
Premissene
er satt, med et persongalleri av en ganske så håpløs gjeng av ulike
kjeltringer, med en protagonist som bokstavelig talt vet å flekke tenner.
Klisjeene sitter løst, men så er jo dette også en skrekkfilm som ikke vet
bedre. Her blir alle velkjente triks brukt for alt hva det er verdt. Når den 12
år gamle Abigail viser sitt sanne ansikt, er rollene plutselig snudd og
paranoia blant gjengen eskalerer raskt. Selvsagt er det første skurkene gjør å
splitte seg opp å jakte en etter en, som jo er standard prosedyre i sånne
filmer.
Selv
om dumskapen etterhvert trumfer hverandre om og om igjen, med et delvis
irriterende persongalleri, blir du likevel nysgjerrig på fortsettelsen
etterhvert som man lærer å kjenne disse idiotene bedre. Den første halvdelen er
langt fra optimal, men den er likevel overraskende underholdende og fungerer
uventet godt. Det vil si så lenge den forholder seg til sine egne premisser.
Fungerer mot sin hensikt
I
andre halvdel prøver den plutselig å være smart, og finner opp sine egne regler
etter hvert som filmen utfolder seg. Filmen føler et behov for å overraske med
flere unødvendige fortellermessige twist, som fungerer mot sin hensikt.
Skalaen
for idioti øker også i takt med en dramaturgi som plutselig blir rådvill og går
tom for ideer. Det går også utover medfølelsen til karakterene, som blir mer og mer fraværende. Det er litt synd, for dette kunne
blitt til noe mer enn den forglemmelige skrekkfilmen som det etterhvert utarter
seg til å bli.
Filmen makter dessverre ikke å fornye og løsrive seg fra det
mediokre, som slike filmer ofte har en tendens å havne blant.
Gjennomskues
Klisjébruken
er altfor gjennomsyret, og jumpscare-faktoren blir for desperat og forutsigbar.
Lydbildet er høyt uten for mye kontraster, ene og alene for å kunne spe på med
ubehagelige toner i økende toneleie for å kunne skremme litt ekstra.
Slikt
gjennomskuer seeren fort, og det mister sporenstreks sin funksjon. Skuespillet
ellers er nokså på det jevne, der hver skuespiller prøver å få mest mulig ut av
et begrenset materiale.
Lille 12 år gamle Alisha Weir fortjener litt skryt.
Hun har en overraskende stor rekkevidde av ulike følelser, pluss et blikk som
føles genuint skremmende. Noe som er ekstremt imponerende for en skuespiller av
en så ung alder. Regien ved Matt
Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett er altfor ujevn, og de klarer ikke helt å
holde flyten og interessen oppe. Det må også manusets mange mangler ta sin del
av skylden for.
Klapper sammen
Filmens ambisjoner er definitivt til
stede, men evnene strekker ikke til. “Abigail” starter oppriktig fascinerende i
første halvdel, og bygger opp en kunstig høy forventning videre som aldri blir
innfridd. I andre halvdel klapper nemlig premissene fullstendig sammen og
overskygger det helhetlige inntrykket negativt.
Den ene unødvendige twisten etter
den andre eskalerer til en avslutning der platte bakmenn med underlige motiver
plutselig dukker opp fulle av utallige selvmotsigelser, der dette filmuniversets
egne skapte regler ikke en gang følges. Det er litt synd, for dette hadde
saktens hatt potensial til å bli en slags guilty pleasure med høy
underholdningsverdi.