Lunkent gjensyn med klassisk filmmonster
«Alien: Romulus»: Tråkker i de samme fotsporene og bringer ingenting nytt i sagaen om verdens mest skremmende rom-monster.
FILM: “Alien” er uten tvil en
av tidenes mest ikoniske filmer med filmhistoriens uhyggeligste filmmonster. Der
“Alien” fokuserer på trange, mørke korridorer med et i utgangspunktet uviten og
livredd mannskap som blir forfulgt av det ultimate monster, er oppfølgeren
“Aliens” mer action-drevet. Oppfølgeren har selvsagt de samme ubehagelige
premissene, men med mer våpen og flere monstre.
Samtidig vil jeg påstå at
“Aliens” er en av de mest vellykkede oppfølgerne innen Hollywoods over 100 år
gamle filmhistorie. Det er et ganske så heftig stamtavle med tanke på de
endeløse oppfølgere Hollywood har klart å produsere gjennom disse årene.
Tilbake til røttene
Deretter slutter også
genialiteten på den videre sagaen av Alien-franchisen, der talløse ulike
oppfølgere aldri har klart å opprettholde magien og ubehaget de to første
filmene produserte. Kreativiteten har stagnert, og den samme historien er bare
blitt fortalt igjen og igjen med ulik innpakning. Dette før regissøren av den
opprinnelige «Alien», Ridley Scott, gikk helt bananas med “Prometheus” og “Alien:
Covenant”.
I de to sistnevnte filmene blir all tidligere kontinuitet og fornuft
kastet vekk for noe virkelig absurd og relativt selvmotsigende i en forholdsvis
pretensiøs søken av en høyere guddommelig mening. Der spørsmålet på det
ultimate spørsmål, livets mening og opprinnelse blir forsøkt forklart, med et
alien-monster som plutselig spiller en større rolle i et mye større spill av en
nærmest absurd religiøs profeti.
Så det er forståelig at
regissør og medforfatter Fede Alvarez går tilbake til røttene, og fokuserer på
monsteret og dens unike bestialske kvaliteter. Hendelsene i “Alien: Romulus”
befinner seg i en tid etter “Alien”, men før "Aliens". Filmen er altså noe så
unikt som en oppfølger og en forløper.
Monster-føde
“Alien:
Romulus” har et ungt og forholdsvis ukjent skuespillerensemble. Hovedrolleinnehaver Cailee Spaeny virker
kapabel som Rain, der hun utstråler noen små doser av sjarm. Men hun er ingen
Ripley (Sigourney Weaver) fra “Alien” og “Aliens”. Det blir hun for puslete og
for liten til, og innehar intet naturlig og troverdig krigerhjerte. Mesteparten
av tiden hele ensemblet tilbringer på lerretet, forblir de forholdsvis nøytrale
uten å sette noe større inntrykk enn å være fremtidig monster-føde.
Historien
er enkel. Vi følger en gjeng av unge rom-kolonisatorer som ser sitt snitt til å
frigjøre seg fra en nærmest økonomisk slavetilhørighet til det mektige
Weyland-Yutani selskapet. Planen med å oppnå det på er å ribbe en forlatt
romstasjon som de har har dekodet signaler fra. Der ligger det innretninger som
gjør det mulig for dem å reise til en annen verden. Det den unge banden ikke
har tatt med i regnskapet, er det finnes noe annet der også, noe
fryktinngytende og totalt fryktløst.
Introduksjonen
av en fremmed planet full av rom-kolonisatorer som er slaver for det mektige og
skruppelløse selskapet Weyland-Yutani er ganske så tiltalende og interessant.
Bare så synd at filmskaperne ikke bruker premisset til noe mer enn motivasjon
til karakterene. Filmen følger i stedet den samme malen, med de samme skurkene
og de samme agendaene. Ingenting nytt på plakaten der altså. De går for det
sikreste og det minst spektakulære, og faller i de samme fallgropene de forrige
etterfølgerne gjorde.
Noen unødvendigheter
Filmen
faller for nostalgi og enkle unødvendige hyllester til tidligere meritter. Som
å gjenskape en slags syntetisk tvilling av avdøde Ian Holms legendariske
karakter Ash fra den opprinnelige “Alien” filmen. Nemlig en ganske så synlig
animert karakter Rook. Hvorfor lurer jeg på da, siden alle de syntetiske
karakterene brukt i alle filmene frem til nå ser forskjellig ut. Det føles mer
som en gimmick enn en viktig aktiva for historiens progresjon.
En
ekstra slutt på siste akt, der noe vederstyggelig dukker opp, føles desperat
og malplassert, all den tid designen ser komisk og mindre skremmende ut. Her
har de gull i form av HR Gigers geniale original design av Alien monsteret. Det
skaper det ypperste ubehag. Ikke rot med det hvis man har nok selvinnsikt. I
stedet prøver man å toppe det med skremmende latterlig abnormitet som vekker
smilebåndet i stedet for å pirre ubehaget.
Mye ubehag
Filmatisk
er filmen likevel et solid stykke håndverk. Den er uten tvil vellaget, med en
høy produksjonsverdi. Foto har en spennende lyssetting der lys og mørke blir
brukt aktivt i sine dystre kulisser. Det gir rom for mange mørke gjemmesteder
og anledninger for mye ubehag som kommer ut fra mørket. Lydbildet leker til
tider med kraftig lyd fra innsiden i kontrast med stillhet fra verdensrommet.
Det gir en meget interessant effekt som fungerer utmerket med kinosalens
kraftige lydanlegg. Regien av tidligere nevnte Fede Alvarez har derfor sine
stunder.
Det
er stramt klippet. Manuset bruker likevel god tid på å presentere sine
karakterer, med en solid oppbygning mot den uunngåelige konfrontasjonen. Noen
friheter tar den likevel, som klusser opp kontinuiteten med tidligere filmer.
Samtidig skaper den problemer for seg selv med å legge
filmens totale tidsramme innenfor kun noen timer. Inkubasjonstiden fra alien
baby til fullvoksen alien er latterlig kort. Den skorter også på originalitet i
form av at den ikke skaper nye og spennende rammer, men bruker det samme gamle
som tidligere. Hvorfor forandre en mal som fungerer, tenker de nok. Da blir
også forutsigbarheten deretter, for det er ingenting nytt.
Ikke spennende nok
“Alien:
Romulus”, selv med sin solide oppbygning, føles likevel tynn i forhold til
tidligere storhet. Den har selvsagt sine øyeblikk med visse kvaliteter, men den
er bare ikke spennende nok. Det føles som om vi bivåner det samme scenarioet
fra tidligere filmer om og om igjen, men bare med mindre påvirkningskraft og
dramaturgisk kvalitet.
Filmen klarer aldri å gjenskape magien, og forblir en
blek kopi uten egentlig å bringe noe nytt på tallerken. Den lener seg heller på
gamle meritter fra tidligere filmer, som føles dovent og forglemmelig. Til og
med replikker som Ripley lirte av seg i kampens hete mot monsteret har blitt
gjenbrukt, selvsagt med mindre effekt.
Så
hvorfor vil man se en mindreverdig film som kopierer i stedet for å komme opp
med noe nytt? Da kan man strengt talt heller se de opprinnelige, klassiske
filmene.