Liten, uprentesiøs godbit
«A Real Pain»: En beskjeden film som fokuserer alt på et dagligdags karakterdrama hvor våre menneskelige feil og mangler skinner gjennom et stort fortellerhjerte.
FILM: Benji Kaplan (Kieran
Culkin) sitter og venter på flyplassen, mens hans stressede fetter David Kaplan
(Jesse Eisenberg) prøver å nå flyet. De skal gjenforenes og reise til Lublin i
Polen, for å hedre sin nylige avdøde bestemor. Her skal de delta på en guidet
tur over flere dager, der Polens jødiske kultur er hovedtema.
Dette setter
premissene for et dysfunksjonelt forhold mellom to forskjellige fettere, der vennskapet blir konstant satt på
prøve når spenningen mellom dem stiger mens de trasker rundt blant Lublins ulike
historiske turistmål. I kjølvannet av dette blir også det resterende
reisefølget sugd inn i omstendighetene.
Strake motsetninger
Jesse Eisenberg har
regissert og skrevet en liten godbit av en film, der plottet mer eller mindre
er fraværende, og all fokus er rettet på karakterene. Regien er uprentesiøs og
ganske lavmælt, som sentrerer på samspillet mellom de to hovedpersonene og interaksjon med resten av ensemblet.
Skuespillet er nedtonet og holdt meget
realistisk der karakterenes feil og dysfunksjonalitet får rom til å stige til
overflaten. Kieran Culkins karakter Benji stjeler det meste av showet, på både
godt og vondt, filmatisk sett. Benji er en karakter som Culkin ofte spiller; en
sjarmerende, men samtidig spydig, ærlig og litt slesk person uten noen form for
filter. Det gir selvsagt rom for masse konflikter underveis. Noe som er en
effektiv motsats til hans fetter David, som nærmest er hans strake motsetning.
Skuffelser og oppturer
Foto holder en nærmest
dokumentarisk tilnærming, med en naturlig og enkel lyssetting som opprettholder
en fargepalett som aldri forsøker å fargelegge Lublins til tider grå fasade.
Manuset holder en meget nøktern dramaturgi, der filmens handling jobber mot det
klimatiske møtet med bestemorens hus i siste akt. Det er selvsagt kun et enkelt
mål for å frembringe de underliggende personlige konfliktene og livets mange
skuffelser og oppturer underveis.
Reisen frem til det,
med utviklingene og vendepunktene av hovedkarakterenes sinnstilstand og sin
søken etter å finne mening i sin egen eksistens, er hovedfokuset. Men selv om
filmen har et konstant underliggende alvor, så har den hele tiden tilsnitt av ulike
humoristiske observasjoner av ulike menneskelige handlinger.
Effektiv
Lydbildet er
sparsommelig, akkompagnert av en like beskjeden bruk av musikk. Den eneste
musikken som blir brukt er av Polens mest kjente pianist og komponist Frédéric
Chopin, som komplimenterer filmens underliggende tensjon på en effektiv måte.
Fremdriften generelt er
forholdsvis langsom, uten at det noen gang føles kjedelig. Selv om redigeringen
tar seg god tid på enkelte scener, klipper den likevel effektivt videre til
neste scene før dødtiden inntrer.
Ukomplisert
“A Real Pain” er en
ukomplisert film, som fremmer de menneskelige gode og dysfunksjonelle sider, og
vennskapet mellom dem. En film som dyrker sin enkelhet der alvoret til stadig
blir krydret med subtil og mørk humor. En sjelden film i dagens filmlandskap, som føles kledelig upretensiøs og fremfor alt meget severdig og underholdende
på en underfundig måte.
Som en kuriositet fikk
filmen nylig to Oscar-nominasjoner, for beste birolle til Kieran Culkin og
beste manus til Jesse Eisenberg.