Krigens normalisering av grusomheter
«The Zone of Interest»: Vær forberedt på en annerledes og ekstraordinær kinoopplevelse!
FILM: Historiemessig
må en si at «The Zone of Interest» er en meget viktig film. Bakteppet er det
mørkeste av hva mennesker er kapable til, i form av den beryktede
konsentrasjonsleiren i Auschwitz under 2. verdenskrig som kun hadde et
hovedmål: Å utrydde så mange mennesker som mulig på en mest mulig effektiv
måte.
Filmen
nærmest dokumenterer og formidler et budskap, hvor underholdningsaspektet må
vike for en brutal realisme som aldri blir vist i bilder, men i bakgrunnen.
Fokuset ligger på å formidle en relativ passiv oppfatning av hva mennesker er
kapable til ut fra sin barbariske natur og sin evne til å fortrenge nærværende
grusomheter.
Drømmehjem
Filmens
inngang er på mange måter absurd fascinerende, om enn skremmende. Vi følger den
tyske familien Rudolph (Christian Friedel) og Hedwig Höss (Sandra Hüller) og
deres barn som bor vis-a-vis den beryktede konsentrasjonsleiren i Auschwitz.
Her har de skapt sitt drømmehjem, ved hjelp av et personale av krigsfanger.
Rudolph Höss rir hver dag pompøst på sin hest, de få meterne inn på jobben som
øverstkommanderende i konsentrasjonsleiren. Der har han ansvaret for å
effektivisere leirens tidligere nevnte hovedmål. Vi følger så deres ordinære
hverdagsliv.
Morbide og dystre sider
Dette
er regissør Jonathan Glazer første film på 10 år. Han er kjent for å lage få,
men samtidig interessante og annerledes filmer når han først lager noen. Han
står bak minneverdige filmer som “Birth”, “Sexy Beast" og “Under the
Skin”.
Som en kuriositet slo han seg opp som en anerkjent musikkvideoregissør,
og står blant annet bak Radioheads kanskje mest kjente video “Karma Police”. En
liten digresjon for øvrig, som uansett viser flere sider av regissør Jonathan
Glazers talent for å portrettere menneskenes morbide og dystre sider.
Nabo til verdenshistoriens mest grusomme dødskammer
Regien
på “The Zone of Interest” er veldig analytisk, veldig tilbakeholden. Den
langsomme introen setter umiddelbart i gang sansene i all sin enkelhet. Foto
holder seg på konstant avstand, hvor det fleste scener blir filmet i full frame
med fullstendig fravær av nærbilder. Det får en nærmest
overvåkningsvideo-effekt av handlingen. De observerende innstillingene er lange
og dokumentariske tagninger av dagligdagse ting med få klipp.
Det gir et seigt, men samtidig veldig realistisk inntrykk av verden og dens begivenheter, der
familien lever sine øyensynlige perfekte liv uten at de morbide handlingene i
bakgrunnen har noen følelsesmessig effekt.
Opplevelsen
skaper et veldig sterkt inntrykk av menneskenes egen evne til å fortrenge og
rasjonalisere omgivelsene rundt en, selv når mann bor vegg til vegg med
verdenshistoriens mest grusomme dødskammer.
Grusomhetene ligger i lydbildet
Filmen
er bemerkelsesverdig skrudd sammen. Som tidligere nevnt formidler den et kort
innblikk i en av de øverste kommandørene i det tredje riket som utfører mest
umenneskelige ugjerningene, mens de samtidig lever et ordinært familieliv. Manuset spiller på dagligdagse gjøremål, langt utenfor krigens
realiteter.
Dramaturgien er nokså vag og fokuserer mest på familielivet og
militære møtevirksomheter, hvor Rudolph Höss’ karriere som nazileder blir filmens indre konflikt mot det tilsynelatende perfekte familielivet.
Seeren
er forskånet mot bilder av brutalitetene. Det er det lydbildet som diskre står
for, med stadige hint i detaljene som distanserte skrik og geværskudd
konstant liggende i omgivelsene. Musikken må stadig vike
for det effektive lydbildet, men samtidig gjør det musikkens
tilstedeværelse enda mer kraftig når den dukker opp.
Sosial skrekkfilm
Dette er en utfordrende film å bivåne, både med innhold og tempo. Men innholdsmessig
er det en viktig film, både som en dokumentasjon av historie og et sosialt
innblikk i hva menneskesinnet er kapabel til. Det er ikke en film man går og
ser på for å kose seg og bli underholdt. Den er brutalt ærlig og legger ingen
sensur over begivenhetene. Den er skremmende realistisk i all sin utførelse.
«The
Zone of Interest» er unik på alle nivåer. Det er nærmest en brutal sosial
skrekkfilm som klarer å skildre det, uten å vise en eneste likvidasjon, og man bør
være forberedt på en annerledes og ekstraordinær kinoopplevelse.
Filmen har nettopp fått fem
Oscar-nominasjoner, for årets beste film, utenlandske film, lydbilde, manus og
regi.