Karakterdrama med stort hjerte
«The Holdovers»: En feel-good-følelse av de sjeldne i dagens filmlandskap belønnet med fem Oscar-nominasjoner.
FILM: “The Holdovers” går allerede
oppgåtte stier med en utsøkt og retningsbestemt pondus, som med sin
underfundige humor og dystre sinn skaper en umake filmopplevelse.
Filmregissør
Alexander Payne har en forkjærlighet for de små finurlige historiene hvor ulike
menneskelige skjebner utfolder seg gjennom en kort periode. Han har skapt en
grobunn for det med filmer som “The Descendent”, “About Schmidt”, “Nebraska” og
“Sideways”, og nå gjør han det igjen med “The Holdovers”.
Samtidig
gjenforenes Payne med skuespilleren Paul Giamatti fra “Sideways”. En
skuespiller av ypperste rang, som har et stort spekter, som ofte spiller en
outsider-karakter. Her spiller han en gretten historielærer for en fornem
privatskole med et kynisk blikk på dagens elever av rike bortskjemte gutter.
70-tallet
Handlingen
i “The Holdovers” finner sted i 1970, på en privatskole for gutter av den
snobbete sorten, i New England, USA. Det er slutten på året og elever og lærere
forbereder seg på å reise hjem på juleferie. De få som ikke har muligheten til
å reise hjem, må tilbringe julen på skolen under stram overvåkning av læreren
Paul Hunnan (Paul Giamatti).
En ugift einstøing av en historielærer som ikke
har noen annen familie eller annet hjem enn skolens egne boliger. Sammen med en
enke, skole-kokken Mary Lamb (Da'Vine
Joy Randolph) som samtidig sørger over tapet av sin nylige falne militær sønn, og sammen med sisteårs-elev, bråkmaker og utskudd Angus Tully (Dominic
Sessa) danner de en umake
trio som vil lære hverandre bedre å kjenne gjennom julehøytiden på både godt og
vondt.
Filmen kan kanskje antas å ha premiere i
Norge en måned for sent, med tanke på dens juletema. Men dette føles egentlig
ikke som en julefilm, for juletemaet er mest bakgrunnspostyr.
Underfundig humor
Filmens premisser er ikke
revolusjonerende i seg selv, men mer en fiks vei å gå for å få tre så ulike
karakterer i samme rom. Samtidig er ikke originaliteten i dramaturgiens oppsett
det viktigste her, men samspillet mellom de ulike karakterene. Det er her
filmens fokus ligger, og det er her filmen virkelig skinner.
Samspillet mellom
de tre skuespillerne er utsøkt. Man kommer virkelig inn i ryggmargen til de
ulike personlighetene, hvor deres skjulte lag av følsomhet blir skrelt bort
etterhvert som de blir bedre kjent. Det er mye som etterhvert kommer til
overflaten, og mye av det glaseres med underfundig humor.
Realistisk og naturlig
Foto finner inspirasjon fra 70-tallets filmer. Fargepaletten er dus med en
nedtonet fargebruk. Bildeformatet er forholdsvis snevert med sitt 1.66:1-format. Det gir et uttrykk som passer filmens handling utmerket. Selve
kameraet holdes som oftest passivt med ofte faste innstillinger, som gir mer ro
og fokus på skuespillerne i front.
Lydbildet er ekstremt nedtonet, her er
dialogen det viktigste med lite bruk av utvendig lydbilde. Lydmiksen er også
inspirert av 70-tallets lydbruk før surroundlyden kom inn i bildet. Manuset er
en liten perle, hvor det som skjer på lerretet bidrar ved hvert klipp med å
frembringe eller avsløre noe nytt ved hver enkelt karakter. Regien er stram,
hvor skuespillet gjenspeiler det med sin genuine opplevelse. Alt virker veldig
realistisk og naturlig i all sin utførelse.
Filmen makter, og gir en nær feelgood-opplevelse tross mye tunge emner som dukker opp underveis. Den har positivitet
tross all motstand den får underveis. Man setter etterhvert enormt pris på de
tre hovedkarakterene med sine feil og mangler, som tross alt har noen store
hjerter som varmer.
Stort hjerte
“The Holdovers” er en film med et stort
hjerte som presterer å skape et varmt bilde av noen outsidere som tross all
motstand, viser en varm medmenneskelighet. Det er en film uten de store ideene,
men som fokuserer på karakterene, og det med bravur. Mitt hjerte ble i hvert
fall truffet med en feelgood-stemning av de sjeldne i dagens filmlandskap - og som
også ga meg et uunngåelig lite smil om munnviken når rulleteksten dukket opp.
Som en liten kuriositet, fikk filmen fem oscar-nominasjoner denne uka, inkludert beste skuespiller for Paul Giamatti,
beste birolle til Da’Vine
Joy Randolph, beste manus til David Hemingson - og for beste film.