Forstyrrende forførende
«Longlegs»: En film der mye er vellaget, og en uhygge som oppleves mer eller mindre konstant. Likevel klarer den ikke helt å leve opp til forventningene den selv skaper med en utilfredsstillende siste akt.
FILM: Filmen
starter med et lite flashback til sytti-tallet der vi blir introdusert for den
mektige og ekstremt gufne “Longlegs”, som oppsøker ei lita pike langt utpå
landet. Longlegs spilles av en forholdsvis ugjenkjennelig Nicolas Cage, men med
de samme ekstreme taktene, som kler karakteren her uhyggelig godt.
Handlingen foregår for
øvrig på nittitallet en gang, uten at det blir fortalt med annet enn hint og
enkelte åpenbare detaljer. Den ferske FBI-agenten Lee Harker (Maika Monroe)
viser seg tidlig som et distinkt talent med en ekstrem intuisjon. Agent Carter
(Blair Underwood) ser dette og setter hun hurrtig på flere uoppklarte saker av
bestialske mord. Disse sakene har skjedd i en periode på 20 år, der alle sakene
har det til felles at det blir lagt igjen kryptiske beskjeder fra “Longlegs”.
Utrygg ramme
Filmatisk
er det en meget gjennomarbeidet og grundig utført film. Foto med sine smarte
utsnitt står for det meste statisk, med nok bakgrunn bak personene til å skape
en ubevisst utrygg ramme. Den følelsen at noen kan dukke opp i bakgrunnen
oppleves konstant til stede. Med ekstra hjelp av et lydbilde som dyrker
sentrisk støy/musikk som skaper en kontinuerlig uhyggelig atmosfære.
Man sanser
hele tiden at noe skremmende kan skje, når som helst. Samtidig har
redigeringen en kledelig tålmodighet som tør å dra en scene ut i tid i påvente
av hendelser som for det meste aldri skjer. Det bidrar til å gi et ekstra
illevarslende nærvær med en effektivt voksende paranoia.
Inspirert av klassiker
Skuespillet
er upåklagelig, der Maika Monroe som hovedpersonen opptrer meget troverdig, med
sin sosiale tilbakeholdenhet, og nervøse tilnærming til høyspente situasjoner.
Filmen bæres solid på hennes skuldre. Det er tydelig hentet mye inspirasjon fra
den ikoniske karakteren Clarice Starling (Jodie Foster) fra filmklassikeren
“Nattsvermeren”. Skuespillet generelt er meget habilt, hvor spesielt Nicolas
Cage sin karakter stjeler mye oppmerksomhet med sin overdrevne og ekstremt
creepy personlighet.
Regien
er ved Oz Perkins, forøvrig sønn av legenden Anthony Perkins. Mannen som er
kjent som ansiktet til Norman Bates fra “Psycho”, en av de meste beryktede
seriemordere i filmhistorien. Det ligger kanskje i genene, når sønnen skaper en
nokså uforglemmelig nifs karakter i “Longlegs”. Regien er bunnsolid og det
meste virker å ha en plan. Det er en uhyggelig verden med en blek og mørk
palett i bildene som formidler historien.
Unaturlige forklaringer
Dramaturgien
bygger seg opp, og klarer å holde tonen gjennomgående brutal og makaber. Mitt
problem ligger i tredje akt, når motivasjonen til “Longlegs” og hvem han er og
hvorfor han opptrer og kler seg som han gjør aldri blir formidlet eller
forklart. Det hele faller på plass ved hjelp av unaturlige forklaringer.
Hovedpersonen selv gjør også noen underlige valg underveis.
Det
skal også nevnes med en viss formildende omstendighet at en tredje persons
motivasjon er oppklarende, uten å spoile hvem med tanke på filmens endelige
utfall. Den tar likevel en nokså generisk vei i mangel på oppfinnsomhet.
Enkelte hendelser gir ingen oppklarende forklaring annet enn ondskap for
ondskapens skyld. Det blir for min del ekstremt utilfredsstillende. Hvorfor? Er derfor et spørsmål som uunngåelig dukker opp og henger igjen etter
rulleteksten.
Fortjener bedre konklusjon
“Longlegs”
har så mye bra, og en film jeg virkelig ville like. Den har så mye potensiale
med en ekstremt vellaget åpning som setter standarden og lar fortsettelsen ruse
videre i en konstant ubehagelighet.
Det er skapt en verden du virkelig ikke vil
leve i, men som er mektig forførende mørkt filmatisk sett. Likevel klarer den
ikke å leve opp til sine egne forventninger der siste akt utfolder seg med et
noe skuffende og mangelfullt resultat. Filmens karakterer fortjener en
bedre konklusjon.
Likevel er det ekstremt mye her som etterlater et varig
inntrykk, der den helhetlige morbide
opplevelsen med noen uforglemmelige karakterer ikke går i glemmeboka med det
første.