Evig ung med grotesk og bisarr twist
«The Substance»: Et karikert blikk på skjønnhetsidealet om å forbli evig ung, med ditto groteske og irreversible konsekvenser.
FILM: “The Substance” finner
noe inspirasjon fra den klassiske romanen “The picture of Dorian Grey” hvor
karakteren Dorian Grey forblir evig ung mens portrettet hans eldes, og hvordan
det korrumperer sjelen hans.
Andre inspirasjonskilder ifølge filmens franske
manusforfatter og regissør Coralie Fargeat er “Fluen” (1986), “Ondskapens hotell” (1980), “Tingen fra en
annen verden” (1982), samt den nederlandske regissøren Paul Verhoeven. Med
fasit i hånden er det ganske så tydelig å se.
Splittet
Demi Moore spiller den aldrende Hollywood-stjernen
Elisabeth Sparkle, som fyller 50 år når filmen starter. Noe som for øvrig ikke
er dårlig av en skuespiller på snart 62 år. I filmen har hun et eget
trimprogram med vesentlig fokus på de kvinnelige kroppsdelene. Bursdagsgaven
hennes er å få sparken. Begrunnelsen er rett og slett hennes alder. Den som
formidler budskapet er hennes mannlige, sleske, kyniske, grisebukk av en sjef
med det neppe tilfeldige valgte navnet Harvey, spilt av Dennis Quaid.
Etter den brutale nyheten åpner det seg plutselig en
mulighet som kan forandre alt. Hun får et spesielt tilbud fra en lyssky
medisinsk organisasjon. Tilbudet er et nytt produkt der hun regelrett blir
splittet mellom en ung og en nåværende versjon av seg selv. Bakdelen er at de
to versjonene må bytte på å leve en uke av gangen, uten unntak.
Forfengelig
Premisset i seg selv er enkelt og interessant nok. Den
franske regissøren Coralie Fargeat skaper et voldsomt stilistisk og forfengelig
lite univers, der den store verdens tvilsomme verdier utenfor, presser på i
bakgrunnen.
Bildet som tegnes av
mennene i denne filmen er lite flatterende. I en nokså en-dimensjonal verden, er samtlige mannfolk
enten gamle griser, eller unge kåte menn der kun utseende betyr noe.
Kvinner
objektiviseres, og kun de unge, vakre kvinnene har en verdi i ren
seksualisering av kvinnekroppen, til den uunngåelige alderdommen fratar denne
verdien. Dette er selvsagt en ekstremt forenkling av dagens overfladiske
samfunn, men samtidig dessverre altfor treffende. Samfunnet gjennomsyres av
hvordan utsette, og enda bedre stoppe alderdommen.
Går amok
Filmatisk
er filmen meget stilistisk med et skarpt blikk for å overeksponere små
detaljer. Fargepaletten er fargerik, som finner sin tydelige inspirasjon fra
80-tallet. Kameraet står oftest stille, der fokuset som regel er midtstilt i
selve bildeutsnittet. Det er viet mye oppmerksomhet på enkelte nærbilder med et
detaljert lydbilde der enkelte detaljer vies en ekstra oppmerksomhet.
Musikken
gir stillhet til lydbildet og sånn sett holder seg diskre i bakgrunnen med
unntak av det siste kvarteret hvor det går fullstendig amok og det hele
eskalerer over til det fysisk ubehagelige. Hele filmspråket skaper nærmest en
gammeldags tegnefilm-galskap, som passer filmens absurde innhold treffende
godt.
Skuespillet
på samtlige roller unntatt de to hovedpersonene er meget karikert og
overdrevet. Demi Moores karakter Elisabeth og hennes yngre motpart Sue, spilt
av Margaret Qualley, er ellers ganske så usjenerte med en total mangel på
bluferdighet der de prøver å finne sin plass i universet.
Manuset
er forfriskende originalt, og ble belønnet med prisen for beste manus på årets
Cannes Filmfestival. Teknisk sett tar den seg noen beleilige snarveier som
passer historiens utfoldelse mer enn det gir mening. En del spørsmål dukker
også opp underveis som aldri blir svart, som for eksempel motivet til selskapet
bak “The Substance”. All den tid den har skapt dette middelet og donerer det
til spesielle utvalgte uten noen dypere grunn.
Galskap
Filmatisk
blir den også litt forelsket i sin egen stil, og kunne med fordel vært litt mer
brutal i redigeringen. Den tar seg litt for god tid i enkelte dykk i
detaljene, som stagnerer og ødelegger litt av fremdriften.
Temaet
i filmen er befriende provoserende, samt dens karikerte virkemidler, og filmen
balanserer hårfint på kanten av sine egendefinerte grenser.
Personlig synes jeg det er det en meget
interessant film tross enkelte snarveier og forenklinger. Den holder seg tro
til sitt underlige
eksperiment og sitt eget
bisarre filmatiske univers. Muligens velter den over mot slutten i en
desperasjon om å overgå seg selv i eskalerende sjokkverdi og absurditeter. Det
hele oppleves likevel som et friskt pust og satirisk fremstilt galskap plassert i et
virkelighetens tegnefilm-univers.