Det spøker igjen i New York…
«Ghostbusters: Frozen Empire»: Forutsigbar og formularisk gjensyn med de nye og gamle heltene.
FILM: Nostalgitrippen fortsetter.
Hollywoods vegring for å lage originale, nyskapende og foredlet historier
forblir intakt. I stedet er fokuset på å skape trygge, lukrative oppfølgere
eller gjeninnspillinger av gamle klassikere, som sikrer store pengesummer til
de stadig grådige filmselskapene.
Dette gjør at kreativitet og nyskapning blir
skydd som pesten. Det er i hvert fall slik det føles gang på gang. I det siste
har også kvaliteten på de store produksjonene gått nevneverdig ned, spesielt
med tanke på manus og produksjonsverdi. Selv de ufeilbare superheltfilmene har
begynt å hangle, med en brattere og brattere nedadgående kurve av inntjente
penger. Den ene floppen etter den andre begynner å sette sine spor. Hollywood
må begynne å tenke nytt, fordi fansen og publikum har begynt å gjennomskue dem
og blitt lei.
I fare for å stadig gjenta
meg selv skal jeg ha et åpent sinn - selv om filmen “Ghostbusters: Frozen
Empire” følger samme tråden som tidligere nevnt, bygger den på en av mine
personlige største kinoopplevelser tilbake på 80-tallet. En skal aldri undervurdere
nostalgiens makt.
Nye og gamle helter
“Ghostbusters:
Frozen Empire” er en direkte oppfølger til “Ghostbusters: Afterlife”, som igjen
er en oppfølger av den klassiske “Ghostbusters” fra 1984. Historien går tilbake
til New York. Den ikoniske nedlagte brannstasjonen fra den opprinnelige filmen fra
1984, fungerer igjen som hovedkvarter.
Nye
uskikkelige spøkelser trenger stadig å bli fanget og oppbevart i det etterhvert
overfylte spøkelseskammeret tilbake på hovedkvarteret. Slitasje på
spøkelseskammeret er bare et av mange problemer som oppstår, hvor det største
problemet er et stort, kaldt og uhyggelig spøkelse som er i ferd med å
unnslippe mange års fangenskap, og true verdens sivilisasjon med onde og
uhyggelige hensikter.
Da trengs våre nye helter pluss noen gamle for atter en
gang å bli gjenforent, slik at de atter en gang kan redde verden mot nye
iskalde trusler.
Latteren slippes aldri helt løs
Dramaturgien følger
Hollywoods mal til punkt og prikke. Noen små omveier tar den underveis for å
krydre med litt nostalgi. En litt overflødig ungdomsproblematikk om å ikke være
voksen nok til å få være med å jobbe med de store, så de unge kan relatere, er
også kastet inn i miksen. Samt en underlig konflikt med borgermesteren, som
etter 40 år fortsatt vil stoppe og legge ned Ghostbusters, selv om spøkelser
for lengst har blitt etablert og verifisert i dette universet.
Resten av historien føles
gjenkjennelig, sikker og temmelig forutsigbar. Humoren er nokså flat. En humrer
til tider, men latteren slipper aldri helt løs.
Konvensjonelle rutiner
Teknisk
sett holder filmen en høy produksjonsverdi. Foto, lyd, klipp samspiller i en
god symbiose. Regien er stødig, om en lettere konservativ uten videre lyst til
å prøve å utfordre de konvensjonelle rutinene. Skuespillet er profesjonelt, om
enn noe uinspirert på de fleste fronter.
Både den nye og gamle garden med Paul
Rudd og Bill Murray i spissen virker noe uopplagte, men bringer samtidig med
seg en solid dose selvironi. Manuset er som tidligere nevnt noe daft, uten
vilje eller kreativitet nok til å velte etablerte normer innad i dette allerede
etablerte universet.
Uten de store høydepunktene
Det er en
stilsikker film, som imidlertid spiller hovedsakelig på gamle meritter uten de
store høydepunktene. Man sitter igjen med en følelse at filmen kunne vært så
mye bedre, hadde den tatt seg bedre tid til å sette sammen en mer interessant
historie med en bedre antagonist, som også kanskje kunne klare å skremme
livskiten ut av deg.
Filmen føles forhastet, delvis unødvendig og
uinspirerende. Den blir verken veldig skummel eller hysterisk morsom. Samtidig må det sies at den
likevel har noen enkeltstående, fornøyelige ingredienser som den pumper inn i
miksen i ny og ne. Filmen vil uansett alltid vake i skyggen av sin forgjenger.
“Ghostbusters: Frozen
Empire” blir derfor et produkt av hva Hollywood er kapable til å lage nå, er solid utformet, men likevel vag dusinvare uten evne til å riste litt i de
veletablerte mønstrene.