De beryktede motorsykkelbandenes spede begynnelse
«The Bikeriders»: En slags motorsykkelgjengenes lette versjon av klassikeren «Goodfellas», gir oss et lite innblikk i startgropen på det som etterhvert skulle bli en av de store motorsykkelbandene i amerikansk historie.
FILM: Filmen er basert på boken til
Danny Lyon, som tilbrakte og dokumenterte veksten til en motorsykkelgjeng
utenfor Chicago på midten av 1960-tallet, noe han gjorde frem til 1973.
En
flokk av utenforstående og utilpasse karakterer finner en tilhørighet i en
motorsykkelgjeng, der nettopp interessen for motorsykler er katalysatoren. Det
vokser imidlertid gradvis ut av kontroll i takt med at medlemstallet
ekspanderer og de kriminelle ambisjonene øker når yngre og mer kyniske krefter
opponerer.
Bekymringsfri tilværelse
I begynnelsen, høyt opp
i hierarkiet finner vi trofaste Benny (Austin Butler), en uredd einstøing, som
aldri viker vekk fra et slagsmål eller bryr seg nevneverdig om konsekvenser av
sine handlinger. Han lever en bekymringsfri tilværelse før Kathy (Jodie Comer)
dukker opp i livet hans. De forelsker seg og gifter seg etter kort tid.
Deretter følger vi deres historie sammen med gjengen, deres leder Johnny (Tom
Hardy) og klubbens mange underlige og fargefulle karakterer.
Filmen blir presentert
gjennom Danny (Mike Faist) sitt intervju av Kathy med etterfølgende
tilbakeblikk av ulike hendelser og hvordan hun opplever det. Det er romantikk,
vold, festing, drikking, alt og mer til av hva en skulle forvente av en
motorsykkelgjeng i sin spede start. Vi følger deres bratte utvikling fra det
naive og rebelske, til det kyniske og brutale.
Mumlekongen
Mesteparten av fokuset ligger på karakterene, deres interaksjon og personlige utvikling. Tildragningen mot et liv utenfor siviliserte lover, der egne normer og en dyp
æreskodeks rager høyest. Kameratskapet og lojaliteten til klubben trumfer deres
respektive familiers behov.
Skuespillet er
fragmentert, og enkelte karakterer leker med visse klisjeer og stereotyper, som
likevel føles legitimt.
Hollywoods nyeste
stjerneskudd Austin Butler (“Elvis”, “Once Upon a Time in… Hollywood” og “Dune
2”), spiller Danny. En rolle han mestrer
med vigør og mystikk. Ikonet James Dean må nevnes å være en åpenlys inspirasjonskilde.
Samtidig finner Johnny, spilt av mumlekongen Tom Hardy, sin inspirasjon gjennom
“The Wild One” med selveste Marlon Brando. Noe de til og med har viet en liten
scene til i filmen.
Den mest iøynefallende
prestasjonen står Jodie Comer for, i praktisk talt den eneste snakkende
kvinnelige rollen som Kathy. Og prate kan hun definitivt, med sin røffe og lite
glamorøse Chicago aksent, der hun reflekterer over sitt liv. Hun er meget
dyktig og balanserer hårfint på kanten til det parodiske, uten å ramle over.
Brummer godt i mellomgulvet
Regien er solid og
effektiv. Jeff Nichols har etter hvert oppnådd en anstendig CV, med solide
filmer som “Take Shelter”, “Mud” og “Midnight Special”. Han gir rikelig med tid
og rom til å utvikle karakterene. Manuset fokuserer på en kortere tidsperiode,
der dramaturgien er forholdsvis flat uten de store toppene.
Likevel klarer
filmen å holde intensiteten oppe nok til at filmen aldri føles kjedelig.
Enkelte karakterer forblir mystiske gjennom hele filmen uten at man kommer noe
særlig under huden på dem. Spesielt Danny faller i den kategorien, og man er
egentlig nysgjerrig på å få vite mer av hva som får han til å tikke.
Kamerabruken er veldig
inspirert av 60-tallets filmer, med et rolig og ofte stillestående kamera som
bivåner i takt med en tålmodig redigering og som gjerne holder litt lengre på hver
kamerainnstilling. Det gir en ro og oversiktlighet, som passer filmen meget
godt. Musikkbruken er selvsagt tidsriktig, med sanger fra den samme epoken som
filmen befinner seg i. Noe annet ville vært en direkte synd. Det gjør også
lettere for seeren å leve seg inn i tidsrommet. Lydbildet er nokså subtilt, der
de skrur opp til maks når motorsyklene starter. En lyd som virkelig gjør seg i
kinosalen, og brummer godt i mellomgulvet og får de små hårene på armene til å
reise seg.
Bunnsolid
“The Bikeriders” er
virkelig en sårt tiltrengt produksjon av en type filmer vi ble bortskjemt med
før millenniumskiftet. Det er en film av den gamle sorten, hvor historien er i
førersetet, og data-effektene må vike plass. Det er en bunnsolid film som har
virkelig mye, men mangler det lille ekstra fra å bli en tidløs klassiker på lik linje med “Goodfellas”.
Som en kuriositet har
den alltid like severdige skuespilleren Michael Shannon, som spiller en liten
rolle som Zipco, sitt sjette samarbeid med Jeff Nichols.