Befriende enkel leiemorder-moro
«Hit Man»: Liten independent-film uten store stjerner overrasker med absurd og underholdende univers.
FILM: “Hit Man” har karakterene og
dialogen som sin øverste prioritet. Effekter, actionsekvenser, komplekse
lydbilder og smarte kameravinkler er satt på sidelinjen. Dette er også slik
regissør Richard Linklater liker å jobbe siden gjennombruddet på nittitallet
med kultklassikeren “Dazed and Confused”. En film som forøvrig er en av Quentin
Tarantinos favorittfilmer, og som han mener er den beste “henge og drive dank”-filmen som noen gang er blitt laget.
Richard Linklater har
mer eller mindre rendyrket den minimalistiske stilen, gjerne med få karakterer,
små budsjetter som gir kreativ frihet, realisme og en handling over en
begrenset tidsperiode.
Han har opparbeidet seg
en vesentlig CV siden 90-tallet, med små perler som “Før solnedgang”, “Før
soloppgang”, “Waking Life”, “Før midnatt” og meget ambisiøse “Boyhood”. Sistnevnte tar for seg oppveksten til en gutts liv fra tidlig barndom til
fersk student på høyskolen. Det som er spesielt med denne filmen, er at vi
følger samme person i ulike epoker gjennom et 12 års tidsperspektiv, med de
samme skuespillerne - som skaper et unikt innblikk og realisme ulikt man har
sett tidligere.
Spesiell bi-gesjeft
Med-forfatteren Glen
Powell spiller Gary Johnson. En nokså grå og kjedelig høyskole-lærer, som har
en noe spesiell bi-gesjeft hos det lokale politidistriktet. Han er nemlig en
falsk hitman, som får potensielle klienter til å tilstå sine intensjoner foran
skjulte mikrofoner og kameraer. Det blir imidlertid komplisert når tiltrekkende
Maddy (Adria Arjona) dukker opp med et ønske om å likvidere sin mishandlende
ektemann.
Filmen har hentet
inspirasjon fra en virkelig person og hans virke, og til og med brukt hans ekte
navn. Selve handlingen er imidlertid mer eller mindre oppdiktet. Like fullt er
det en viss realisme over det. Det er skapt et miljø for mange komiske og absurde
hendelser, i en verden der filmens tvilsomme moral kan diskuteres.
Forførende egenskaper
Manuset er ekstremt
dialogdrevet. Det er fravær av lange actionsekvenser og tidligere nevnt
effekter. Filmen fokuserer på samhandlingen mellom filmens karakterer og da
spesielt Gary Johnson og etterhvert hans lyssky forhold til Maddy, den
tidligere potensielle oppdragsgiveren. Mye faller på skuespillet, kjemien og troverdigheten mellom hverandre.
Det må sies å fungere
optimalt, der kjemien mellom Gary og Maddy sitter som et skudd. Gary's
naturlige og kjedsommelige nerdete karakter får et vind av farlighet og
mystikk over seg når han trer inn i sin hitman-personlighet Ray. Maddys
naivitet og forførende egenskaper føles genuint langt utenfor lerretet der den
effektivt fester seg på netthinnen.
Redigeringen gir rom og
tid til sine skuespillere å utfolde seg, med tålmodige og lange tagninger med et stillestående kamera, som inaktivt observerer karakterene.
Dramaturgien åler seg gradvis fremover, men fremdriften kan enkelte steder føles
stillestående. Det kan muligens pirre de utålmodige blant oss i feil retning.
Musikkbruken er
nedtonet og nesten fraværende i dialogscenene. Den har en liten eskalering i
takt med filmens langsomme ferd mot sitt klimaks. Lydbildet følger kledelig i
samme enkle spor som musikken, uten å bli fristet til voldsomme utskeielser.
Perfeksjonert
Dette er en stil som
Linklater nærmest har perfeksjonert gjennom sin lange karriere, med den tålmodige
dramaturgien som følger sin egen dramaturgiske kurve, uten det minste snev av
akutt ekstravaganse.
“Hit Man” er et meget
tett og forfriskende portrett av ulike menneskelige skjebner, der filmens
styrke ligger i kjemien og animositeten mellom de ulike karakterene. Det er
uten tvil en film for de tålmodige, som setter pris på realistiske og til dels
absurde menneskelige beskjeftigelser. Dette er en befriende film på mange
måter, og gir håp om at det fortsatt kan komme små, uavhengige filmer med fokus
på menneskelige interaksjoner fra utkanten av Hollywood-maskineriet.
Underholdende fibre
“Hit Man” innehar, selv med sin nøkterne ambisiøsitet, en haug av underholdende fibre, i et lite men godt arsenal av ulike komplekse og forfriskende karakterer. Filmen er langt fra perfekt, men det trenger den heller ikke å være så lenge dens fortreffelige univers og virkelighet forfører langt utenfor kinolerretet.