Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. - Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. 

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien, uttaler YTF i en pressemelding.

- Dette budsjettet viser at regjeringen ikke tar kollektivtransportens krise på alvor, sier Trude Sande, nestleder i YTF.

- Fylkeskommunene sliter allerede med store underskudd, og uten en kraftig økning i midlene vil busstilbudet måtte kuttes drastisk.

Bussene er avgjørende for at folk skal kunne leve sine hverdagsliv. Busstilbudet sikrer at folk kan komme seg til jobb, skole, og viktige tjenester – spesielt i distriktene, hvor bilen ofte er det eneste alternativet dersom bussene forsvinner. Når kollektivtilbudet svekkes, tvinges flere til å bruke bil, noe som undergraver klimamålene og legger press på allerede overbelastede veier, skriver YTF.

- Dette handler om mer enn bare tall på et budsjett. Kollektivtransport er en livsnødvendig tjeneste som folk er avhengige av, understreker Sande.

- Vi trenger handling fra regjeringen, ikke bare fine ord. Hvis ikke busstilbudet styrkes nå, rammer det passasjerer, klimaet og arbeidsplassene til tusenvis av sjåfører.

Rammer rusenvis av passasjerer over hele landet

Ifølge tall fra KS har 13 av 14 fylkeskommuner rapportert om økonomiske underskudd, noe som gjør at de nå kutter i samferdselstilbudene. Regjeringen har tidligere varslet en realvekst på 1,4 milliarder kroner til fylkeskommunene, men dette er langt fra nok til å dekke de økende kostnadene for kollektivtransporten.

- Fylkeskommunene har allerede brukt oppsparte midler og økt billettprisene, men gapet i budsjettet er for stort. Hvis regjeringen ikke kommer med økte midler nå, vil kutt i busstilbudet ramme tusenvis av passasjerer og sjåfører over hele landet, advarer Sande.

Krisen er allerede merkbar. I 2023 brukte fylkeskommunene 20,9 milliarder kroner på kollektivtransport, en økning på over 2 milliarder kroner fra året før. Samtidig har ikke tilskuddene eller billettinntektene fulgt opp til å dekke de økende driftskostnadene. Pandemien har etterlatt dype sår i kollektivtrafikken, og uten økt statlig støtte vil busstilbudet bli skadelidende.

- Kollektivtransporten er selve ryggraden i det grønne skiftet, men denne ryggraden er i ferd med å knekke. Regjeringen må ta grep før det er for sent, advarer Sande.

YTF krever at SV og Stortinget øker bevilgningene til kollektivtransporten:

- Uten dette risikerer vi et kollektivtilbud på randen av kollaps, noe som vil ramme både passasjerer og sjåfører hardt, spesielt i distriktene der alternativene er få.

Powered by Labrador CMS