Brakar: - Vi beklager sterkt

Først torsdag ettermiddag var busstrafikken i drammensområdet normalisert etter kulda. Nå beklager Brakar problemene alle de innstilte avgangene har medført, og forbereder seg på neste kuldebølge.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: - Det er meldt ny kuldeperiode om noen dager, og vi forsøker nå å forberede oss på dette, samt å få busser som har stått i drift igjen, uttaler Brakar i en pressmelding torsdag ettermiddag.

Ifølge kollektivselskapet har ikke omstillingen fra fossilbusser til elbusser gått helt smertefritt.

- Vi har respekt for den omstillingen vår operatør Vy nå foretar for å tilpasse seg det grønne skiftet. Å snu en driftsorganisasjon fra nær 70 års bruk av dieselbusser til elektrisk drift er en stor utfordring, som ikke blir mindre av kulden den siste tiden, uttaler Brakar.

Allikevel er det som tidligere omtalt dieselbussene som får mye av skylda, selv om problemene ifølge Brakar er sammensatt.

-  Brakar har de siste dagene innstilt avganger både i Drammen og i midtfylket. Dette rammer kunder som er avhengig av oss hver dag, noe vi beklager sterkt.

- Elbusser har reddet dagen for oss i Drammen

Det var fortsatt mange innstillinger i morgentimene torsdag til tross for mildere vær.

- Innstillingene i dag skyldes at det tar noe tid å rette tekniske feil. I ettermiddag kjørte alle avganger etter planen, sier markedssjef Kjersti Nordgård til DRM24 torsdag.

Ifølge Brakar har det i all hovedsak vært utfordringer med dieselbusser som har vært i trafikk siden 2014.

- Her oppstod en rekke tekniske problemer knyttet til kulde, og selv om det har blitt varmere i været har vår operatør Vy fortsatt hatt busser stående på verksted som følge av kulden. Vi har derfor også vært nødt til å innstille en del avganger også etter kulden ga seg. Dette rammet spesielt linjene 3, 71 og 73 da bussene i stor grad er øremerket de forskjellige busslinjene, uttaler Brakar.

- På linje 3 har vi 10 leddbusser i drift. To av de er el. På 4’ern har vi omdisponert elbusser for å sette inn der diesel ikke kan kjøre. Elbussene har egentlig reddet dagen for oss i Drammen og Lier, uttaler Nordgård.

Ifølge Brakar hadde man ikke fått kjørt så mange avganger som det faktisk er gjort uten elbuss, og de er omdisponert til bruk på linjer som vanligvis kjører diesel.

- Vi har derfor også fått innstillinger på linjer med elbuss, uttaler Brakar.

Mangel på varme

I midtre deler av Buskerud har imidlertid Brakar primært hatt problemer med elbusser i Vikersund hvor blant annet bussene som kjører linje 100 Hønefoss-Vikersund-Drammen hører hjemme.

- I dette området hadde vi oppstart på ny kontrakt og nye elbusser med tilhørende ladeinfrastruktur sommer/høst 2023. Her har en stor driftsorganisasjon gått over fra dieselbusser til elektriske busser. Det er en stor snuoperasjon og vi er ikke ukjent med at det er oppstartsproblemer med nye busser. Det har vi også hatt ved oppstart på andre kontrakter. Erfaringsvis får vår operatør og bussleverandør orden på utfordringene etter noe tid.

Ifølge Brakar dreier det seg om mangel på varme for sjåfører og kunder elbusser i Kongsberg og Midtfylket.

- Det skyldes ikke mangel på energi/strømtilførsel. Det har vært feil på varmestyringssystemene, også hos leverandøren som leverte bussene. Dette jobber vår operatør og bussleverandør for å få kontroll på. Dessverre får slike oppstartsproblemer selvsagt konsekvenser for kunder, og vi kan forsikre om at det i slike tilfeller jobbes intenst for å løse problemene.

På dager med bussmangel blir skoleskyss prioritert.

- Brakar er ikke i tvil om at overgang til elektriske busser er nødvendig i henhold til de klimamål som er satt. For klima og lokal luftkvalitet er elektrisk bussdrift fremtiden.

Powered by Labrador CMS