Ekspert: Dette lokker interessentene på visning!

BOLIGSTYLIST: Siri Therese Haust driver DinBoligStylist og lever av å innrede boliger.

Riktig styling lokker interessentene på visning

Det er ikke alltid det skal så store endringer til før prospektet ser bedre ut og appellerer til flere budgivere.

Publisert Sist oppdatert

BOLIG: Vi befinner oss i den gamle banken i Hokksund, et av byens mest ærverdige bygg. Banken har blitt omgjort til seks tomme leiligheter - to av disse er innredet av Siri og hennes stylingteam.

Siri er daglig leder og startet DinBoligStylist i 2012. På seks år har hun vokst seg ut av enkeltpersonsforetaket og bygget opp en bedrift på to avdelinger med seks stylister og to sjåfører. Iløpet av et år gjennomfører de over 300 ulike stylingprosjekter.

- Vi driver med styling av boliger før salg og bistår ofte utbyggere med fargevalg, fliser og valg av materialer før leilighetene legges ut på markedet. I tillegg hjelper vi de som skal totalrenovere eldre boliger og gjør interiørkonsultasjoner til privatpersoner og bedrifter, forklarer Haust.

Siri tilbyr også både full- og delstyling i private hjem hvor hun kommer på befaring og ser hva boligen behøver for å øke omsetningen. Har du møblene fra før, er det delstyling de hjelper deg med. Da supplerer de med småmøbler og interiør som mangler. Dersom boligen er helt tom tar hun med seg alt hun trenger for å gjøre boligen komplett og upersonlig - som i et interiørmagasin.

- Det er viktig å tenke på førsteinntrykket til en potensiell kjøper, uansett hva slags eiendom du skal selge eller leie ut. Det er her vi kommer inn.

Bildene er det viktigste 

Hun sier videre at riktig styling er viktig før bildene til prospektet tas da det er bildene som lokker folk på visning.

-Vi ser ofte helt andre løsninger enn de som har bodd seg inn i boligen, og vet hva som selger. Folk som kommer på visning har ofte problemer med å bruke fantasien dersom boligen er innredet og pyntet for personlig.

Hun legger til at det ligger mye arbeid og kreativitet bak en slik prosess, men at ideene flommer inn i det sekundet hun kommer inn i en ny bolig.

- De jeg drar på konsultasjon til blir så gira på å høre mine forslag, og det ender nesten alltid med at jeg får et større oppdrag enn hva som var avtalt på forhånd, svarer hun lurt.

Bruker fantasien

Boligstylisten ser potensiale i boligene og bruker fantasien, men innrømmer at det noen ganger er vanskelig.

- Det finnes mange spesielle hobbyer som tar litt overhånd. Det hender jeg må mase på folk for å få de til å rydde bort porselensdukkene eller fotballeffektene sine før salg, sier hun lattermildt.

- Folk må forstå at de må gjøre boligen så upersonlig som mulig før salg. Fjern tannbørsten, våpensamlinga og rustningene. Fjern alt! Så lenge du ikke samler på vin. Da kan du la det stå...

God investering

Styling før salg koster deg et sted mellom 5000 - 25.000 kroner, avhengig av hvor mye hjelp du trenger. 

Siri og teamet hennes ansettes for å gi kundene et raskere salg til en høyere pris, og de har nok av suksesshistorier å vise til.

- Det handler om å skille seg ut på markedet og gjøre det lille ekstra for å øke omsetningen. Det skal ikke mye til før boligen går noen hundre tusen over takst.

– For en stund siden fikset vi en leilighet i Kongsberg i et populært område som hadde stått usolgt i åtte måneder. Den var overmøblert og mørk. Men vi kom inn, stylet den helt om, fikk vist frem boligens potensiale og dagen etter visning ble den solgt 250.000 kroner over takst. Du kan trygt si både megler og selgerne ble fornøyde, ler Siri.

LES MER OM BOLIG HER

FULL STYLING: denne boligen har fått full styling. FOTO: BENEDICTE HAUGAARD/DRM24
UPERSONLIG: Boligen er fri for hobbyartikler og personlig preg. (FOTO: BENEDICTE HAUGAARD/DRM24)
DETALJER: Upersonlige detaljer som likevel gir preg av hjemmekos. (FOTO: BENEDICTE HAUGAARD/DRM24)
Powered by Labrador CMS