SPESIELT: Byens eldste nåværende transformatorstasjon blir bygget om til syv luksuriøse leiligheter.

Enorm etterspørsel for «trafo-leilighetene» på Gulskogen

Lørdag ble kanskje Drammens mest unike boligprosjekt lagt ut på markedet. Interessen har vært overveldende.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Mange har fattet interesse for boligplanene i den gamle trafostasjonen fra 1910. Så er det også snakk om noen helt spesielle leiligheter.

Den største leiligheten kan blant annet skilte med fem meters takhøyde og boareal over fire plan.

- Det har vært enorm etterspørsel, uttaler eiendomsmegler Lasse Bastrup i Proaktiv Eiendomsmegling til DRM24.

Eksklusivt preg

Det over 100 år gamle bygget på 655 kvadratmeter ligger sentralt på Gulskogen, og ifølge meglerhuset som har salgsoppdraget på leilighetene blir det lagt vekt på at det nye og moderne skal møte det eldre og flotte fra 1910.

- Dette blir ikke noen standard leiligheter, men hver enkelt leilighet blir unik med sine egne særpreg. Det er lagt vekt på at leilighetene skal holde et eksklusivt preg og samtidig beholde byggets historie, heter det i salgsoppgaven. 

Ingen av leilighetene er foreløpig prissatt, angivelig fordi det enda er så tidlig i prosessen at interessentene skal kunne sette sitt særpreg på utformingen av leilighetene. 

Den største av de syv leilighetene er på 135 kvadratmeter, mens den minste er på 44 kvm. 

Industrihistorie

Det gamle landemerket på Gulskogen er ifølge salgsoppgaven bygget med meget solid og godt utført arkitektur og håndverk. Detaljering og materialbruk skal ligge på et meget høyt nivå, og er nærmest et lite stykke industri- og energihistorie for Drammen.

Trafoen ble bygget av Labro Træsliberi, og tegnet av Herman Major Backer. Backer har blant annet også tegnet Skaugum og bygningen som i dag er Ibsen Museet i Oslo.

I 1956 ble trafoen utvidet med et tilbygg, tegnet av Thinn Syvertsen. Thinn jobbet for blant annet for Universal Studios på 1920-tallet inntil han reiste hjem til Drammen og etter hvert tok del av Trafoen på Gulskogen.

Strømmen som kom inn til trafostasjonen kom fra Labro kraftstasjon som ligger sør for Kongsberg ved Labrofossen, som i dag er et museum.

LES MER OM BOLIG HER

MANGLER SIDESTYKKE: Spiraltrapper, store flotte fabrikksvinduer og teglsteinsmurer vil sette sitt preg på prosjektet.
Powered by Labrador CMS