Black Week nærmer seg: - Viktigere enn noen gang å dobbeltsjekke tilbudene
Om tre uker flommer store tilbudskampanjer mot oss under Black Week. En ny meningsmåling viser økte forventninger til rabattnivået, men sterkt fallende tillit til butikkenes pristriks: - Nordmenns tillit til butikkenes kampanjepriser har nådd et nytt bunnivå, fastslår prisekspert.
NORGE: En ny meningsmåling fra Opinion, på oppdrag fra Prisjakt.no, forsterker tillitskrisen til butikkenes Black Week-tilbud.
Seks av ti – som betyr rundt 2.5 millioner nordmenn – svarer at de ikke stoler på at Black Week-tilbudene er reelt gode tilbud. I fjor var tallet fem av ti.
Sammen med «det er ikke noe jeg har behov for å kjøpe» er manglende tillit den grunnen flest oppgir som årsak til at de ikke skal handle under Black Week i år.
- Det er betenkelig at denne tillitskrisen øker. I år blir det viktigere enn noen gang å sjekke prishistorikken grundig før du slår til på et av tilbudene. Sannsynligheten er stor for at «kuppet» ikke er så godt som det ser ut til, og mange med urealistiske forventninger til rabattnivået kommer til å bli skuffet, sier Norgessjef Christoffer Reina i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.
Fra 1. oktober i år trådte en ny lov om prismarkedsføring i kraft, der butikkene nå pålegges å oppgi laveste førpris som er benyttet de siste 30 dagene før kampanjestart.
- Dessverre tror jeg det nye lovverket i beste fall vil ha begrenset effekt. Loven åpner fortsatt for å forvirre kundene. Den sier ikke konkret hvordan butikkene skal markedsføre tilbudet, fordi det fortsatt er fritt frem å bruke begreper som «ordinær pris», «førpris», «normalpris» og «veiledende pris», uten at kundene har filla peiling på hva som er hva, eller hva som er korrekt prising. I år har vi også registrert en sterk økning i antall varer som er blitt satt opp i pris de i oktober, sier Christoffer Reina.
Prisene økte i oktober
I oktober har 33 prosent av alle varene som Prisjakt følger i sanntid, økt i pris, noe som tilsvarer over to millioner produkter. Nesten 800.000 av disse varene har økt med mer enn 10 prosent.
- Det betyr at rabatten i teorien kan settes høyere, men at tilbudet under Black Week likevel kan være ganske dårlig, påpeker Reina.
- Når det er sagt; for de aller fleste vil Black Week og Black Friday fortsatt være den beste tilbudsdagen i året, sier han.
I følge responsen i undersøkelsen mener nordmenn at rabattnivået bør ligge opp mot 50 prosent for at kundene skal anse tilbudet som attraktivt. Under Black Week i fjor var det gjennomsnittlige rabattnivået på alle de rundt seks millioner produktene som Prisjakt overvåker på 16 prosent – opp tre prosentpoeng fra året før.
Opinion-undersøkelsen kommer også med positive nyheter til handelsstanden. Hver tredje nordmann (33%) sier de skal handle under Black Week – en økning på ett prosentpoeng fra i fjor. Omkring halvparten av shopperne har satt av et konkret beløp de skal handle for, og gjennomsnittbeløpet har økt fra 3.500 kroner i fjor til 4.200 kroner i år. Menn planlegger å bruke 5.000 kroner i snitt, mens kvinnene «bare» skal handle for 3.100 kroner.
Hele 70 prosent – nesten 2.9 millioner nordmenn - oppgir i undersøkelsen at de utelukkende skal handle i norske nettbutikker.