Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.

Mercedes med ny bensin-versting

612 brølende hestekrefter i toppmodellen til nye E-klasse sørger for å flytte den store stasjonsvogna fra 0-100 på 3,9 sekunder.

Publisert Sist oppdatert

MOTOR: - Etter en god mottakelse av E-Klasse All-Terrain i Norge, er vi nå klare med neste spennende tilskudd i modellporteføljen. Med E 53 HYBRID 4MATIC+ introduserer vi en stasjonsvogn som byr på heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil. Modellen leverer en totalpakke med god plass, høyt nivå av standardutstyr og en imponerende elektrisk rekkevidde. Vi gleder oss til å se de første bilene på norske veier i løpet av sensommeren, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Heftige ytelser med opptil 612 hestekrefter

Kombinasjonen av en 3,0-liters rekkesekser og en elektrisk motor gir en maksimal systemeffekt på 585 hestekrefter, og et maksimalt systemdreiemoment på 750 Nm. Bestiller du bilen med AMG DYNAMIC PLUS pakke vil bilen få hele 612 hestekrefter ved bruk av RACE START. Da akselererer den fra 0 – 100 km/t på kun 3,9 sekunder, og med tilleggsutstyret AMG Driver’s Package, er toppfarten på 275 km/t.

Den elektriske motoren på 163 hestekrefter og 480 Nm er integrert i AMG SPEEDSHIFT TCT 9G girkassen for å spare plass. Batteriet har en kapasitet på 28,6 kWt og er plassert under bagasjeromsgulvet. Den anvendelige kapasiteten er på 21,22 kWt, fordi deler av energien alltid er reservert for høyytelseskjøring.

Bilen har en elektrisk rekkevidde på opptil 96 kilometer og kan lade med 11 kW på AC-lading og opptil 60 kW på DC-lading (tilleggsutstyr).

Adaptiv demperjustering

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn har fullt variabel 4MATIC+ firehjulstrekk som standard. En elektromekanisk styrt clutch fordeler kraften variabelt til for- og bakakselen i hvert kjøreprogram.

Bilen har AMG RIDE CONTROL med stålfjærer og adaptiv justerbar demping, der dempingen på hvert hjul tilpasser seg gjeldende kjøresituasjon og veiforhold. Dette skjer raskt og presist gjennom separate ventiler. Demperkarakteristikken kan justeres i tre nivåer: "Comfort", "Sport" og "Sport+", og skiller på den måten tydelig mellom høy langdistansekomfort og sportslig kjøredynamikk.

For å utnytte det dynamiske potensialet til drivlinjen, har karosseriet blitt ytterligere avstivet, og den uavhengige forakselen har større sporvidde enn Mercedes-Benz-modellen.

Bilen har bakakselstyring på opptil 2,5 grader, og avhengig av hastigheten, styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (opptil 100 km/t) eller i samme retning (over 100 km/t).

Sportslig utseende og bredere forskjermer

Foran skiller E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn seg ut med den opplyste AMG-spesifikke grillen med vertikale lameller og de markante luftinntakene. Forskjermene er 11 millimeter bredere på hver side for å gi plass til den økte sporvidden på forakselen. Det store luftinntaket nederst på frontfangeren leder luft til den ekstra kjøleren.

MBUX multimediasystemet tilbyr AMG-spesifikt innhold og funksjoner, og MBUX Superscreen med passasjerskjerm er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Elektrisk justerbare AMG sportsseter er standard med ARTICO kunstskinn / MICROCUT mikrofiber med røde kontrastsømmer. De elektrisk justerbare AMG Performance setene kan bestilles som ekstrautstyr. 

Høyt nivå av standardutstyr

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn har et høyt nivå av standardutstyr med blant annet firehjulstrekk, 2,5-graders bakakselstyring, DIGITAL LIGHT og tilhengerfeste. På innsiden kan man nyte elektriske seter med minnefunksjon foran, Burmester 4D surround sound system, oppvarmet ratt og 360-graders kamera.

Med KEYLESS-GO glir de sømløse dørhåndtakene elegant ut når du nærmer deg bilen med nøkkelen på deg. Speilpakken sørger for at sidespeil på førerens side og innvendig speil dimmes automatisk ved behov, og bilen har i tillegg integrert blindsonevarsling. Adaptiv cruise control er naturlig nok også standard i tillegg til en rekke sikkerhetsfunksjoner og omfattende navigasjonstjenester.

Bilen har et bagasjeromsvolum på 460 liter, og legges baksetene ned, er hele 1.675 liter til disposisjon. Det elektrisk innfellbare tilhengerfestet kan trekke opptil 2.100 kg tilhengervekt.

Powered by Labrador CMS