Nå kommer versting-utgavene av Audi e-tron
Audi e-tron S og Audi e-tron S Sportback med tre elektromotorer får opptil 503 hestekrefter og «torque vectoring».
BIL OG MOTOR: Det skal løfte sikkerheten og de dynamiske egenskapene til et nytt nivå, melder bilprodusenten i en pressemelding:
-
Verdens første i serieproduksjon: Tre elektromotorer, med opptil 503 hk (370 kW), og 973 Nm maksimalt dreiemoment
-
Ny generasjon quattro med elektrisk «torque vectoring»
-
Enestående aerodynamikk takket være ny teknologi
- Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S. Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere. Vi kan nå tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, samtidig som vi vet at kommer flere elektriske modeller i løpet av neste år.
- Dette viser at Audi mener alvor med sin elektriske offensiv. S-modellene kommer med tre motorer og er versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra, sier Elin Sinvervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
«Handling 2.0»: Kjøreopplevelsen
Nye Audi e-tron S og e-tron S Sportback gir en ny dimensjon av sportslige kjøreegenskaper. I S-modus leverer de boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk (370 kW), og 973 Nm dreiemoment. Standardsprinten til 100 km/t tar bare 4,5 sekunder, og toppfarten er 210 km/t.
De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og en på forakselen. Det gjør dem til verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.
Drivlinjen er basert på et modulært konstruksjonsprinsipp: En tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er her flyttet foran. Den fremre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak – i tospann med en identisk motpart, og med individuelle tilpasninger.
Høyvoltbatteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir en rekkevidde på opptil 350 km (WLTP).
Nyskapende quattro: Elektrisk «torque vectoring» med to motorer
I ordinær drift er drivlinjen optimert for effektivitet, og da driver kun de bakre elmotorene. Den fremre er derfor i utgangspunktet uten spenning, men kobles inn når mer fremdrift kreves. Innkoblingen skjer i løpet av millisekunder, knapt merkbart for føreren.
En ytterligere innovasjon er den elektriske «torque vectoring»-effekten de to elektromotorene bak gir. På denne måten tas den klassiske sportsdifferensialen over i en elektrisk tidsalder.
De bakre elektromotorene sender drivkreftene direkte til hvert sitt hjul. En mekanisk differensial finnes altså ikke. 40 år etter at Audi innførte quattro-teknologien for første gang, løftes nå firehjulsdriften til et helt nytt teknikknivå. Resultat: en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter.
En annen fordel er veigrepet: Dersom ett av bakhjulene for eksempel står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og presist reguleres mellom de to motorene. Hjulet som har grep får da alt det tilgjengelige dreiemomentet, mens det som ikke har grep nærmest bare ruller med.
Understell med S-tuning
Plasseringen av høyvoltbatteriet gir god vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Den sportslige karakteren understrekes av en progressiv styring, som blir mer direkte for økte styreutslag.
Understellet har en ny og egen S-spesifikk tuning. Hele syv innstillinger kan velges i «Audi drive select». Blant innstillingene som da endres, er høyden på det adaptive sportsunderstellet. Luftfjæringen med adaptiv demping kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.
De elektriske S-modellen får 20-tommers felger som standard, men flere ulike hjul kan leveres – helt opp til 22-tommer. For å oppå det S-typiske veigrepet i sideretning, er dekkbredden økt til 285 mm. Felgene er utstyrt med store, sorte bremsekalipere med rød S, hvor de fremre med seks stempler, griper om bremseskivene som har foran han en diameter på 400mm.
Med elektronisk kontroll av bremsetrykket («by wire») reagerer bremsene lynraskt: Bare 150 millisekunder etter aktivering kan bremseklossene ha maksimalt trykk mot bremseskivene.
Innovative løsninger i aerodynamikken
Med de virtuelle sidespeilene (tilvalg), oppnår Audi e-tron S-modellene en spesielt god aerodynamikk. Strømningsoptimerte hjulbreddere gir også et betydelig bidrag til å løse motsetningen mellom sportslig utseende og lav luftmotstand. Denne innovative teknologien er utviklet av Audi, og nå patentert. Merket med de fire ringene lanserer nå dette for første gang i masseproduksjon.
Resultatet er at Audi e-tron S Sportback får en Cw-verdi på bare 0,26, mens Audi e-tron S har en dragkoeffisient på 0,28.
Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken, er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret nesten helt uten turbulens.
– Audi e-tron har allerede imponerende kjøreegenskaper, spesielt med tanke på bilens størrelse og vekt. Dette er en fullverdig familie-SUV med særdeles sportslige egenskaper. Den elektriske quattro-firehjulsdriften er optimalisert og sikrer godt veigrep og gode kjøreegenskaper, selv under svært krevende forhold.
- Med S-modellene er dette tatt enda ett steg videre, samtidig som den har fått et enda sportsligere designuttrykk. Vi gleder oss til å åpne for salg mot slutten av sommeren, og til å få de første bilene på norske veier i løpet av året, sier Sinervo.
Utvendig design: Fem centimeter bredere
S-modellene gjenkjennes ved første blikk: Både front- og hekkstøtfanger har markante konturer, med en diffusor som løper i hele bilens bredde. Støtfangerne flankeres av større «Air Curtains», som forbedrer aerodynamikken.
Skjermene er 23 millimeter bredere på hver side som gir en vesentlig visuell forskjell på eksteriøret. Sølvfargede detaljer, som leppen på frontstøtfangeren, grillen, dørinnfellingene og diffusoren, setter tonen. Om ønskelig, kan Audi levere eksteriørdetaljer i kontrastfarge eller i sort.
Begge S-modellen kan velges med digitale Matrix LED-lys, en nyvinning for første gang i serieproduksjon. Lyset er delt i små pixler, og kan reguleres svært presist. Det åpner for nye funksjoner som fil- og orienteringslys. I trange passasjer kan for eksempel lyset vise bilens eksakte plassering, og dermed hjelpe føreren til å holde seg helt i midten. I tillegg kan frontlyktene prosjektere små, digitale lysshow når du setter deg inn i bilen, og før du går ut av den.
Heldigital: Betjening, infotainment og assistentsystemer
Som alle store Audier, er e-tron S-modellene utstyrt med det digitale, touchbaserte MMI-systemet. Bak skjermene finnes den tredje generasjonen av modulære infotainmentsystem (MIB 3), som kan utføre alle operasjoner med høy prosessorkraft. Det samarbeider også med en kommunikasjonsmodul – som knytter bilen og smarttelefonen sammen.
De to elektriske S-modellene fra Audi åpner for salg mot slutten av sommeren.
Utover det som er standard på en ordinær Audi e-tron, kan S-modellene blant annet skilte med følgende standardutstyr:
- Hellakkering
- 20-tommers aluminiumsfelg i eget S-design
- Speil med minnefunksjon
- Sportsseter
- Elektrisk seteinnstilling med minne på førersetet
- Skinn/alcantara S-logo
- Dekor i børstet, matt aluminium
- Sort taktrekk
- Multifunksjonssportsratt med paddler
- Komfortmidtarmlene
- Belyste innstegslister med aluminiumsinnlegg foran og bak
- Virtual cockpit plus
- Adaptiv luftfjæring, sport
- Egen S design med utbygde hjulbuer
Veiledende priser levert Oslo inkludert frakt og levering:
Audi e-tron 60 S SUV: Fra kroner 842.000,-
Audi e-tron 60 S Sportback: Fra kroner 864.000,-