Pangstart for Volvos nye elbil
Bilia Drammen leverer de første bilene til kunder i uke 5 - og alt tyder på at Volvo har en ny bestselger i Norge.
DRAMMEN: Plassjef John Skjelvaag hos Volvo på Lierstranda medgir at den nye modellen kom i
rett tid:
– Timingen kunne knapt ha vært bedre. I en tid
med økte renter og svekket kjøpekraft, er det selvsagt gull å kunne levere en
ny Volvo med pris fra 321.900 kroner, - legger han til.
Hvor viktig den nye modellen er for
Volvo-forhandleren kan knapt overvurderes.
– EX30 er helt avgjørende for oss, ingen tvil
om det, understreker han.
– Derfor er det ekstra moro å se hvilken
entusiasme de ansatte viser i forhold til nyheten. Jeg opplever at både selgere
og øvrige ansatte virkelig har gledet seg til å vise bilen til potensielle
kunder, rett og slett fordi de selv synes EX30 er en fantastisk bil til
konkurransedyktig pris. Her har det vært veldig god bearbeiding av porteføljen
vår – og tidlig aktiv kontakt med kunder de mener kan være aktuelle for den nye
modellen, sier han videre.
Ekstra trygghet
– Salgstallene tyder klart på at nykommeren er
blitt veldig godt mottatt?
– Ja, absolutt. Vi opplever at folk liker
bilens design veldig godt, og at det betyr noe ekstra at Volvo er en veldig
sterk merkevare. Så ser vi at i en tid med mange nye merker, betyr det noe for
mange kunder at Volvo – og flere andre tradisjonelle bilmerker – har en lang og
anerkjent historikk på det norske markedet.
- Dette får nok litt ekstra vekt for
mange når tidene blir mer krevende – kjente merkevarer gir ekstra trygghet,
mener John Skjelvaag.
«Leser» trafikkbildet
Hos Bilia i Drammen har man ikke tidligere sett
så høye salgstall for en ny modell som fortsatt er både usett og uprøvd av
mange.
– Her er en gunstig pris noe av svaret?
– Ja, god pris er viktig. Men vi får også
tilbakemeldinger om at folk liker de egenskapene EX30 byr på, og oppfatter den
som en helt moderne modell som tar Volvos elbil-modeller et skritt videre på
blant annet oppkobling – og på sikkerhet; hvordan bilen «leser» trafikkbildet
for å avdekke mulige farer.
Volvo har i lang tid vært anerkjent som et
foregangsmerke på sikkerhet, noe som for et par tiår siden var et av merkets
vanligste salgsargumenter. Fabrikkens egen havarikommisjon var en svært viktig
premissgiver her.
- Vi bør kanskje ikke ta for gitt at alle bilkunder vet dette i
dag. Det kan være på tide å fortelle mer om dette, og om bilenes
ulykkesforebyggende systemer. Et bitte lite eksempel på dette, er en sensor bak
rattet som holder oppsikt med bilførerens blikk, sier John Skjelvaag.
Og legger
til at Volvo i disse dager utvider nybilgarantien fra 100.000 til 150.000
kilometer – stadig innenfor 5 år.
Mobile tjenester
I dag handler mer og mer om å gjøre hverdagen
for bileierne mest mulig bekymringsfri.
– I en slik sammenheng er det absolutt mulig å
tenke seg en form for mobil service på elbiler innenfor Personlig
Servicetekniker-konseptet (PST). Tross alt kan så mye som åtti prosent av våre
servicetjenester på elbil gjøres mobilt, forteller han videre.
Opptil 428 hk
Volvo EX30 er selskapets minste SUV noensinne,
samtidig som den slår flere rekorder. Den har det laveste karbonavtrykket fra
en Volvo-bil noensinne, og med 0-100 på 3,6 sekunder er den også den raskeste
på akselerasjon. Den lille SUV-en har fått en begeistret mottakelse, så at
salget har fått en flying start er kanskje ikke så overraskende.
Med rimeligste versjon får kunden bakhjulsdrift
og en rekkevidde på opptil 340 km WLTP. Velger man Long Range-utgaven, øker
rekkevidden til 475 km. Det finnes også en firehjulsdrevet modell med
rekkevidde 460 km.
Både grunnmodellen og Long Range har
motoreffekt 200 kW (272 hk), mens AWD kan by på hele 315 kW (428 hk). EX30 er
4,23 m lang, 1,84 m bred og 1,56 m høy, og har en akselavstand på 2,65 m.
Egenvekten er fra 1.840 til 1.960 kg, avhengig av modell.