Nye Q8 e-tron: - Fortsatt en drømmebil
Mega-suksessen Audi e-tron har nå fått sin arvtaker. Nykommeren heter Q8 e-tron, og i disse dager starter Albjerk utleveringen av biler til kunder, etter at salget av den nye modellen startet siste høst.
NORGE: En god bil har blitt enda bedre, mener selger
Håvard Grønberg:
– Fortsatt er dette en drømmebil, fastslår han.
– For elbiler dreier fortsatt mye seg om
rekkevidde, og også på dette punktet leverer Audi Q8 e-tron klart bedre enn
forgjengeren gjorde. En Q8 55 har en batteripakke på hele 106 kWt netto. Det
gir en WLTP-rekkevidde på opptil 533 km.
Så er det som kjent slik at vinteren ikke er
det elbiler liker best, men jeg har likevel oppnådd 450 – 460 km før lading
sist vinter med en Q8 55 Sportback, forteller Grønberg.
Han legger til at den nye modellen er forbedret
og oppgradert på det aller meste, sammenlignet med den første generasjonen
e-tron.
Enda bedre
– Bilen er den første til å ta i bruk en helt
ny plattform, som blant annet gir økt bakkeklaring. Bilen kan heises hele 7,5
cm, og på det høyeste er bakkeklaringen hele 25 cm. Ellers er luftfjæringen oppgradert, bilen har
fått ny progressiv styring, bedre regenerering og bedre assistentsystemer. Det
siste burde bidra til at færre får lyst til å slå av Lane Assist, som jo er et
veldig viktig sikkerhetssystem, understreker han.
Nytt er ellers maksimal ladehastighet på 150 –
170 kW, avhengig av modell.
Q8 50 bestselger?
– Det kundene er mest opptatt av, er nok
rekkevidden. På dette området er forbedringene veldig tydelige. Den nye Q8 50
har for eksempel hele 60 km lenger rekkevidde enn tidligere e-tron 55, og jeg
tror dette er en modell mange prisbevisste kunder vil la seg friste av. Mest
trolig er det Q8 50 som blir bestselger i serien. Den har en rekkevidde på 450
km WLTP, og man får en godt utstyrt bil for rundt 900.000 kroner.
Til sammenligning havner en fullt utstyrt
versjon av toppmodellen Q8 55 på ca. 1,1 millioner kroner, forteller Grønberg.
Avgiftene gir prisøkning
– Det ble et prishopp fra årsskiftet?
– Med nye modeller er vi alltid engstelig for
prisøkninger. Når det gjelder Q8 er det faktisk bare momsen og den nye
vektavgiften som har bidratt til økte priser.
For e-tron 50 utgjør moms 64.500 kroner og
vektavgiften 27.500. Da ser vi at uten disse avgiftene, ville den nye e-tron 50
vært billigere enn tidligere e-tron 55, selv om rekkevidden faktisk er øket.
- Vi snakker her om en stor premium-modell, som
fortsatt er en drømmebil for de fleste, fastslår han.
Viktigste bil i år
– Likevel – e-tronsuksessen kan neppe gjentas?
– Nei, det var en enestående suksess, og at en
slik premium-modell blir selve bestselgeren det første året er knapt til å tro.
Den suksessen er det selvfølgelig ikke mulig å gjenta i dagens marked, der
utvalget av elbil-modeller er noe helt annet enn hva det var da e-tron ble
lansert.
Uansett vil Q8 e-tron være den viktigste bilen
vi kan levere i år, selv om det nok vil gå større antall av Q4, slutter han.