Audi lanserer Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron er første bil fra Audi bygget på en plattform utelukkende for elektriske biler i premiumsegmentet.
BIL OG MOTOR: – Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, uttaler Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge i en pressemelding.
Audi Q6 e-tron er en sporty SUV med en startpris på 759.900 kroner inkludert quattro-teknologi, 270 kW ladehastighet og en WLTP-rekkevidde på opptil hele 619 kilometer.
Audi Q6 e-tron kommer med en svært solid standard utstyrspakke som blant annet inneholder oppvarmet ratt, adaptiv cruise control, elektrisk bakluke inkludert komfortnøkkel, navigasjon, forvarming av batteri og 360-omgivelseskamera – i tillegg til hengervekt på hele 2,4 tonn.
- Audi Q6 e-tron markerer det neste teknologispranget for Audi, med en helt ny digital brukeropplevelse og bygget på en plattform skreddersydd for elektriske biler i premiumsegmentet, forklarer Edvardsen-Eibak.
Q6 e-tron og SQ6 e-tron har salgsstart i slutten av mars. Startprisen på SQ6 e-tron er 949.900 kroner.
- Vi vet at dette er en modell mange har gledet seg til, og vi forventer å se de første bilene på norske veier allerede i løpet av sommeren, forteller Edvardsen-Eibak.
Ny elektronisk arkitektur
Audi Q6 e-tron beskrives som Audis nye teknologiflaggskip. Premium Platform Electric (PPE) er Audis nye teknologiplattform for elektriske biler i premiumsegmentet. I tillegg kommer bilen med en helt ny elektronisk arkitektur som igjen viser konkrete eksempler på hvordan forspranget ligger i teknikken.
Audi Q6 e-tron vil få kraftige, kompakte og høyeffektive motorer, kombinert med nyutviklede litium-ion-batterier. Brutto batterikapasitet er på 100 kWh (94,9 netto).
Systemeffekten er på 285 kW (388 hk), og forbruket er etter WLTP-standard mellom 19,4 og 17,0 KWh per 100 km, avhengig av modell.
SQ6 e-tron vil få en systemeffekt på hele 380 kW (517 hk) med boost-funksjon/launch. Her vil modellene ha et WLTP-forbruk på mellom 18,4 og 17,5 kWh per 100 km.
Audi Q6 e-tron vil gjøre akselerasjonen fra 0 til 100 km/h på 5,9 sekunder. Tilsvarende for SQ6 er 4,3 sekunder. Toppfarten er respektive 210 km/h og 230 km/h.
Nyskapende ladeteknologi
Takket være 800-volt-teknologi og en maksimal ladeeffekt på 270 kW som standard, vil Audi Q6 e-tron kunne gi svært korte ladestopp. Rekkevidden kan økes med opptil 255 km på bare ti minutter ved en kompatibel hurtigladestasjon. Tilsvarende kan batteriet lades fra 10 prosent til 80 prosent på rundt 21 minutter. Modellen kommer også med muligheten til å forvarme batteriet.
Et avansert system for regenerering står også sentralt for å øke effektivitet og rekkevidde. Rundt 95 prosent av all hverdagsbremsing kan håndteres av dette systemet, og Audi Q6 e-tron regenererer med opptil 220 kW.
Premium SUV posisjonert i mellomklassen
Audi Q6 e-tron plasserer seg størrelsesmessig mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron. Lengden er på 4771 millimeter, bredden er 1993 millimeter og høyden er 1648 millimeter. Akselavstanden er 2899 millimeter, noe som muliggjør god plass for fem passasjerer med bagasje.
Fraværet av midttunell og den lange akselavstanden gir økt komfort også for den midtre plassen i baksetet.
Bagasjerommet er på 526 liter, eller 1529 liter med nedfelte seter. Baksetet er delt i 40:20:40. Foran finnes ytterligere en 64 liters frunk.
Ny digital brukeropplevelse
Audi Q6 e-tron kommer med en helt ny digital stage med Audi MMI-panoramadisplay og MMI passasjerdisplay. Den frittstående MMI-panoramaskjermen er buet og har OLED-teknologi. Den består av 11,9 tommer Audi virtual cockpit og en MMI-touchskjerm på 14,5 tommer.
Førerområdet er designet som en bue, og displayet er orientert mot føreren. I mørket gir ambientbelysningen en illusjon av at hele displayet svever fritt.
Til passasjeren foran har Audi utviklet et eget 10,9-tommers MMI-passasjerdisplay. Det har Active Privacy Mode, som hindrer at føreren distraheres, og slik at forsetepassasjeren kan strømme videoinnhold eller hjelpe til med navigasjonen – for eksempel søke opp ladestasjoner.
Med Augumented Reality Head-Up Display projiserer en stor bildeflate gjennom førerens del av frontruten. Her vises informasjon som fart, trafikkskilt, assistentsystemer og navigasjonssymboler. Disse elementene kan oppleves som opptil 200 meter unna. De virtuelle elementene innlemmes dermed sømløst i virkeligheten, og informasjonen kan oppfattes raskt uten at føreren distraheres. Bildeflaten til head-up displayet tilsvarer en 88-tommers skjerm.
Audis selvlærende stemmeassistent, Audi Assistant, er basert på kunstig intelligens. For første gang vises denne også som en avatar i bilens sentrale MMI-display og i head-up displayet. Stemmeassistenten forstår mer enn 800 talekommandoer. Den aktiveres via flere trykkpunkter – eller via «my Audi»-appen. Assistenten lærer kontinuerlig basert på hvordan den brukes, slik at den blir stadig mer personlig tilpasset.
I tillegg er også tredjepartsapper tilgjengelig via bilens MMI-system direkte, og trenger ikke kjøres via en smarttelefon. Bilens app-utvalg vil utvikles kontinuerlig, og også tilpasses det området der bilen brukes.
Audi Q6 e-tron kommer med Bang & Olufsen Premium sound system, med 20 høyttalere og 830 watt effekt. Fire av høyttalerne er bygget inn i hodestøttene til forsetene.
Neste generasjons OLED-teknologi
Også lysteknologien på Audi Q6 e-tron markerer et viktig teknologiskille. For første gang vil de digitale OLED-baklysene kunne kommunisere målrettet med bilens omgivelser (Car-to-X). Områdevarslingen som er kjent fra andre Audi-modeller er i Q6 e-tron utvidet til å inkludere kommunikasjonslysene. Dette varsler medtrafikanter om ulykker eller farer langs veien. I tillegg til den vanlige baklysgrafikken vil de digitale OLED-kommunikasjonslysene vise en egen, statisk lyssignatur med varselsymboler i en kritisk kjøre- eller trafikksituasjon.
Den nye teknologien i Audi Q6 e-tron gir også nye muligheter for individualisering. Med opptil åtte individuelle lyssignaturer i Matrix LED-frontlyktene og de digitale OLED-baklyktene kan eierne gi bilen sitt personlige uttrykk på en helt ny måte.
Presise kjøreegenskaper takket være ny styring og kraftdistribusjon
Flere av komponentene i bilens nye understell tar kjøredynamikken til et nytt nivå. Et typisk kjennemerke for Audi er overlegen og enkel kontrollerbar akselerasjon og bremsing under alle kjøreforhold. Kjøredynamikken til Audi Q6 e-tron har en nykonstruert foraksel, og kontrollarmene er for første gang plassert foran bærearmene. Dette gir først og fremst en fordel i plasseringen av høyvoltsbatteriet, samt bedre kinematiske egenskaper.
Tannstangstyringen er nå montert på en hjelperamme. Sammen med den nye forakselen gir det forbedret kjøredynamikk og styrerespons, og gjør at bilen føles mer agil.
Den raskt regulerbare quattro-teknologien er nå videreutviklet med prioritering av dreiemoment bak, som forsterker den dynamiske kjøreopplevelsen i Audi Q6 e-tron. Ulike størrelser på de elektriske motorene gir mer kraft til bakhjulene, også ved full effekt. Siden vektfordelingen er flyttet bakover for å sikre enda mer grep og kjøredynamikk, er bakhjulene bredere enn de foran.
Audi Q6 e-tron markerer starten på den største modelloffensiven fra Audi noensinne, og er den første elbilen fra Audi som produseres ved hovedfabrikken i Ingolstadt. Neste modell ut fra PPE-plattformen fra Audi er A6 e-tron som har verdenspremiere senere i 2024. I Norge selger Audi nå kun elektriske modeller og RS-modeller.