Bane NOR advarer: Mer togtrøbbel denne uka
Jordfeilen på Oslo S som lammet togtrafikken forrige uke er fortsatt ikke funnet, og vil få konsekvenser for de reisende også denne uka.
DRAMMEN: Det opplyser Bane NOR. Jordfeilen er nemlig fortsatt ikke funnet og utbedret.
Trafikken går på alle linjer, men frekvensen er redusert for ikke å overbelaste infrastrukturen.
- De reisende må belage seg på fulle tog (spesielt i rushtiden) - og at enkelte tog kan bli forsinket, uttaler Bane NOR.
Berørte avganger er i hovedsak:
- Innsatstog i rushtiden på ukedagene (innstilt)
- Flytogets direkteavganger (innstilt)
- Lokaltog mellom Asker og Lillestrøm (redusert frekvens)
- Vi ber de reisende søke informasjon hos togselskapet om hvordan situasjonen eventuelt påvirker din reise, uttaler Bane NOR.
- Svært krevende
Til tross for omfattende feilsøking, er årsaken til jordfeil-utfordringene på Oslo S ikke funnet. Dette medfører fortsatt noen planlagte innstillinger på mandag, særlig i rushtiden.
- Fordi jordfeilen ikke er konstant, men inntreffer fra tid til annen og kun varer i noen sekunder, er feilsøkingen svært krevende. Arbeidet fortsetter med høyeste prioritet.Så lenge årsaken til jordfeilen ikke er funnet, er det besluttet å redusere trafikken inntil videre for å unngå større forsinkelser og innstillinger, uttaler Bane NOR.
Beklager
– På vegne av Bane NOR vil jeg beklage de ulempene som dette medfører. Når feilen bare opptrer sporadisk og i noen sekunder, er feilsøkingen uhyre vanskelig. Våre fremste fagfolk har lagt ned en stor innsats, og arbeidet fortsetter med full styrke, sier områdedirektør Lars Berge i Bane NOR.
– Vi har sjekket ut svært mange mulige feilkilder, og vi tror nå at det er et sammenfall av flere omstendigheter som utløser feilen. Vi fortsetter å jobbe systematisk med å kartlegge og undersøke potensielle årsaker, sier Berge.
Bane NOR bruker flere forskjellige anlegg av ulik alder. Noen er av nyere dato og styres av datamaskiner, mens andre er såkalte releanlegg som går helt tilbake til 60-tallet. Signalanlegget på Oslo Sentralstasjon er Norges største, og basert på releteknologi. Anlegget er fra 1977 og har vokst vesentlig i omfang siden den gang. I tillegg har trafikkbelastningen økt vesentlig, noe som gjør at releene må operere oftere enn opprinnelig. Anlegget er planlagt utskiftet i 2026.