Audi Q8 e-tron: Videreforedlet flaggskip
BIL OG MOTOR: Da den første Audi e-tron kom, presterte den
kunststykket å bli Norges mest solgte bilmodell det første hele salgsåret –
ikke verst for en premiummodell! Folk gikk mann av huse for å kjøpe en stor,
dyr og eksklusiv bil. Nå har andre generasjon, Q8 e-tron, vært på markedet en
stund – men uten å nærme seg forgjengerens salgstall.
Fortsatt selger Audis store elbil bra, men
markedsleder blir den ikke igjen. Dette skyldes på ingen måte bilens
kvaliteter, for Q8 e-tron er minst like mye premium som den første e-tron var.
Men siden den lanseringen for noen år siden, har veldig mye skjedd på det
norske elbil-markedet, der nye spennende og attraktive modeller er blitt
lansert i en jevn strøm.
Turbulent marked
Der e-tron hadde få å konkurrere med om
oppmerksomhet, står rivalene nærmest i kø for Q8 e-tron. Det gjelder kinesiske
utstyrsbomber til svært lave priser, men det gjelder i høy grad også sterke
utfordrere fra de øvrige premiummerkene i Europa.
I et turbulent bilmarked som preges av
renteøkninger og prisstigning, har det selvfølgelig også betydning at
startprisen for en Q8 e-tron er nærmere 750.000 kroner. Erfaringsmessig skal
det gjerne plukkes litt utstyr også – så trolig vil en Q8 50 e-tron med det
utstyret man bare MÅ ha fort koste fra 850.000 og oppover. Med Q8 55 er det nok
lurt å være forberedt på at en «riktig» bil fort kan runde millionen.
Langkjøring
Utvendig er det mest den nye grillen og noen
smådetaljer som skiller nykommeren fra forgjengeren. Man kan godt si at et
veldig bra design er blitt finpusset videre, for den første e-tron så også bra
ut.
Et viktig punkt for elbilkunder, er
rekkevidden. Den er bedre på Q8 e-tron enn på forgjengeren, og med 106 kWh
batteri (netto), oppgir importøren en rekkevidde for Q8 55 på opptil 533 km.
Jeg har hatt to runder med bilen, en med skikkelig langkjøring til
Vest-Telemarks fjelltrakter, og en i mer normal hverdagskjøring i
østlandsområdet. I nærheten av en slik kjørelengde, kom jeg ikke.
Rask lading
Kjøremessig oppleves nykommeren som noe
strammere og mer presis, og opplevelsen er også at den er noe fastere dempet.
Blant forbedringene som bidrar her, er oppgradert luftfjæring, bedre
aerodynamikk, ny progressiv styring og oppdaterte førerassistentsystemer.
Nytt er det også at maksimal ladehastighet nå
er opptil 170 kW, avhengig av modell. Både på hjemmeladeren og på 300 kW Uno-X
gikk det bra unna, selvsagt med nokså forskjellig total ladetid...
Drømmebil for mange
Med et forbruk som stort sett lå omkring 28,5 –
30,0 kWh pr. 10 mil – eller 2,85 – 3,00 på mila – er det ikke til å stikke
under en stol at bilen forsyner seg godt med strøm. Men den er stor, også i
frontflate, og tung – og da skal det selvsagt litt til for å drifte den også.
Motorveikjøring rundt fartsgrensene suger godt, både på 100- og 110-vei. Når
det gjelder forbruk og rekkevidde er det nok flere i denne klassen som leverer
noe bedre resultater enn Q8.
Men en stor og luksuriøs premium-modell er Q8,
og bilen er nok fortsatt en drømmebil for mange.
Høyere plassering= bedre sikt
Noe av det som understreker dette best, er
førerplassen, som virkelig er overbevisende bra. Det starter med et supert
førersete med puteforlenger, og alt som trengs av justeringsmuligheter for å
finne sin ideelle kjørestilling. Sikten er god i alle retninger, og der det
trengs supplering gjør 360 grader kamera jobben.
Regulering av klimaanlegget har fått sin egen
store skjerm, og er forbilledlig enkelt. Dessverre havner denne skjermen helt
nederst på dashbordet med midtkonsollen som nærmeste nabo. Sikt- og
betjeningsmessig ville jeg gjerne hatt denne på den plassen navi-skjermen nå
har – og så flyttet navigasjon til toppen av dashbordet. Det ville gitt store
siktfordeler for begge skjermer.
Ellers er det fint lite å utsette her, og
tilgangen på nødvendig og aktuell informasjon under kjøring er svært god.
Uanstrengt
Plassforholdene er like gode som de alltid har
vært. Det betyr et bagasjerom på hele 569 liter, og bakseteplass som kan måle
seg med de beste i klassen. Bilen kan trekke tilhenger på 1.800 kg. Nyttelasten
er pene 595 kg.
Bilen har quattro permanent firehjulsdrift, og
systemdreiemoment er solide 664 Nm. Effekten er 300 kW (408 hk), noe som betyr
svært gode ytelser. Akselerasjon 0 – 100 km/t trenger for eksempel bare 5,6
sekunder, noe som er mer enn spenstig nok for de aller, aller fleste. Det
konstant høye dreiemomentet betyr selvsagt også uanstrengte og kjappe
forbikjøringer når dette trengs. Toppfarten er 200 km/t.
Stor bil
Fabrikken oppgir et forbruk ved blandet kjøring
på 22,4 kWh pr 100 kilometer – eller 2,24 på mila, om du vil. Jeg kom ikke
veldig nær dette, selv med rimelig fornuftig kjøring. Nærmest var jeg på
Telemarksturen - i hyggelig sommertemperatur - med like over 2,40 kWh/mil. I
neste runde, med senhøsttemperaturer, ble det 2,80 eller litt over det. Men
igjen: Det er mye bil som skal flyttes. Audi Q8 e-tron er en stor bil – 4,92 m
lang og 1,94 m bred. Høyden er 1,63 m, men den kan altså justeres med justerbar
bakkeklaring. Bilen kan heises hele 7,5 cm, og på det høyeste er bakkeklaringen
hele 25 cm. Akselavstanden er 2,93 m.
Audis nye el-flaggskip Q8 e-tron kan maksimalt
lade 22 kWh/AC, noe som betyr ca 6 timer ladetid. Maks DC-ladeeffekt er 170 kW,
noe som kan gi en ladetid på ca. 31 minutter fra 10 til 80 prosent - eller
rundt 123 km rekkevidde på 10 minutter ved maks ladeeffekt.
Hardere konkurranse
Som det vil ha fremgått, er dette en svært god
bil i de fleste betydninger. Førerplassen er utmerket, og kombinasjonen av et
supert sete og meget velavstemte veiegenskaper legger grunnlaget for de
virkelig lange etappene uten unødig rask uttretting. Bilen trenger lading lenge
før du som sjåfør gjør det – for å si det på den måten…
At det er mye lenger mellom kjøpekontraktene
for denne enn for forgjengeren har selvsagt noe med prisen å gjøre – der
avgiftskåte politikere har sørget for litt ekstra påslag underveis. Men mest
har det nok å gjøre med det stadig større utvalget av gode og praktiske elbiler
med stadig lengre rekkevidde.
Konkurransen hardner til – mest til glede for
oss som skal kjøpe biler...