6 av 10 opplever stort rekkevidde­tap på elbilen vinterstid

En fersk undersøkelse viser at 57 prosent opplever at elbilen deres taper mer enn en 20 prosent rekkevidde om vinteren. 

Publisert

NORGE: – Kulden er ikke elbilbatteriets venn. Bilene kjører merkbart kortere allerede mens termometeret er på plussiden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbilene kjører kortere om vinteren enn sommeren og betydelig kortere enn den oppgitte rekkevidden til bilen. I NAFs ferske elbilmonitor spør man hvor mye rekkeviddetap folk opplever på elbilen vinterstid. Nær seks av ti svarer altså mer enn 20 prosent rekkeviddetap, mens nær én av ti opplever at bilen deres kjører 40 prosent kortere eller mer vinterstid.

– Våre tester viser at selv i moderate vintertemperaturer er det biler som taper mer enn 20 prosent av rekkevidden, sier Sødal. - Og rekkevidden blir kortere jo kaldere det blir, fortsetter han.

Stor variasjon mellom bilmodellene 

NAF og Motor har testet så og si alle elbilmodellene som har kommet til Norge under sommer- og vinterforhold. Testene viser at hvor mye rekkevidde som går tapt varierer mye fra bilmodell til bilmodell, faktisk fra 4 til 36 prosent.

– Utfra det vi har funnet i våre store elbiltester, er vårt råd at du må regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen i normale vintertemperaturer enn du gjør i sommervarmen, sier Nils Sødal.

– I vintertestene våre regner vi 20 prosent eller mindre tap av rekkevidde som et godt resultat. Mange av bilene har et sted mellom 10 og 20 prosent rekkeviddetap, fortsetter han.

Onsdag denne uken er det igjen duket for verdens største elbiltest – El Prix. Da skal 24 elbilnyheter testes for rekkevidde og ladehastighet. Dette er den sjette vintertesten NAF og Motor gjennomfører.

Powered by Labrador CMS