KLIKK PÅ VINDUET FOR SE VIDEO!

330 tonn undergang trillet på plass

Elvepromenaden mellom jernbanen og elva får ny adkomst, en undergang under togtrafikken fra Dr. Hansteins gate. I helga ble den 330 tonn tunge klossen trillet på plass.

Publisert Sist oppdatert

STRØMSØ: Jernbanen har vært en slags barriere mellom Strømsø og den svært populære promenaden på sørsiden av Drammenselva. Gående, syklister, båtfolk og andre har hatt stor glede og nytte av gangveien som også har fungert som en kaifront.

Gangveien har vært tilgjengelig fra Grønland i vest, under jernbanen ved Holmenbrua i øst og etter hvert også med trapper og heis ned fra bybrua. Nå er denne byens populære turvei midlertidig stengt i forbindelse med totalrenoveringen av Drammen stasjon og fungerer som anleggsplass.

Da planene for ombygging av Drammen stasjon tok form, meldt Drammen kommune politikere et tydelig ønske om en ny forbindelse mellom elvepromenaden og Strømsø. De ville hekte seg på ombygging av stasjonen og ha en undergang under jernbanesporene fra Dr. Hansteins gate. De godtok selv å bekoste denne nye forbindelsen by-elv.

Første etappe i prosjektet var å grave en grop like øst for nybygde Spor X og støpe undergangen der. Betongkontruksjonen sto ferdig for kort tid siden og med sommerstengt jernbane passet det å gjennomføre etappe to: Å få den plassert under jernbanesporene.

Tungløft-spesialist

Siden togtrafikken stanset er skinnene kuttet, en grop er gravd ut og bunnen er stablisert for å bære undergangen. I helgen trådte mannskapene fra tungløft -spesialisten Mammoet i aksjon. Kraftige hydrauliske jekker på styre- og vridbare vogner løftet den 330 tonn tunge kolossen opp 20-25 cm, trillet den inn i klargjort grop og satte den ned med centimeters presisjon. En kort kjøretur på 25-30 meter unnagjort på et kvarters tid.

Nå er undergangen på plass og arbeidene med nye støttemurer, gjenfylling av togtraseen og etter hvert reetablering av skinner og jernebanemateriell står for tur. Flyttingen av betongklossen ble gjort et døgn før skjema, så Bane NOR og øvrige involverte regner med at togene kan gå som normalt på taket/toppen av undergangen fra 7. august.

Men det vil drøye før undergangen åpnes for publikum. Undergangen munner ut i det som er en anleggsplass og vil være det i hvert fall til neste sommer.

Da skal de tre ombygde sporene ut mot elva være klare for trafikk. Og det er mulig deler av elvepromenade i ny drakt da kan åpnes for publikum.

SE FLERE BILDER FRA LØFTET:

Powered by Labrador CMS