ANNONSE

FOTO: P. PUCHALSKI RALLYFOTO

Grøndal ledet, men endte på 2. plass etter biltrøbbel i Tyskland

Det så bra ut for Anders Grøndal etter heftig kjøring i de tyske skoger på første dag av Rally Lausitz, men tekniske problemer på dag to ødela for totalseieren.


Alexander Jansen

 04.11.19, kl. 01:35
 11.11.19, kl. 11:04


ANNONSE
ANNONSE

 

TYSKLAND: Med startnummer to etter den tyske mesteren tok Grøndal innersvingen på rivalen med 0.9 sekunders ledelse etter kveldsetappen fredag og seier på begge fartsprøvene.

Lørdag ventet en lang dag på støvete tyske grusveier som ga bilen mye hjuling, noe serviceteamet fikk erfare til gangs.

Etter en en dårlig start på dagen med blant annet en snurring på SS4, fikk Grøndal trøbbel med differensialene på bilen og tapte tid.

Etter noen hektiske servicer og orden på bilen, satset Grøndal alt på å ta igjen forspranget på 17 sekunder til fjorårsvinner Fabian Kreim med fire fartsprøver igjen.

Motortrøbbel

Men et uhell kommer sjelden alene, og etter mørket hadde senket seg lørdag skulle Grøndal få nye problemer på den neste siste etappen - denne gangen med motoren.

- Når vi endelig fikk orden på differiansialene ble bilen en drøm å kjøre, men så begynte bilen å gå dårlig med ulyder fra motoren. Vi hadde derfor ikke noe annet valg enn å fullføre etappen i roadmode, sier Grøndal.

Før en hektisk siste service fant teamet allikevel feilen på motoren, men forspranget til den tyske rivalen ble for stort på den siste nattetappen, etter totalt 166 kilometer med rally nær grensen til Polen. Totalt fire sjåfører brøt løpet underveis.

- Vi fikk en dag med masse trøbbel, noe som er kjedelig da vi virkelig hadde lyst til å kjempe om seier i dette løpet. Det fine er at vi har lært mye om bilen, oppsummerer Grøndal, som fullførte som nummer to av 91 startende førere fra 12 nasjoner i sesongens siste løp.

LES OGSÅ:Grøndal favoritt i tysk rallyløp


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN

ANNONSE