ANNONSE

HØYE AMBISJONER: Joachim Hansen representerer Strømskog, og presenterte mandag ettermiddag gondolprosjektet på Strømsø.
FOTO: BENEDICTE HAUGAARD / DRM24 / ILLUSTRASJON: NILS TVEIT ARKITEKTER

Vil sette Drammen på turistkartet med urban gondolbane

En miljøvennlig og urban gondolbane i Strømsåsen skal gjøre Marienlyst, Haukåsløypa og Konnerud mer attraktivt for både drammensere og turister, men tretaubanen kan ikke realiseres uten interesse fra pendlerne.


Benedicte Haugaard

 11.02.19, kl. 13:35
 19.02.19, kl. 19:27


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Mandag ettermiddag presenterte Joachim Hansen fra Strømskog Eiendom gondolprosjektet som i 2019 skal ut på høring, og som takket være privat grunnerverv kan komme raskt på plass i Strømsåsen dersom prosjektgruppen får grønt lys. 

I prosjektgruppen finner man representanter fra Strømskog Eiendom, Fram Eiendom, aktikektbyrået Nils Tveit, Selvaag Bolig, Drammen slalåmklubb og Drammens Idrettsråd. Dette i samarbeid med Ticon, JM Norge, Byen Vår Drammen og Næringsforeningen i drammensregionen som støtter prosjektet.

600 millioner

Prosjektgruppen og Drammen kommune skal selv punge ut millionbeløpet for gondolbanen dersom det blir godkjent. Et beløp som trolig vil betales tilbake raskt dersom banen blir populær blant befolkning og turister. 

- En tur vil koste et sted mellom 60 og 100 kroner, men vi vil også lansere månedskort på mellom 700 og 1000 kroner slik at vi når ut til de som reiser i arbeid, sier Joachim Hansen fra Strømskog Eiendom.

Den 3,5 kilometer lange banen vil gå fra Marienlyst stadion og opp til Konnerudsenteret med et stopp på toppen av Haukåsløypa. Hansen er nøye på å understreke at banen ikke vil være sjenerende for bebyggelsen som eventuelt havner under den.

- Dette er en tretaubane, hvilket betyr at den har to sterke vaiere og et trekktau. Dette gjør at mastene kan stå med ca 950 meters mellomrom, så det er ikke nødvendig å plassere disse i boligfelt. I tillegg vil de gå 20 meter over hustakene, og være lydløse.

TRE STASJONER:
Gondolbanen vil gå fra Marienlyst til Haukås, og over til Konnerud sentrum. (ILLUSTRASJON: NILS TVEIT ARKITEKTER)

Frakter tusenvis i timen

Gondolene har plass til 30 personer, og har avgang hvert minutt store deler av døgnet. Det vil i førsteomgang settes opp 27 gondoler, men det kan hektes på inntil 56 gondoler totalt.

- I førsteomgang vil banen kunne frakte 2000 personer i timen, men dette kan økes til 4000 dersom flere gondoler hektes på.

Planen var i utgangspunktet å bygge en gondolbane fra Bragernes til Spiralen, men dette ville ikke engasjert den viktigste pendlergruppen, nemlig de som reiser i arbeid.

- Denne banen kan brukes av både turister og arbeidsreisende, og av tur- og skigåere. Den kan også frakte drammensere til de ulike arrangementene som foregår på Konnerud. Det er en fin måte å utvikle både Drammen og Konnerud på, mener Hansen.

Gondolene skal ifølge Hansen være pene å se på, og ha plass til både barnevogn, rulestol, sykler og ski.

Ny Haukåsløype

Med et stopp i Haukåsløypa vil den kunne bringe folk fra både Drammen og Konnerud til Strømskogen - som foreløpig er relativt ukjent mark for mange drammensere på grunn av vanskelig fremkomst. 

- På Haukås stasjon ønsker vi å bygge en restaurant med god utsikt over Drammen. Vi vil bygge et amfi slik at skolene kan ha undervisning i friluftsliv her, samt. et konferansesenter med scene for ulike kulturinnslag.

Prosjektgruppen har også spennende planer for den stupbratte slalåmbakken - som per dags dato ikke tiltrekker andre enn ivrige utforkjørere.

- Vi vil gjøre løypa mer familievennlig, og sørge for at den starter ved gondolbanen. Løypa ligger i skyggesiden, så det ville vært dumt å ikke utnyttet det mer enn det gjøres i dag. Mer enn dette ønsker vi ikke å kommentere per dags dato, forklarer Hansen.


PUSSES OPP:
Haukåsløypa skal gjøres mer familievennlig for å lokke folk til turområdet. (FOTO: BEENDICTE HAUGAARD / DRM24)

Avlaster trafikken

En tur fra Marienlyst til Konnerud vil ta nøyaktig 10 minutter og ett sekund, og dersom pendlerne tar imot tilbudet vil det kunne avlaste busstrafikken til Konnerud som per dags dato har en avgang hvert syvende minutt.

- Gondolbanen reduserer nødvendigheten med ny konnerudnedføring, og kan gjøre Buskerudbypakke2 billigere og mer miljøvennlig, sier Hansen.

Hansen mener innbyggertallet fra Konnerud fort kan øke fra dagens 11.000 til 18.000, og mener bydelen trenger et alternativ til pendling som ikke øker CO2-utslippet.

- Vi er avhengige av å gjøre Konnerud mindre bilavhengig hvis vi skal gjøre Drammen større, smartere og sunnere innen 2036.

Hansen refererer til Fløybanen, og mener en gondolbane er en bedre investering enn nye veier og flere biler.

- En slik bane har en levetid på 60-100 år, og vil bruke mindre energi på å frakte hver person fra A til B.

MARIENLYST: Slik vil stasjonen på Strømsø se ut. Gondolene vil ta av fra andre etasje for å få nødvendig høyde over hustakene. (ILLUSTRASJON: NILS TVEIT ARKITEKTER)

Avhengig av parkeringsmuligheter

Prosjektgruppen er inneforstått med at ikke alle bor i området rundt Konnerudsenteret, og har flere forslag til hvordan man skal lokke folk til gondolene.

- Vi er nødt til å ha parkeringsplasser på Konnerud i nærheten av stasjonen. I tillegg må vi vurdere å sette opp ringbusser. 

LES OGSÅ: Vil fremskynde ny konnerudnedføring


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE