ANNONSE

TOTALVRAK: En nesten ny Tesla Model S blir spiker etter en krasj mot en lastebil på Shell, Kjellstad i Lier.
FOTO: TROND STRANDSBERG

Ulykkessjåfør tar Tesla til retten etter «bremsesvikt»

Jurik Sarelo hevder å ha lang erfaring med Tesla som mekaniker og sjåfør. Nå saksøker han Tesla etter at bremsene skal ha sviktet og forårsaket en kollisjon som totalvraket bilen. Mange andre Tesla-sjåfører hevder å ha tilsvarende problem.


Benedicte Haugaard

 16.02.19, kl. 12:01
 26.02.19, kl. 17:29


ANNONSE
ANNONSE

 

LIER: Det var for to uker siden at Jurik Sarelo ble truffet i siden av en lastebil da han skulle ut på veien fra en bensinstasjon på Kjellstad

Teslaen ble totalvraket i møtet med lastebilen, og var ikke kjørbar etter ulykken. Årsaken skal ifølge Sarelo ha vært at bremsene sviktet fullstendig, og at bilen trillet rett ut i veien istedenfor å stoppe for kryssende trafikk.

Heldigvis kom Sarelo fra hendelsen uten skader, men dersom lastebilen hadde truffet bilen litt lenger bak kunne det sett annerledes ut. Sarelo mener de mange bremseproblemene han har hatt med sin ett år gamle Tesla Model S kunne forårsaket mer skade enn de gjorde denne dagen.

15 ganger på verksted

Sarelo sier han har lang erfaring med Tesla, men beskriver likevel sitt forhold til bilmerket som trøblete.

- Jeg jobbet med å bygge Tesla før, men la merke til at bilene har mange problemer. Jeg liker bilen og kjøpte den fordi jeg vet hvordan man fikser problemene, men det gjør meg nervøs at en feil ved bilen forårsaket en potensielt farlig ulykke.

- Jeg har vært på service og verksted med bilen 15 ganger på ett år, og jeg har sagt ifra om bremsene flere ganger. De fungerer dårlig på norsk vinterføre, og det er livsfarlig. 

Like før det uheldige møtet med lastebilen hadde Teslaen stått til lading på Shell i en time. Bilen kom seg aldri ut av stasjonen på fire hjul.

- Jeg kjørte i 15 km/t når jeg kolliderte med lastebilen. Hverken bremser eller ABS fungerte, og jeg skjønte at jeg kom til å kollidere.

Ringt opp av Tesla

Teslas system gjør det mulig å se tilbake i tid i systemet slik at man fort får bekreftet om Sarelo snakker sant eller ikke. Og Tesla kunne delvis bekrefte at han hadde forsøkt å bremse.

- Jeg ble ringt opp av Tesla tre dager etter kollisjonen, og de kunne se at jeg hadde tråkket på bremsen to ganger rett før ulykken. Ved første forsøk kunne de se at bremsene ikke fungerte, men ved andre bremseforsøk mente de jeg hadde tråkket både på gass og brems samtidig.

Hørte bremselyder

Vitner på stedet bekrefter at de hørte bremselyder før ulykken.

- Jeg var på vei inn i Shell-butikken da jeg hørte tut, bremselyder og et kraftig smell, fortalte et vitne på stedet til DRM24 etter ulykken.

(FOTO: TROND STRANDSBERG)

Har gransket saken

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, forteller en annen versjon av historien etter å ha hatt bilen på sjekk etter ulykken.

- Tesla har gransket hendelsesforløpet, og kan fastslå at sjåførens bremsing reduserte bilens fart. Like etterpå ble gasspedalen tråkket inn, og det gjorde naturligvis at oppbremsingen ikke fikk stanset bilen. Gasspedalen var fortsatt tråkket inn da sammenstøtet skjedde, uttaler Roland.

- Ikke riktig

Tesla mener Sarelo kommer med usannheter, og sier de aldri har bekreftet sjåførens mistanker om bremsesvikt under kollisjonen.

- Det er ikke riktig at Tesla har sagt til kunden at bremsene ikke fungerte. Det er heller ikke riktig at Sarelo har hatt bilen på et Tesla-verksted 15 ganger det siste året.

Roland hevder at Tesla heller ikke kan finne noe informasjon om at Sarelo skal ha jobbet med eller for bilfabrikanten, hverken i Norge eller internasjonalt.

- UNIKT SYSTEM: Kommunikasjonssjefen i Tesla sier bilene har et unikt system som registrerer alt bilen foretar seg. Her fra en nyere model 3. (ILLUSTRASJONSFOTO: ISTOCK / GETTYIMAGES)

- Kan dokumentere alt

Det er ikke vanskelig å finne ut at Sarelo har en lidenskap for biler og motor. Og det er nettopp lidenskapen som har ført til at han filmer mye av kjøringen sin, både fra mobiltelefonen og ved hjelp av et dashbordkamera.

- Jeg har filmet alt, både mine besøk på verksted og service, selve ulykken, og hva bilen registrerte i det den krasjet.

Sarelo mener derfor han har nok dokumentasjon til å ta saken til retten.

- Jeg kommer nå til å saksøke Tesla og ta de til retten, avslutter Sarelo.

Flere med samme problem

Ifølge facebookgruppen Tesla Owners Club Norway finnes det flere sjåfører med samme problem. I et innlegg i gruppen kommenterer 44 andre Tesla-eiere at de har opplevd bremsesvikt. 

«Har hatt det samme (bremsesvikt) med Tesla flere ganger. Men ikke ulykke heldigvis.»

«Samme opplevelse for ei uke siden. Unngikk sammenstøt, men det er jo fullstendig krise. At noen bagatelliserer dette, er uforståelig.»

«Har mistet all bremsekraft ett minutt etter bremsene fungerte helt fint, har ingenting med regen å gjøre.»

Elon Musk erkjenner feil

Tesla-gründer Elon Musk har tidligere erkjent problemer med servicekapasiteten i Norge, og Forbrukerrådet merket i fjor en markant økning i henvendelser om problemer med Tesla-biler. I forrige uke besøkte han Norge nettopp på grunn av denne problematikken. Dette bekrefter Roland.

– Elon Musk kom for å møte det norske teamet, og for å se på forbedringer som er gjort det siste året, sier Roland til NRK.

- Vi har erkjent at vi har hatt utfordringer med servicekapasitet i Norge tidligere. Det er gjort flere grep i 2018 for å forbedre dette, sier Roland.

DRM24 har forsøkt å komme i kontakt med Norsk elbilforening for en kommentar, uten å lykkes.

LES OGSÅ: Tesla totalvraket etter kollisjon med lastebil
LES OGSÅ: Tilbakekaller Testa grunnet sikkerhetsfeil


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE