ANNONSE

Daglig leder Jørn Moen (t.v.) og selger Gjermund Bakken hos Funnemark Hokksund kan smile fornøyd over mai-tallene: Det ble «all time high» for forhandleren i Hokksund.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Til topps på registrerings-statistikken - helt uten elbiler!

Helt uten elbiler gikk Toyota helt til topps på registreringsstatistikken for mai, med en markedsandel på 16,8 prosent.


Frank Williksen

 09.06.19, kl. 09:21
 21.06.19, kl. 12:44


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: - Dette viser at bilkundene setter pris på Toyotas hybrid-løsning, både fordi den er driftssikker og fordi den er enkel – her er det ingen ladekabler å tenke på, sier daglig leder Jørn Moen i Funnemark Hokksund.

Der i gården presterte man «all-time-high» med 39 nyregistrerte Toyota i mai.

- Helt siden den første Toyota med hybrid drivlinje kom på andre halvdel av 1990-tallet, har teknologien vist seg å være problemfri og svært driftssikker. 

Forbruk på halvliteren

Senere har flere nye generasjoner hybrid avløst hverandre, og noe av det vi nå får de beste tilbakemeldingene på er hvor lavt forbruket har kommet. Dessuten legger folk merke til at Toyota-bilene holder seg godt i pris, og også det er et sterkt argument, sier Moen til DRM24.

- Dagens nye Rav4 Hybrid er det fullt mulig å holde på et forbruk på rundt halvliteren, og det må det være lov til å si er bra for en såpass stor og rommelig familiebil, legger han til.

Rav4 hybrid

Med sterke mai-tall er stemningen på topp hos alle distriktets Toyota-forhandlere, både i Drammen, Lier og Hokksund.

Den største bidragsyteren er nye Rav4 Hybrid, som har et helt annerledes design enn forgjengeren. En av Toyotas sterke sider er et bredt modellprogram, der det er flere som selger bra:

- Ja, den nye Rav4 Hybrid drar størstedelen av lasset, og vi ser at denne modellen nå åpner nye kundegrupper for oss. Generelt har vi en bra fordeling av salget, der også modeller som Yaris og C-HR er gode bidragsytere, sier Jørn Moen.

Nye Rav4 har blitt en suksess for Toyota. Den har også fått et interiør det er lett å trives i.

Pickup og Landcruiser

- Nye Corolla har ikke tatt helt av ennå, men det er stadig flere som titter nærmere på denne, så vi håper den også kommer for fullt snart. Ellers er det jo et Funnemark-fenomen med ekstra godt salg av pick-up og Landcruiser. Dette har nok ikke minst mye med distriktsforankringen å gjøre.

- Toyota Camry gjorde nettopp comeback på det norske markedet. Hvordan har den blitt mottatt?

- Bilen kom på slutten av mai, og den første er allerede solgt. De som er interessert i denne nyheten, er nok ofte folk som har hatt Camry eller stor sedan tidligere – ellers det jo først og fremst SUV og stasjonsvogn det handler om, slutter Jørn Moen.

Mange liker fullhybrid

Toyotas sterke mai-tall er uten tvil også et uttrykk for at mange bilkjøpere har sans for fullhybrid-konseptet. Det er veldig «ærlig» system, som med sammenlignbar kjørestil fort senker snittforbruket med et par desiliter på mila, litt avhengig av modell.

Samtidig oppnår man dette uten å behøve å tenke på ladekabler og tilgjengelighet for ekstern lading.

I mai var fullhybrid det nest mest valgte drivlinje-alternativet med 19,6 prosent. I denne gruppen sto Toyota alene for omtrent 80 prosent av registreringene, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Nest mest foretrukne merke i mai ble Volkswagen, med 14,3 prosent av registreringene.

Slik var rekkefølgen videre:

3. BMW 43 biler – 10,0 %
4. Audi 41 biler – 9,6 %
5. Tesla 35 biler – 8,2%
6. Volvo 26 biler – 6,1%
7. Hyundai 25 biler – 5,8%
8. Skoda 14 biler – 3,3 %
9. Mitsubishi 14 biler – 3,3%
10. Nissan 13 biler – 3,0%
11. Suzuki 12 biler – 2,8%
12. Peugeot 12 biler – 2,8%
13. Kia 8 biler – 1,9%
14. Jaguar 8 biler – 1,9%
15. Ford 8 biler – 1,9%

Golf og e-tron delte førsteplass

Om Volkswagen ikke ble største merke, så delte de i det minste førsteplassen som mest solgte bilmodell med konsern-fetter Audi: VW Golf og Audi e-tron nådde begge 28 nyregistreringer i mai i vårt distrikt. 

Audi e-tron kunne allerede i mai vise til meget sterke registreringstall.

Tesla Model 3 klarte en sterk 3. plass også i mai – og her sier ryktene at det er nye kraftige hopp i vente om kort tid.

Mest solgte Toyota-modell, Rav4, fulgte på 4. plass med 25 biler og 5,8 prosent andel.

Rekkefølgen videre:

5. BMW i3 19 biler – 4,4 %
6. VW Polo 17 biler – 4,0%
7. Hyundai Ioniq biler 15 – 3,5%
8. Toyota Yaris biler 14 – 3,3%
9. Toyota C-HR biler 14 – 3,3%
10. Mitsubishi Outlander 14 biler – 3,3%
11. Volvo V60 11 biler – 2,6%
12. BMW 2-serie 10 biler – 2,3%
13. Hyundai Kona 9 biler – 2,1%
14. Nissan Leaf 8 biler – 1,9%
15. VW T-Roc 8 biler – 1,9%
16. Jaguar I-Pace 8 biler – 1,9%

4 av 10 var elbiler

I mai var nærmere fire av ti nyregistreringer elbiler, med en markedsandel som var nærmere det doble av fullhybridene, som fulgte nærmest.

Derimot ser det ut som om interessen for ladbare hybrider er på litt vikende front. Denne drivlinje-typen havnet i mai bak både bensin- og dieselbiler i andel. Flest ladbare hybrider leverte Volvo, fulgt av Mitsubishi og BMW.

Blant elbilene var Tesla størst i mai, med 21,3 prosent markedsandel, med Volkswagen (18,3) og Audi (17,1) nærmest.

Blant fossil-bilene dominerte Volkswagen sterkt på bensin, med en andel på hele 36,4 prosent, foran Audi med 16,7 prosent. Skoda var igjen størst på diesel, men bare én bil foran BMW, to foran Peugeot og tre foran Volvo – jevnt, med andre ord.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE