ANNONSE

AVHOPPER: En ung mann med førstehånds kjennskap til piratvirksomheten i drammensområdet, gikk med på å møte DRM24 i bytte mot full anonymitet, da han frykter represalier fra miljøet.
ALLE FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Tidligere piratsjåfør advarer: - Organisert kriminalitet i stor skala

Bak de tilsynelatende uskyldige facebookgruppene skjuler det seg rene mafiavirksomheten: Store summer i sorte penger, en knallhard indrejustis, lange rulleblad og farlige sjåfører og kjøretøy.


Alexander Jansen

 26.01.19, kl. 23:01
 07.02.19, kl. 14:33

Benedicte Haugaard


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: For to uker siden kunne DRM24 fortelle om taxiselskapenes fortvilelse over piratsjåfører og såkalt «vennekjøring» via Facebook.

- Problemet er mye større enn politiet vil innrømme, uttalte daglig leder Odd Ivar Gjersvik i Drammen Taxi til DRM24.

Og mye tyder på at han har rett. En håndfull såkalte kjøregrupper for drammensområdet alene har godt over 20.000 medlemmer tilsammen. Innleggene er mange og regelmessige, både fra folk som vil kjøres, og fra sjåfører som tilbyr sine tjenester.

Felles for nesten samtlige Facebookgrupper er at de er lukkede, hvilket betyr at du må godkjennes som medlem etter forespørsel av en administrator, som vanligvis benytter falske facebookprofiler for ikke å kunne spores. I gruppereglene henstilles det om å ta prisdiskusjon på private meldinger, slik at ulovlig personstransport ikke er synlig utad for andre.

Systematisk pengeinnkreving

Og bak det som utad skal fremstå som tilfeldig og uskyldig vennekjøring, skjuler det seg i virkeligheten et godt organisert nettverk av både sjåfører og bakmenn. 

DRM24 har vært i kontakt med flere kilder på innsiden av miljøet, som uavhengig av hverandre bekrefter en rekke opplysninger. Én av disse er forsatt aktiv, en annen har hoppet av den organiserte biten fordi han ikke lenger ønsket å være en del av det han beskriver som skumle erfaringer.

DRM24 vet blant annet at det i flere av de mest populære gruppene, blir innkrevd en ukentlig pengesum av piratsjåførene som benytter gruppene for å få oppdrag. 

Pengene overføres til en Paypal-konto, og går rett i lomma på bakmannen. Betaler man ikke, blir man sparket ut.

Må følge fastsatte priser

Videre har de som organiserer kjøringen utarbeidet et sett med regler som skal følges slavisk, blant annet hva sjåførene skal ta betalt for oppdrag. 

Med utgangspunket i priskalkulatoren til Drammen Taxi, er det fastsatt takster for hele distriktet for at ingen skal underby hverandre og prisene bli for lave.

Prisene varierer avhengig av hverdag og helger, akkurat som takstene for vanlige taxier, og prisnivået er 40-65% under ordinære taxipriser.

Alle disse reglene blir distribuert til sjåførene i hemmelige gruppechatter, hvor det også fordeles oppdrag i tillegg til det som skjer via selve kjøregruppene.

DRM24 har selv sett reglene. En av dem er at reglene det blir orientert om i gruppa, blir i gruppa.

HOPPET AVEn av DRM24s kilder har selv vært en del av piratmiljøet, men ble skremt av den harde indrejustisen og omfanget på opplegget.

Omsetter for millionbeløp

Flere kilder hevder det er et titalls sjåfører i drammensområdet som mer eller mindre utelukkende har piratvirksomheten som levebrød - og tjener gode penger på det.

- Jeg kunne tjene 2000-2500 kroner per dag, og jeg kjører billig. Mange tjener mer enn en gjennomsnittlig norsk lønn hver måned, og dette er det eneste de tjener penger på. Jeg vet om flere som lett tjener 10.000 svarte kroner på en helg, forteller én.

Selv benytter han Vipps, fordi beløpene ikke er høye nok til å skape mistanke hos bank og politi.

- Jeg har ikke tjent nok til at det ser mistenksomt ut i banken. Jeg vet flere av de faste sjåførene kun krever kontantbetaling, og da skjønner man fort at de har tjent for mye.

- Jeg har ikke nødvendigvis alltid en god grunn for kjøringen min, men politiet har aldri tatt meg for piratkjøring selvom de har stoppet meg flere ganger, forteller han.

Farlige biler og skumle historier

Den unge mannen fra drammensområdet forteller at han selv startet kjøringen mest av hensyn til den sosiale biten, og ikke nødvendigvis kun for pengene. Nå kjører han sjeldent, og ikke som en del av det organiserte. Hovedsakelig har han nå valgt å kjøre folk han kjenner.

- Jeg tipper 50 prosent av piratvirksomheten i Drammen er organisert. Resten gjør nok som jeg har gjort før, plukker opp tilfeldige folk langs gata i helgene, sier han. 

Han vil imidlertid advare folk mot å bestille pirattaxier fra kjøregruppene, fordi det er umulig å vite hvem som kommer eller hva slags tilstand bilene er i. 

- Mange legger ut bilder av fine biler som ikke stemmer overhodet med virkeligheten. Ofte er er det gamle biler i veldig dårlig stand, og sjåførene er også en helt annen person enn profilbildene på Facebook. Jeg har sittet på med flere som også kjører veldig uforsvarlig, sier han.

Etter hva DRM24 kjenner til er flere av både sjåførene og bakmennene gode kjenninger av politiet, med lange rulleblad som omhandler både vold og vinningskriminalitet.

- Men dette er ikke det verste. Jeg har også hørt historier fra jenter som blir bedt om å betale med sex istedenfor penger, forteller mannen. 


Ikke bekymret for politiet

Politiet har tidligere uttalt til DRM24 at piratvirksomheten ikke er en prioritert oppgave i drammensområdet. Alt av ressurser benyttes til å forebygge vold i sentrum i helgene, heter det. Det kjenner kilden seg igjen i. 

- Jeg forstår at de tenker sånn. Jeg har stått på torget flere ganger midt på natta og sett mye fulle folk. Det er kaotisk, og jeg skjønner hvorfor politiet vil ha folk vekk, og at de ikke bryr seg om hvilken måte de forlater byen på, forteller han. 

- Men jeg synes det er bra hvis politiet snuser litt i dette. Slik den organiserte biten av dette har blitt er det ikke lenger innafor, sier han. 

Det er ikke av hensyn til politiet at han vil være anonym. Det er på grunn av de andre som tjener gode penger på virksomheten og er livredde for å bli avslørt.

- Jeg føler meg ikke trygg rundt de. De driver med organisert kriminalitet, og mister de inntekten sin så kan de gå etter meg, forteller han.

Nekter for organisering

DRM24 har vært i kontakt med en av mennene som av andre blir omtalt som bakmann for en eller flere kjøregrupper som driver pengeinnkreving og organisering av sjåfører. 

Mannen innrømmer at han selv har vært, og delvis er aktiv som piratsjåfør, men ikke at han står bak en falsk profil eller organiserer virksomheten. Både vedkommendes ekte navn, mobiltelefonnummer og registreringsnummer på bil kan imidlertid knyttes piratvirksomheten i byen.

Han forteller til DRM24 at han startet som piratsjåfør fordi han var uten jobb og stønad fra NAV. Nå skal imidlertid økonomien gå meget bedre.

- Jeg har ikke fast inntekt, men trenger ikke tenke på penger.

- Hvor kommer pengene fra?

- Det vil jeg ikke fortelle, sier mannen, som blant annet er tidligere straffedømt i en voldssak.

Han har selv blitt stoppet av politiet flere ganger, men hevder han ikke er tatt for ulovlig persontransport. 

- Politiet er lette å lure, er mannens kommentar.

«PIRAT-HOLDEPLASS»: Politiet kjenner til at det foregår piratvirksomhet fra bussholdeplassen i Hauges gate nærmest Bragernes Torg - men sjekker sjelden ut bilene som står der. Den organiserte delen av piratkjøringen avtaler stort sett hentesteder via Facebook.


LES OGSÅ: Taxiselskapene fortviler over «piratene» i sentrum: - Politiet bryr seg ikke


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN

ANNONSE