ANNONSE

GRÜNDERE: Kenneth Hauge og Aleksander Gjessing ønsker å sette en stopper for butikkdøden.
FOTO: NOVAMANUS

Gründere tar opp kampen mot lokal butikkdød

Kenneth og Aleksander designet ny app for å hjelpe næringsdrivende i kampen mot butikkdød i Norge.


Redaksjonen

 12.04.18, kl. 11:46
 11.05.18, kl. 12:56


ANNONSE
ANNONSE

 

NORGE: Kenneth Hauge og medgründer Aleksander Gjessing er lei av lokal butikkdød. Store kjeder og internasjonale nettsider kveler de lokale kjøpmennene.

– Nå satser vi alt på en lokal nettside og app som skal hjelpe de lokale næringsdrivende over hele Norge, sier Kenneth Hauge i en pressemelding.

De to gründerne har med god hjelp fra fem investorer lagt ned millionbeløp på satsingen. Lokalt næringsliv er noe de brenner for. Nå ønsker de å tilknytte seg lokalt næringsliv over hele Norge.

- Vi vil alle ha et lokalt og godt næringsliv, men da må vi også ta vare på lokalt eide og drevne butikker, servicer, tjenesteytere og lokale produsenter av for eksempel mat. Samtidig må det lokale næringslivet ha en arena hvor de kan få markedsført seg, sier Kenneth Hauge.

Det er disse utfordringene Hauge og NovaManus vil ta fatt i med sin nysatsing gjennom en lokal app og nettside «Novamanus».

De store vinner - nesten alltid

- Media er full av triste nyheter om lokale aktører som må legge ned fordi for få av oss bruker dem. Det er to forklaringer og følger av dette: 

For det første: De store kjedene har stort sett overtatt alt. De har markedskrefter, de kan kjøre på med annonser i egne og eksterne medier, og de har kapital nok til å vinne priskriger de lokale ikke kan stå imot i lengden. Enden på visen er at de lokale ofte må kaste inn håndkleet. 

For det andre: En viktig konsekvens av dette, og som mange kanskje ikke ser, er at når vi velger å handle hos de store kjedene, så forsvinner den lokale kapitalen inn i pengestrømmen til kjedene og ut av lokalsamfunnet. Dette betyr mye for reinvesteringer og ringvirkningene i lokalsamfunnet.

– Vi mener at det er mulig å snu trenden med lokal butikkdød, slik at de lokale aktørene har livets rett og kan blomstre opp igjen, sier han.

Har funnet løsningen på problemet

Kenneth Hauge, har sammen med Aleksander Gjessing, og et team av utviklere jobbet med å utvikle en nettside og app som skal bidra til å hjelpe lokale kjøpmenn, serviceansatte, tjenesteytere, kunstnere og selgere. De lanserer nå nettsiden og en app med samme navn som er en lokal annonseportal for det stedet du befinner deg i.

Brukerne av appen og nettsiden velger selv hvilket lokalt område de ønsker gode tilbud fra. Bor du i Tønsberg får du tilgang til annonser fra lokale bedrifter i Tønsberg-området.

Dette fungerer likt over hele Norge, og med tiden også globalt; du får kun lokale annonser fra de områdene du velger å følge.

- Store nasjonale og internasjonale aktører gis ikke tilgang i vår satsing. Vi skal kun løfte opp de lokalt registrerte forretningene og bedriftene. Nettsiden og appen er heller ikke annonsefinansiert fra andre enn de lokale annonsørene, og du skal kun få relevante annonser og innhold som du selv har bedt om, sier Hauge.

Tegner abonnement

For å få konseptet til å gå rundt er «Novamanus» avhengig av at de lokale kjøpmennene tegner et abonnement. Med et slikt abonnement kan de legge ut et ubegrenset antall innlegg i måneden som annonser, auksjoner, konkurranser og kampanjer, og vil treffe kjøperne og forbrukerne i sitt nærområde.

- Målsettingen vår er at appen og nettsiden skal være en "vinn-vinn" for både forbrukerne og de lokale næringsdrivende. Forbrukerne skal kunne se hva lokalsamfunnet har å by på, og tjenesteyterne vil få et egnet og rimelig sted å vise seg frem på, hvor de slipper å måtte konkurrere mot de store kjedene.

Det er ikke bare fysiske lokale butikker og utsalgssteder vi ønsker å tilby vårt verktøy til, det gjelder alle som tilbyr noe til privatmarkedet.

«Novamanus» er like aktuell for rørleggere, elektrikere, malere, snekkere, restauranter, severdigheter. Kort sagt, alle lokale bedrifter som tilbyr noe til lokalsamfunnet.

I tillegg er «Novamanus»  en komplett lokal markedsplass for lokale forbrukere med auksjoner, tapt & funnet, informasjonstavle, lokal økologisk mat og mye mer, sier Kenneth Hauge.

Alle må bidra

Ideen om den lokale appen og nettsiden bunner ut i et engasjement for den lokale handelsstanden.

- Vi leser om butikkdød på små steder i Norge hver dag. Vårt mål er å bremse denne utviklingen. Om en app og en nettside kan bidra, da har vi i alle fall bidratt med vårt. Så er det opp til oss andre å besøke våre lokale kjøpmenn, kunstnere og produsenter; både i vår løsning, på nett og i de fysiske butikkene - slik at våre lokale kjøpmenn og de som tør å satse lokalt ikke forsvinner fra lokalsamfunnet vårt, sier Hauge.

LES MER OM NRÆRINGSLIV HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE