ANNONSE

ET LIV MED BIL: 1. april er Øivind Vestli nyslått pensjonist. Og dét er absolutt ingen aprilspøk!
ALLE FOTO: FRANK WILLIKSEN

Takker for seg etter 35 Volvo-år: - Bilselgere vil vi trenge også i fremtiden

- Kunden har kommet vesentlig mer i fokus nå enn før, og den utviklingen synes jeg vi har vært flinke til å tilpasse oss, sier markedssjef Øivind Vestli hos Bilia på Vitbank.


Frank Williksen

 22.03.20, kl. 11:05
 05.04.20, kl. 13:23


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: I snart 35 år har han solgt Volvo siden han ble ansatt som salgssjef hos Isberg i Drammen i 1985 - og det er flere tusen salg han har vært involvert i siden da. 

1. april er det slutt, da trer Øivind inn i pensjonistenes rekker. Det er en kontinuitetsbærer i ordets rette betydning som nå går av etter passert 67-årsdag, og timingen er riktig, ifølge ham selv:

- Ja, jeg er jo gammel nok! Og så tilhører jeg den litt gamle skolen, og synes at å gå av når man er 67 år er samfunnsøkonomisk ansvarlig, sier han til DRM24.

Øivind Vestli har utdannelse fra Østfold Tekniske Skole i Sarpsborg, og kom i kontakt med bilbransjen allerede i studietiden, da han jobbet litt for Chrysler Norge. Yrkeskarrieren startet imidlertid ikke direkte med bil, men med ansettelse i Astra-gruppen i 1977. Med mer enn 100 reisedager årlig solgte han de nærmeste årene rustbeskyttelsesprodukter til bilimportører og aktører som Drammen Bilhavn.

oivindvestli_ (1).jpg

Salgssjef for Volvo

En slik reiseaktivitet ble snart uforenlig med familieliv og små barn. Da stillingen som salgssjef hos Volvo-forhandleren Isberg ble ledig, søkte han på den – og fra han tiltrådte i 1985 har han, som det heter, ikke sett seg tilbake.

Siden han fortsatt er i samme bedrift – nå som markedssjef – har han tydeligvis ikke sett seg så mye til sidene heller. En jobb han har trivdes med i et kjempegodt arbeidsmiljø har gjort det uinteressant å orientere seg i andre retninger enn med nettopp Bilia og Volvo.

Flere Renault

Selv om Volvo-modellene har vært den røde tråden gjennom hele perioden, har Øivind også solgt andre merker i perioder – som for eksempel Renault og Land Rover, men dette har vært mer forbigående. Volvo har vært der hele tiden, unntatt en kort periode da selgerne ble beordret til å skille på merkene – og Øivind en tid bare solgte Renault. 

- Mange av kundene fra den perioden har senere blitt Volvo-kunder. Faktisk gikk det på et tidspunkt flere nye Renault enn Volvo, men i dag er det jo ingen tvil om at Volvo lenge har vært et suksess-merke i Norge, fastslår han.

Gode kundeopplevelser

- Hva har vært den største forandringen siden du begynte i 1985?

- Det er uten tvil den raske elektrifiseringen. Typisk for bilbransjen i Norge har det ellers vært med raskt vekslende og uforutsigbare avgiftsregimer, men dette mener jeg at alle har vært flinke til å tilpasse seg. Det er nok å se på overgangen fra bensin til diesel, som stort sett var gjennomført i løpet av et års tid.

- Hva mer har blitt annerledes?

- Jeg får holde meg til Volvo og Bilia som jeg kjenner best, og da ser jeg at vi har kommet langt med å skape gode kundeopplevelser. Det er ikke tvil om at kunden er vesentlig mer i fokus nå enn før. Her føler jeg at vi har vært veldig flinke med å tilpasse oss en ny tid.

oivindvestli_ (3).jpg

Menneskelige relasjoner teller!

- Men er det ikke slik at kunder nå bare sjelden kommer innom? 

- Vi må selvsagt erkjenne at internett «trolig er kommet for å bli», som det ofte heter, og nettet har gitt kundene helt andre muligheter til å orientere seg i markedet enn før. 

- Og ja, vi har nok noe færre besøk alt i alt, men fortsatt er det tross alt mange av kundene våre som stikker innom. Folk vil fremdeles kunne se og ta på bilen, og prøvekjøre den, og da er det menneskelige relasjoner som gjelder. Den personlige kontakten er slett ikke kastet helt på båten, understreker Øivind Vestli.

Selv tror han at bilselgeren fortsatt har en fremtid.

Stor investering

- Jeg har ingen tro på at bilsalg skal skje bare på nett i overskuelig fremtid. Fortsatt vil bilforhandlere ha behov for bilselgere som er gode til å bygge relasjoner til kundene – ikke bare på salg, men i høy grad også på service og ettermarked.

- Dette fordrer at vi klarer å skape og vedlikeholde en konkurransekraft som gjør at kundene kommer og kjøper bil av oss direkte i stedet for å kjøpe den på nett. Glem ikke at bil alltid vil være en stor investering i Norge. Da vil folk naturlig ønske å sjekke ting grundig.

- Hos oss tar vi blant annet høyde for dette ved å være med på alle prøvekjøringer, slik at vi kan gi raske svar på hva som er forandret og forbedret fra forrige modell og hva som generelt er nytt. Dette har vi erfart at folk synes er veldig positivt.

Nye eierskapsløsninger

- Hva er store og nære utfordringer i bransjen?

- Den største utfordringen vil nok være at det blir mer og mer vanskelig å overleve for en liten bilforhandler. Kravene til kompetanse og godt skolerte medarbeidere bare øker. Ikke minst gjelder dette på ettermarkedet for å sikre at jobber gjøres riktig og rasjonelt første gang.

- Hva med eierskapet til bilen?

- Jeg tror det vil være ulike eierskapsløsninger i fremtiden. Hittil har vi stort sett solgt og leaset ut biler, men vi ser nye modeller dukke opp. Bildelingsløsninger vil bre om seg, men å få økonomi i slike systemer er ikke lett. Det er greit nok når alle de fine leilighetene på St. Hanshaugen i Oslo skal ha bil til helgeturen - men hva skal alle disse bilene gjøre resten av uka?

- På eierskap tror jeg vi kan komme til å få nye modeller som vi ennå ikke ser i dag. Her er det naturligvis også en spennende faktor hva som skjer med veiprising og avgifter.

Fornuften overtar

- Blir det fortsatt uforutsigbar vingling?

- Nei, det tror jeg ikke – det blir rett og slett en nødvendighet med mindre uforutsigbarhet og mer stabile rammebetingelser. Dette tror jeg vi er på sporet av allerede.

I dag får ikke Staten inn de samme avgiftsinntektene fra bil som tidligere, på grunn av den raskt voksende elektrifiseringen.

- Avgifter vil nok etter hvert komme også på elbiler, men det blir helt sikkert ikke snakk om plutselig innføring av 25 prosent moms. Derimot tror jeg det kommer fornuftige løsninger som vil sikre lavere utslipp uten store og dramatiske forskyvninger i noen retning, sier han.

Får tiden til å gå!

Med overgangen til pensjonisttilværelsen følger for Øivind Vestli også overgang til elbil. Den avtroppende markedssjefen har bestilt sin første av dette slaget – en Volvo XC40, selvfølgelig, som han får til høsten.

- Dette blir en kjempebil, med rekkevidde nok til at jeg kan kjøre til hytta i Hallingdal uten å stoppe for lading. Og når jeg må lade, har jeg «bensinstasjonen» i garasjen, sier han.

- Hva nå?

- En av grunnene til at jeg går av nå, er at jeg har bra helse. Jeg kan fortsatt gå på ski, seile, og ta meg av akkumulerte oppussingsbehov hjemme. Jeg er overhodet ikke engstelig for at jeg ikke skal få tiden til å gå!

- Jeg vil nok savne både gode kolleger og hyggelige kunder, men sånn er nå livet. Og jeg truer gjerne med at når jeg treffer kunder på gata, så kommer jeg til å stoppe og prate med dem, avslutter Øivind Vestli, som ikke minst gleder seg til å kunne dra ut med båten når det er fint vær – og ikke bare når han har fri!

oivindvestli_ (2).jpg
LES OGSÅ: Ekspressfart på Volvo-verksted: - Kunden skal vente, ikke hente


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE