ANNONSE

STOR INTERESSE: En lang liste interesserte har meldt seg for å se nye Hyundai Nexo, forteller Espen Bagroen.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Tilbyr elbil uten rekkeviddeangst

Jo, det er mulig. Forutsatt at du får fylt hydrogen-tanken innenfor rimelig avstand. Hos Birger N. Haug i Lier er bilen leveringsklar.


Frank Williksen

 06.11.18, kl. 08:38
 13.11.18, kl. 13:36


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Dette handler om Hyundais nye brenselscelle-modell Nexo, som overtar etter pioneren ix35. Men mens sistnevnte var en tradisjonell SUV ombygd til hydrogen-drift, er Nexo utviklet for dette systemet fra bunnen av.

Etter å ha fått sett nærmere på den spennende nyheten hos Birger N. Haug i Lier, var førsteinntrykket meget bra. Rekkevidde på 666 kilometer (WLTP) lar seg høre – ikke minst fordi dette også er den rekkevidden brukeren vil oppleve i praksis.

Også dette er per definisjon en elbil, men på denne behøver man ikke å tenke på at batterier ikke bør lades høyere enn 80 prosent, eller tappes lenger ned enn til 20 prosent.


LES OGSÅ: Hundrevis i kø for å se Audis første hel-elektriske bil

Produserer sin egen strøm

Denne bilen produserer nemlig sin egen strøm til fremdrift, og «restavfallet» er noen dråper vanndamp ut bak, så rent at man – i følge fabrikken – godt kan drikke det. Den slår med andre ord alle batterielektriske biler langt ned i støvlene på rekkevidde – og gjør det uten at man behøver å sitte i vinterklær med radioen av for å få noen ekstra kilometer. Heller ikke behøver man frykte for overdrevent hopp i forbruket ved hastigheter over 80 km/t.

Og: Der elbilen trenger alt fra 40 minutter og oppover for lading, fyller du hydrogentanken på 5 minutter, så kan du kjøre 50-60 mil før du igjen behøver et 5-minutters tankstopp.

Man kan gjerne spørre seg hvorfor hydrogenbiler da ikke er en bestselger for nullutslippskjøretøy, men svaret er enkelt. Det finnes ingen troverdig infrastruktur i dag, og for kort tid siden ble noen av de få tankstedene som fantes faktisk nedlagt! Det er den onde sirkelen: Det er for få biler til at noen vil investere store summer i tankanlegg for hydrogenbiler – og det er for få tankanlegg til at folk flest ønsker å kjøpe slike biler.

Nå er det kanskje en lysning ikke så langt unna på denne siden, men enn så lenge er det svært sparsomt med tankmuligheter. 
For kunder hos Birger N. Haug i Lier er det ikke så aldeles ille, for dem er det mulig å fylle tanken i Sandvika, og det er «innafor». Men så var det dette med lengre turer, da.

I mellomtiden er selgerne hos Birger N. Haug i full gang med å vise bilen for en lang liste interesserte, og leveringsdyktige er man også i øyeblikket.

LES MER OM BIL OG MOTOR HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE