ANNONSE

FOTO: BUSKERUD FYLKESKOMMUNE

Slik skal Svelvikferja kutte 641 tonn CO₂-utslipp i året

Torsdag ettermiddag satt fylkeskommunen et krav til nullutslipp i Svelviksundet, og det ble bestemt at Norges korteste ferjesamband blir elektrisk.


Benedicte Haugaard

 13.09.18, kl. 19:07
 20.09.18, kl. 10:48


ANNONSE
ANNONSE

 

SVELVIK: Stortinget har vedtatt krav om null- eller lavutslipp ved utlysning av nye kontrakter for riksvegfergesamband, og anbefales at det også gjør på fylkesveisamband, slik som i Svelvik.

I dag bruker Svelvikferga cirka 200 tonn diesel i året. Dette medfører utslipp av omtrent 641 tonn CO₂, men det skal det snart bli slutt på, skriver Dagsavisen Fremtiden

På anbud

Statens Vegvesen anbefaler at denne strekningen får elektrisk ferje, og det skal åpnes opp for bruk av biodrivstoff som reserveløsning. Et eventuelt reservefartøy vil være en konvensjonell ferje.

Nå blir kontrakten for ferjesambandet lagt ut på anbud slik at tilbyderne får best mulig rammevilkår. Kontraktstildelingen er satt til månedsskiftet mars/april 2019.

Vanskelige rutetider

I perioder er det kun 10 minutter mellom hver avgang på Svelvikferja, noe som kan føre til utfordringer med tanke på oppladning av batteriet.

- Denne korte ladetiden ved land er ikke ideell – og vil generere en viss økning i investeringskostnader til ladeinfrastruktur på land og batteri, heter det i saksutredningen til hovedutvalget.

Likevel mener SVV det er fullt mulig å drifte sambandet helelektrisk etter dagens ruteplan.

Flere ferjer

Per dags dato finnes det kun fire elektriske ferger, og de ligger alle på vestlandet. Nå satser Miljøpartiet De Grønne på flere elektriske ferjer på østlandet, og det er bare spørsmål om tid før både Svelvikferja, Nesodden-båtene og Horten-Moss strekningen blir elektrisk.

Ståle Sørensen i Miljøpartiet De Grønne har lenge kjempet for elektrisk ferje, men er usikker på når prosjektet ferdigstilles.

– Vi vil i hvert fall presse på så de får opp dampen her, men det skal investeres mye – og det kan forsinke prosessen. På den annen side vil fylkes- og kommunesammenslåingen gjøre at Viken blir eneeier av ferjesambandet, og det gjør det lettere for oss å prioritere som vi vil. I dag deler jo Vestfold og Buskerud på eierskapet, sier MDG-politikeren til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Varsler ny runde med buss for tog i Drammen


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE