ANNONSE

BYGGER LØSEMASSETUNNEL: Fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR Stine Undrum og konserndirektør i Veidekke Anlegg Øivind Larsen signerte onsdag avtalen på anleggsområdet ved Sundhaugen i Drammen.
Foto: Marianne Henriksen/Bane NOR

Bane NOR: - Dette kan bli krevende for naboene

- Dette blir et svært synlig anlegg, som vil medføre både støy og anleggstrafikk, advarer Bane NOR om arbeidene ved Sundhaugen.


Redaksjonen

 07.11.19, kl. 10:19
 16.11.19, kl. 18:43


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Onsdag ble avtalen om bygging av kulvert og løsmassetunnel fra Sundhaugen til Danvik signert av Bane NOR og Veidekke. Nå rigges det til anleggstart.

- Det er lagt ned et stort arbeid sammen med Bane NOR i å få på plass den riktige løsningen for kulverten og løsmassetunnelen. Med vår egen kompetanse og våre gode samarbeidspartnere gleder vi oss til å ta fatt på jobben, sier konserndirektør i Veidekke Anlegg, Øivind Larsen.

Arbeidende blir imidlertid utfordrende og løsningen teknisk krevende.

– Det er en ressurskrevende metode for kontrahering, men bygging av løsmassetunnel under et boligområde er utfordrende. Derfor var det viktig for oss å finne løsninger som både ivaretar sikkerheten for anlegget og omgivelsene, og som er teknisk gode og gjennomførbare, sier Larsen.

drm24banenordanvikgronlandsundland-42.jpgANLEGGSOMRÅDE: Slik ser området ut i dag. (FOTO: NILS J. MAUDAL / DRM24)

Teknisk komplisert løsning

Løsmassetunnelen er kanskje den mest teknisk krevende delen av kontrakten. Den skal gå under boligområdet Danvik. For å gjøre det mulig å drive tunnel gjennom dette området, må grunnen forsterkes. Det gjøres ved at en sementblanding injiseres i grunnen under høyt trykk slik at man kan drive tunnelen i faste masser.

For å etablere en kulvert (betongtunnel), blir det nødvendig å grave en lang åpen byggegrop. Den vil bli 21 meter på det dypeste. Dette blir et svært synlig anlegg, som vil medføre både støy og anleggstrafikk.

– Dette kan bli krevende for naboer, og da må vi gjøre det vi kan for å minske ulempene. I tiden fremover skal vi informere byens innbyggere om hva som skal skje, slik at de er godt forberedt, forsikrer Stine Undrum i Bane NOR.

– Vi har lagt mye krefter inn i å finne en løsning som er både effektiv og god. Nå skal vi sikre at gjennomføringen skjer på best mulig måte, sier Øivind Larsen i Veidekke.

LES OGSÅ: Veidekke tildelt ny storkontrakt: Skal bygge hele togtunnelen i Strømsøåsen


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE