ANNONSE

RÅTTEN: Her blir det 60 fot lange vraket løftet på land for hugging, etter at eierne ikke har tatt ansvar.
ALLE FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Problembåt omsider på land etter stor redningsoperasjon

«Kaholmen» som i lenger tid har ligget delvis forlist og forsøplet havnebassenget ved Tangenkaia, er nå et avsluttet kapittel.


Alexander Jansen

 18.11.20, kl. 18:37
 28.11.20, kl. 03:16


ANNONSE
ANNONSE

 

TANGEN: I alle fall for båten sin del. Hvem som til slutt skal betale gildet gjenstår å se, selvom om eieren ifølge Drammen kommune får regninga, estimert til 500.000 kroner. Muligens kan saken havne i retten om den ikke blir betalt.

Inntil videre er båten fjernet på skattebetalernes regning etter pålegg fra kommunen, da eieren ikke har maktet å etterkomme flere frister om å fjerne båten selv etter at den ble lagt til kai i Drammen i fjor sommer.

Onsdag ble det derfor iverksatt en større og nøye planlagt operasjon for å få båten på land før vinteren. Først måtte båten lenses og heves der den lå nederst på Tangenkaia, delvis under vann. Etter å ha fått den flytende, ble den skjøvet av en slepebåt inntil kaia lenger opp, hvor en mobilkran ventet for å få båten på land. 

En hel arbeidsdag tok det altså å få båten på land, med alt fra dykkere, bilbergere og andre mannskaper i sving. Brannvesenet har også rykket ut til båten flere ganger, blant annet for å legge ut lenser for å hindre utslipp. Med andre ord en kostbar affære, i tillegg til at byråkratiet saken har medført for Drammen kommune.

_R2I3771.jpgLØFTET PÅ LAND: Nå skal båten, som egentlig er klassifisert som skip, hogges til spiker.

En historie av problemer

Det er imidlertid ikke bare Drammen kommune som har fått problemer som følge av Kaholmen, som i sin tid tjenestegjorde som passasjerferje til Oscarsborg i Oslofjorden.

I 2017 sank båten mens den lå til kai i Sætre, etter å ha skapt hodebry for Hurum kommune i lengre tid.

- Båten eies av en privatperson, og det er eieren som har det fulle og hele ansvaret for båten. Hurum kommune har hatt kjennskap til saken, og Hurum brannvesen har lenset båten flere ganger tidligere. Vi har også hatt fortløpende dialog med båteier, uten at det har ført frem, fortalte daværende ordfører i Hurum kommune, Monica Vee Bratlie, den gangen.

_R2I3780.jpg

Mange vanskelige båt-skjebner

Historien er imidlertid ikke unik. Drammen og havna har vært belemret med diverse båter og skip med utfordrende eierskap de siste årene. I fjor høst måtte seilskuta «Merlin» heves etter forlis ved kaikanten, og løftes på land.

I januar 2019 kunne drammenshistoriens mest famøse skip, «Pan Trader», omsider sette kursen ut av fjorden mot nye farvann etter å ha ligget i opplag siden 80-tallet.

I romjula 2018 kunne Drammen Havn endelig juble over å ha fått kvittet seg med oljetankeren «Ioli», som hadde vært en hodepine i over to år mens den lå forlatt ved Tangenkaia.

Sommeren 2016 gikk partybåten «Costa Ikkeno» til bunns i Drammenselva og ble liggende i ukesvis før den omsider ble hevet.

Se flere bilder fra løftet som «Kaholmen» fikk båten på land her:

_R2I3769.jpg
_R2I3782.jpg


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE