ANNONSE

SISTE REIS FOR FARGERIK FERGE: Den danske slepebåten Westsund startet lørdag forberedelsene for å slepe Pan Trader til opphogging i Litauen. Det skjer trolig på onsdag, da losen er bestilt.
ALLE FOTO: NILS J. MAUDAL / DRM24

«Pan Trader»-sagaen er over: Slepes vekk etter 30 år i Drammensfjorden

Danskeferge, arktisk frihavn for forsyninger og fornøyelser, dykkerskip og flytende gjeldsbombe. Mystikk og fargerik historie ligger i kjølvannet av «M/S Pan Trader» som nå taues til Litauen for å bli spiker.


Nils J. Maudal

 06.01.19, kl. 15:11
 17.01.19, kl. 17:49


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Da M/S Pan Trader seilte inn Drammensfjorden i 1989 kom den fra en sesong som forsyningsskip for fiskeflåten i Arktis.

Forretningsideen var å tilby drivstoff, tollfrie drikkevarer og annet høyt skattet gods til fiskere dagsreiser fra nærmeste havn. Et visst kvinnelig innslag i besetningen bidro også til å lyse opp i en ellers mørk og strabasiøs hverdag nord for polarsirkelen.

I internasjonalt farvann står det fritt opp til besetning å ha et romslig innslag av tollfrie varer i lasten. Men i norsk territorialfarvann er den adgangen begrenset. Og det er regler for plombering av avgiftsfritt gods. Loven lange armer fulgte med, og det ble rapportert om en betydelig økning av overtredelser i perioden Pan Trader betjente feltet - uten at noen direkte sammenheng ble påvist.

9.600 flasker whisky

Forretningsideen ble satt på vent, og Pan Trader gikk i opplag i Selvikbukta i Drammensfjorden. Båten var tydelig tilstede og tiltrakk seg oppmerksomhet med tilhørende spekulasjoner. Men spritlasten var plombert etter forskriftene og båten fikk ligge i fred og leve sitt eget liv.

Med litt varierende mellomrom var lokale sheriffer på besøk for å roe gemyttene og dempe støynivået hos besetning og gjester. I 2014 ble spritlasten overtatt av Tollvesenet, som kjørte 800 kasser med 9600 flasker whisky på tollager. Skjebnen til over 20 år gammel sprit av merket «Prince Charlie» er uviss.

Mens båten lå i Selvikbukta ble det også gjort forsøk på å foreta mekanisk vedlikehold og reparasjoner. Men med en svak betalingsevne/vilje strandet de forsøkene. Noen av eventyrene gikk dermed i vasken. I 2006 var det også planer om å bruke båten til skattejakt i farvannet utenfor Florida i USA, men det ble aldri noe av.

Økonomisk havari

Noen trodde Pan Trader ville få nytt liv og meningsfylte oppgaver da den i 2007 ble fortøyd ved sentral kaiplass hos Drammens Skibsreparasjon/Drammen Yard på Tangen. Men nye økonomiske utfordringer endte isteden med at verftet tok arrest i båten.

Etter en rekke runder og juridiske krumspring overtok Drammen Yard eiendomsretten i 2016. Kjøperne sto ikke i kø, men den ble omsider solgt til et russisk selskap som ville slepe den til Litauen, der det er meningen at den skal hugges opp til spiker eller andre verdige formål.

Men også operasjonen måtte passere et hinder da miljøvernmyndighetene påpekte at båten nå var skrap, med kurs for internasjonalt farvann - og som sådan er underlagt en rekke bestemmelser. Nå er den floken altså løst, og fortøyningene kan omsider kastes.



LES OGSÅ:
Endelig farvel til «Ioli»


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE