ANNONSE

SELGER I BØTTER OG SPANN: Daglig leder Tom Erik Moen og salgssjef Fredrik Moserud Simensen, hos Birger N. Haug på Kjellstad.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Ny rekordmåned for Nissan Leaf: - Har aldri opplevd maken!

Nissan ble den suverene vinneren på det lokale bilmarkedet i mars. Takket være elleville tall for nye Nissan Leaf, noterte merket seg en markedsandel på hele 15,7 prosent.


Frank Williksen

 07.04.18, kl. 08:20
 11.05.18, kl. 12:56


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Nybil-suksess i en slik skala har ikke vært sett siden bilsalget ble frigitt her i landet for snart 58 år siden. Også i februar tronet Leaf på topp.

- Vi har aldri sett maken, og heller ikke hørt om noe i nærheten av slike tall, sier en fornøyd daglig leder Tom Erik Moen, og salgssjef Fredrik Moserud Simensen, hos Birger N. Haug på Kjellstad.

Sammen med forhandlerkollega Mobile i Bjørnstjerne Bjørnsons gate har de to Nissan-forhandlerne bokstavelig talt pøst nye elbiler ut på markedet i rekordtempo. Til sammen leverte de to 78 nye Nissan Leaf i mars, og med dette sto modellen alene for 14,1 prosent markedsandel.

LES OGSÅ: Regner med å selge 400 nye Nissan Leaf i 2018

«Alle» skal ha Leaf

- Hva er det som skjer? Hvorfor skal «alle» ha Leaf?

- Vi mener noe av årsaken ligger i bilens gode og lange historikk. Leaf var først ute med virkelig satsing som elbil, og i dag tjener vi også mye på at vi er leveringsdyktige. 

Så har bilen også fått et design som er mer på linje med «vanlige» biler, noe vi vet er viktig for mange. 
At rekkevidden er økt betydelig, blir det selvsagt lagt vekt på – og dette gjør bilen aktuell for mange flere enn før. Det gjør også at den i enda større grad gjør jobben som nummer én-bil. Bagasjerom på 435 liter er for eksempel like stort som på Qashqai.

- Og så er det ikke tvil om at de økonomiske fordelene ved å eie og kjøre elbil er et veldig tungt argument for mange bilkjøpere, understreker Moen og Moserud Simensen.

LES OGSÅ: Står i kø for nye Nissan Leaf: Dag fikk den første av 6.500 forhåndssolgte

Større batteri til vinteren

Modellen de fleste velger, er Tekna. Den koster cirka 330.000 kroner med serviceavtale inkludert. 

- Hvem kjøper Leaf?

- Bilen treffer absolutt alle hjemme, fra unge til eldre, fra enslige til familier. Den egner seg like godt til pendling som til familieturer, fastslår de to, som gleder seg litt ekstra til Leaf kommer med 60 kW batteri mot slutten av året. Da får den en rekkevidde (NEDC) på i overkant av 500 kilometer, og da er ikke rekkeviddeangst noe tema lenger.

- Hvor mange Leaf er levert fra dere?

- I løpet av første kvartal har vi nådd cirka 100 biler, med tyngden i mars. Trolig blir mars også toppmåneden for Nissan Leaf, men vi ser for oss å levere ut et hundretall biler også i andre kvartal, slutter Tom Erik Moen.

LES OGSÅ: Drammens-forhandler solgte 50 nye Nissan Leaf på et døgn

To av tre valgte elektrisk

Det er langt fra bare i drammensdistriktet Nissan Leaf har slått an. Også på landsbasis er bilen en knallsuksess, og var i særklasse mest solgte modell i mars – langt foran nærmeste konkurrent.

I Norge totalt var nesten to av tre nyregistrerte biler i mars elektrifiserte – elbiler, hybrid, plug-in hybrid eller hydrogen. Da blir det lite igjen å dele på for dem som konkurrerer med fossile biler.

Situasjonen var den samme i vårt distrikt. Elbiler, plug-in hybrid og full hybrid sto til sammen for 64 prosent av nybilregistreringene i måneden – 34,1 prosent elbiler, 18,7 prosent plug-in og 11,2 prosent hybrid.

Til sammenligning ble det levert 23,1 prosent biler med bensinmotor, og beskjedne 11,9 prosent diesel. 

LES OGSÅ: Smekkfullt da nye Nissan Leaf ble avduket med brask og bram

God Mercedes-måned

Mars var for øvrig en svært god måned også for Tesla, som ble tredje største merke i distriktet med 10,3 prosent markedsandel etter Nissan (15,7 prosent) og Mercedes-Benz (11,7 prosent).

Volkswagen, som vanligvis «abonnerer» på markedslederposisjonen, fikk i mars 8,3 prosent, like bak Toyota med 9,5 prosent.

Her er rekkefølgen videre blant de største bilmerkene:

6.   BMW 6,7%
7.   Volvo 6,3%
8.   Skoda 4,9%
9.   Audi 4,1%
10. Suzuki 3,8%
11. Mitsubishi 3,2%
12. Peugeot 2,9%
13. Hyundai 2,7%
14. Ford 2,0%
15. Renault 1,4%
16. Honda 1,1%
17. Subaru 1,1%
18. Mazda 0,9%
19. Opel 0,7%
20. Citroën 0,7%

To «på pallen» for Tesla

Her er rekkefølgen over de mest solgte enkeltmodellene i mars:

Topp 20 bilmodeller Antall Markedsandel
1.   Nissan Leaf 78 14,1%
2.   Tesla Model S 30 5,4%
3.   Tesla Model X 27 4,9%
4.   Volkswagen Golf 25 4,5%
5.   Mercedes-Benz GLC 20 3,6%
6.   BMW i3 18 3,2%
7.   Toyota Yaris 18 3,2%
8.   Mitsubishi Outlander 16 2,9%
9.   Toyota CH-R 13 2,3%
10. Mercedes Benz CLA 13 2,3%
11. BMW 2-serie 12 2,2%
12. Hyundai Ionic 11 2,0%
13. Volvo XC90 11 2,0%
14. Mercedes Benz A-klasse 10 1,8%
15. Toyota RAV4 10 1,8%
16. Volvo V90 10 1,8%
17. Skoda Kodiaq 9 1,6%
18. Peugeot 2008 9 1,6%
19. Skoda Octavia 8 1,4%
20. Suzuki Swift 8 1,4%

Tallene omfatter kommunene Drammen, Lier, Røyken, Hurum, Nedre Eiker, Svelvik og Sande. (Kilde: Registreringsstatistikk fra OFV)


LES MER OM BIL HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE