ANNONSE

Ny kamerateknologi gjør E18-tunnelene sikrere

Pålitelige strømløsninger og intelligente overvåkningssystemer styrker sikkerheten i seks tunneler på strekningen E18 mellom Drammen og Tønsberg.


Redaksjonen

 08.02.18, kl. 15:37
 16.02.18, kl. 13:16


ANNONSE
ANNONSE

 

BUSKERUD / VESTFOLD: Over 20.000 biler passerer E18-strekningen mellom Drammen og Tønsberg i døgnet.

Takket være intelligente overvåkningssystemer og sikre strømløsninger kan trafikantene nå føle seg tryggere når de kjører i tunellene.

LES OGSÅ: Fosskolltunnelen i ny drakt

Sikker tunnel-el

- Rehabiliteringsprosjektet har ført til et betydelig løft for sikkerheten i tunellene etter at det er skiftet ut alt elektrisk utstyr i fem av seks tuneller på strekningen E18 mellom Tønsberg og Drammen. Den siste tunellen vil være ferdig rehabilitert våren 2018, innleder assisterende prosjektleder og elektroansvarlig Olav Amund Myklebust i entreprenørselskapet Kraftmontasje AS.

Oppdraget utføres av Kraftmontasje AS for Statens vegvesen, og omfatter blant annet utskiftning av alle elektriske komponenter i seks tuneller. I tillegg til elektriske arbeider inneholder kontrakten anleggstekniske arbeider.

De oppgraderte tunellene vil ha til sammen 100 nødstasjoner, 12 nødstyrepunkt for brannvesen og 11 tekniske rom. I tillegg er det montert over hundre kameraer som drives av et intelligent overvåkningssystem med automatisk hendelsesdeteksjon. Skjer det noe unormalt går alarmen på trafikksentralen i Porsgrunn, slik at nødinstrukser raskt kan iverksettes om nødvendig.


Hjelper nødetatene

- Trafikantene vil oppleve bedre belysning og flere nødstasjoner. Hvis det skulle oppstå en ulykke vil nødetater være raskere på stedet enn tidligere med bedre informasjon, da tunellene nå har intelligente kamerasystemer, forklarer Myklebust.

Kraftmontasje AS hyret inn Eid Elektro for å levere tavler og nødstasjoner som hovedsakelig inneholder komponenter signert Eaton.

- Eid Elektro er en av landets mest kompetente leverandører av elektro- og styretavler, med lang og bred erfaring innen tunellmarkedet. Når man kombinerer Eid Elektros erfaring og kompetanse med avanserte teknologiske løsninger fra Eaton gir dette gode løsninger som bidrar til å øke sikkerheten i tunellene, sier Myklebust.

Komplekse løsninger

- På dette prosjektet har vi levert våre egne norskproduserte brannskap. Vi har hatt enorm suksess med satsningen på brannskap og kiosker, og levert massevis av disse til tunnelanlegg det siste året, sier prosjektleder Paal Gunnar Lund i Eid Elektro, og legger til:

- Tekniske anlegg i tunneler er svært komplekse. Alle funksjoner må kunne overvåkes og fjernstyres. Strømtavler og -skap må bygges i henhold til strenge sikkerhetskrav, og være enkle å vedlikeholde og reparere. Faktorer som strenge krav til merking, høye kortslutningsstrømmer, kurser med lange lengder, og utstyr med både høye startstrømmer og lave driftsstrømmer setter krav til riktig vern og utstyr.

Administrerende direktør i strømstyringsspesialisten Eaton, Jon Helsingeng, er enig med Lund.

- Eid Elektro sine nye lavspenningstavler har høstet mange lovord fordi de er driftssikre og spesielt egnet for norske forhold. De møter nye krav i markedet og er basert på innspill fra elektroentreprenørene. Skapene er brukt i mange norske veiprosjekt, eksempelvis Granfoss-tunnelen, sier Helsingeng, og legger til:

- Det er givende at vårt utstyr og vår kompetanse er med på å sikre noe av Norges viktigste infrastruktur. Det gir enorm motivasjon å samarbeide med så flinke partnere som Eid Elektro og Kraftmontasje AS.

LES OGSÅ: Stengte E18-tunnel for å simulere kjempe-ulykke


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE