ANNONSE

OMDISKUTERT: Dagens Oslofjordtunnel er landet meste stengte tunnel. Motstanden mot ny tunnel er stor.
ILLUSTRASJONSFOTO: EDGAR DEHLI

NTP: Regjeringen går for ny Oslofjordtunnel til 4,5 mrd.

I tråd med lekkasjene tidligere denne uken, skrinlegger regjeringen bru-alternativet i Nasjonal Transportplan og går inn for å bygge nytt tunnelløp i Oslofjorden.


Alexander Jansen

 05.04.17, kl. 11:26
 13.04.17, kl. 17:41


ANNONSE
ANNONSE

 

HURUM: Tunnelløpet skal bygges paralellet med eksisterende løp, og får en prislapp på 4,5 milliarder, hvilket er betraktelig dyrere enn den opprinnelige tunnelen, skriver NRK.

Tunnelen skal kunne bygges på bare tre år, ifølge stortingspolitiker Kristin Ørmen Johnsen (H).

- Er man optimistiske kan man få en byggestart mellom 2020 og 2022, sier Ørmen Johnsen til NRK.

Trosser anbefaling

Nytt tunnelløp innebærer at regjeringen skroter Vegvesenets anbefaling om bro, og må søke EU om tillatelse til å brygge tunnel

Årsaken er at tunnelen vil ha en brattere stigning enn hva som er tillatt etter nye krav. Svaret vil først foreligge til sommeren. 

– Den våte drømmen i Hurum har vært bro. Men det vi har vært opptatt av er å få et prosjekt og få et løp raskt opp og gå. Så får man se dette med bro i en annen og større sammenheng. Men nå må vi få løst disse trafikale problemene, sier Ørmen Johnsen til NRK.

LES OGSÅ: Vegvesenet vil ha bru istedenfor tunnel over Oslofjorden


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE