ANNONSE

FORNØYDE HOS MOBILE HOKKSUND: Fra venstre Roger Hagen, Roger Eilertsen, Alexander Pettersen, Jahn Thomas Formo, Gard Christoffer Hagen.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Volkswagen tilbake på toppen: Størst på nesten alt

Så er Volkswagen tilbake på førsteplass i distriktet, etter å ha «lånt bort» topplassen til Tesla noen måneder. Golf var suverent mest registrerte modell i august.


Frank Williksen

 10.09.19, kl. 14:28
 23.09.19, kl. 18:25


ANNONSE

 

DRAMMEN: Og ikke bare er VW størst totalt – siste måned var de størst på det meste i vårt distrikt. I tillegg til å være tilbake på toppen totalt, var dominansen stor siste måned:

- Største merke på elbil, med e-Golf som mest solgte elbil-modell. 
- Største merke på bensinbiler og tredje flest enkeltmodeller med bensinmotor.
- Nest største merke på diesel, bare slått av konsern-fetter Skoda.

August ga med andre ord mange gode grunner til feiring for distriktets Volkswagen-forhandlere. 
Det bekrefter også nyansatt daglig leder hos Mobile Hokksund, Roger Hagen:

- Vi er veldig godt fornøyd med at så mange velger oss som billeverandør. Det er sikkert mange grunner til dette, men jeg tror den viktigste er at folk oppdager Volkswagen som et veldig trygt valg. 
Det er folkebiler med mange innovative løsninger som man ellers må opp i langt dyrere biler for å få.

- Dessuten har merket en lang og sterk historie som treffer mange godt. I tillegg opplever vi at annenhåndsverdien på bilene er bra, noe som også betyr mye for kundene. 

Diesel øker

- Hva slags holdninger møter dere til dieselmotoren?

- Vi bor på landet, og her er det annerledes enn i de store byene. Vår opplevelse nå, er at etterspørselen etter fossile biler – og ikke minst diesel – igjen er stigende, sier Hagen.

- Dette merker vi ikke minst på bruktmarkedet. Er vi så heldige å ha en dieselmodell med firehjulsdrift inne, så forsvinner den fort ut – slike biler skulle vi gjerne hatt mange flere av, for de er svært lettsolgte. 
Dagens Euro 6 dieselmodeller med AdBlue er også utslippsmessige et veldig godt alternativ, legger Hagen til.

- Det er på ladbare hybrider dere er minst synlige for tiden?

- I øyeblikket har vi ingen plug-in utgave av Golf å levere, og vi venter på den nye modellen av Passat plug-in. Den kommer til høsten, og vil da ha en elektrisk rekkevidde på 55 km WLTP.

- Hva med plug-in modell av Golf?

- Den er ventet sommeren 2020.

- Og så kommer VW ID 3 elbil, som er spådd å bli landets mest solgte bilmodell allerede neste år?

- Ja, den venter vi også å ha på plass kommende sommer, og det er bebudet god leveringsdyktighet av alle forhåndsreserverte biler, forteller Roger Hagen.

VW ID3.jpgVW ID 3: Elbil det knyttes store forventninger til.

VW størst

Med 89 nyregistreringer og 19,1 prosent markedsandel i august, var altså Volkswagen tilbake på toppen av merkestatistikken – både totalt og for måneden. Nærmest siste måned fulgte Toyota med 70 biler (15,1 prosent), mens Skoda – fortsatt rent fossilmerke – fulgte opp med en knallsterk tredjeplass – 48 biler og 10,3 prosent.

Videre rekkefølge, august:

4.   Audi - 39 biler – 8,4% 
5.   BMW - 32 biler – 6,9%
6.   Tesla - 26 biler – 5,6%
7.   Nissan - 21 biler – 4,5%
8.   Volvo - 20 biler – 4,3%
9.   Hyundai - 13 biler – 2,8%
10. Mitsubishi - 12 biler – 2,6%
11. Suzuki - 12 biler – 2,6%
12. Mini - 11 biler – 2,4%
13. Honda - 9 biler – 1,9%
14. Mercedes-Benz - 8 biler – 1,7%
15. Kia - 7 biler – 1,5%
16. Jaguar - 7 biler – 1,5%
17. Ford - 7 biler – 1,5%
18. Opel - 7 biler – 1,5%

Også størst på modell 

Volkswagen knuste også konkurrentene på modellstatistikken, der Golf – mest takket være e-Golf – leverte 49 biler og nådde en markedsandel for modellen alene på 10,5 prosent. Nærmest fulgte Skoda Octavia med 22 biler og 4,7 prosent, så avstanden var stor. 

Til gjengjeld var det trangt om plassene videre, med delt tredje plass til Tesla Model 3 og Toyota Corolla (21 biler og 4,5 prosent til hver).

Slik var rekkefølgen videre:

5.   Volkswagen T-Roc - 19 biler – 4,1%
6.   Nissan Leaf - 17 biler – 3,7%
7.   Audi e-tron - 17 biler – 3,7%
8.   Toyota Rav4 - 16 biler – 3,4%
9.   Toyota Yaris - 15 biler – 3,2%
10. Mitsubishi Outlander - 12 biler – 2,6%
11. Audi A2 - 12 biler – 2,6%
12. BMW i3 - 11 biler – 2,4%
13. Mini Countryman - 11 biler – 2,4%
14. Skoda Superb - 10 biler – 2,2%
15. Hyundai Ioniq - 8 biler – 1,7%
16. Toyota C-HR - 8 biler – 1,7%
17. Skoda Kodiaq - 8 biler – 1,7%

Plug-in taper terreng

Av de forskjellige drivlinjealternativene er det plug-in hybrider som ser ut til å være litt på defensiven, i alle fall til det kommer flere nye modeller med lengre elektrisk rekkevidde. Bare drøyt en av ti nyregistreringer siste måned var en ladbar hybrid.

Med en leveringssituasjon som er svært variabel på elbilsiden, har lufta gått litt ut av ballongen for den sterkeste veksten også her, i alle fall til vi har passert nyttår. Knapt hver tredje nye personbil i vårt distrikt i august var en elbil.

Litt hyggeligere så det ut for fossilbilene, med 19,8 prosent markedsandel for bensinbiler og 19,1 prosent for diesel. Ikke minst det siste var en merkbar økning.

Litt sitt eget liv lever de rene selvladende hybridene, der Toyota og Lexus sammen står for 85 prosent markedsandel. Honda gjør et synlig hopp med sin nye CR-V Hybrid, og klatret mye takket være denne til en 13. plass på merkestatistikken totalt i august med 1,9 prosent andel – tall det er lenge siden Honda sist så.

NY Corolla 1-kopi 2.jpgToyota har god fart på salget med sine hybrider for tiden. Ikke minst nye Corolla bidrar godt her.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE