ANNONSE

DIESEL-JUBEL: Et fornøyd salgsteam hos Skoda-forhandleren på Åssiden kunne notere en ny sterk diesel-måned i april!
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Ingen bil med ledning – men selger knallgodt

Selv uten en eneste bil med ledning ble Skoda fjerde mest solgte bilmerke i drammensdistriktet i april. Markedsandelen endte for måneden på 8,1 prosent, og bare Volkswagen, BMW og Toyota var foran tsjekkerne denne gang.


Frank Williksen

 11.05.19, kl. 21:12
 25.05.19, kl. 22:52


ANNONSE

 

Her er det diesel som gjelder og går:

- Vi skal fortsette å være størst og best på diesel også i tiden som kommer, fastslår salgssjef Kristian Marheim i Albjerk Bil Drammen overfor DRM24.

De sterke tallene i april var heller ikke bare et blaff. Hittil i år er Skoda det sjette største bilmerket i drammensdistriktet med 5,7 prosent markedsandel.

Et annet interessant trekk med april-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, var at dieselbiler var nest mest valgte drivlinjealternativ med 19,3 prosent. Bare elbilene var foran med sine 41,9 prosent, mens både hybrider og ladbare hybrider kom et godt stykke bak.

Marheim ser for seg bra dieselsalg i årene som kommer også:

- I dag har alle våre dieselbiler AdBlue med unntak av Octavia, og her kommer dette med den nye modellen mot slutten av året. Her venter vi at en ny versjon med 184 hk diesel blir den nye bestselgeren av denne publikumsfavoritten, understreker han.

Elbil ennå et storbyfenomen

- Med dagens rensesystemer ser jeg ikke noe dieselproblem, og jeg tror dieselsalget vil holde seg bra fremover. Vi må også huske at dieselmotoren fortsatt er en favoritt for mange bilkunder i distrikts-Norge. Elbil-boomen er fortsatt først og fremst et storbyfenomen. På bygdene er avstandene lengre og bilbruks-mønsteret annerledes, og dette gjenspeiler seg blant annet i valget av drivlinje.

- Men elbilene er på vei inn også hos Skoda?

- Ja da, vi vil få elbiler. Det er mange som etterspør dette også hos oss. Vi skal bli gode på dette, men vi skal uansett fortsette å være best på det vi er gode på i dag.

Kort leveringstid

Elbil-kunder kan allerede reservere småbilen CityGo. I juni blir det åpnet for reservasjon av den nye SUVen IV, som kommer både som coupé og ren SUV med rekkevidde på cirka 500 km WLTP. Levering av denne starter neste år. 

- I tillegg kan vi allerede fra årsskiftet levere den nye hybrid-versjonen av Superb. Den kan bestilles rett over sommeren, forteller Kristian Marheim, som regner med at Skoda-forhandleren på Åssiden vil levere ut rundt 350 nye biler i år.

- Hva er det som gjør at så mange velger Skoda med dieselmotor?

- Kundene legger stor vekt på innvendig plass, firehjulsdrift og pris. Dessuten er tilgjengeligheten upåklagelig, vi har korte leveringstider, slutter Kristian Marheim.

Volkswagen igjen

Volkswagen var tilbake på topp som største bilmerke i april, men har fortsatt et stykke opp til Tesla som mest solgte bilmerke hittil i år. I april nådde VW en markedsandel på 15,9 prosent med 61 biler, med BMW på plassen bak med 12,2 prosent og 47, og Toyota på «bronseplass» med 36 biler og 9,4 prosent.

Rekkefølgen videre:

4.   Skoda 8,1% – 31 biler
5.   Nissan 6,5% – 25 biler
6.   Audi 6,5% – 25 biler
7.   Volvo 22% – 5,7 biler
8.   Hyundai 21% – 5,5 biler
9.   Tesla 18% – 4,7 biler
10. Mercedes-Benz 16% – 4,2 biler
11. Mazda 13% – 3,4 biler
12. Jaguar 10% – 2,6 biler
13. Peugeot 9% – 2,3 biler
14. Kia 8% – 2,1 biler
15. Suzuki 7% – 1,8 biler

…og Golf størst igjen

Med 30 biler og 7,8 prosent markedsandel ble VW Golf igjen største enkeltmodell, men det skilte bare to biler ned til BMW i3, som noterte 28 biler og 7,3 prosent. På en knallsterk tredjeplass fulgte Audi e-tron med 23 nyregistrerte biler i april; 6,0 prosent markedsandel.

Rekkefølgen videre:

4.   Nissan Leaf 19 biler – 4,9%
5.   Tesla Model 3 15 biler – 3,9%
6.   Hyundai Ioniq 13 biler – 3,4%
7.   Skoda Kodiaq 11 biler – 2,9%
7.   Toyota Yaris 11 biler – 2,9%
9.   Skoda Octavia 10 biler – 2,6%
9.   Toyota C-HR 10 biler - 2,6%
9.   Jaguar I-Pace 10 biler – 2,6%
12. VW Tiguan 9 biler – 2,3%
13. Hyundai Kona 8 biler – 2,1%
13. Toyota Rav4 8 biler – 2,1%
13. VW Polo 8 biler – 2,1%

Volkswagen var i april tilbake på tronen, både som største merke og med mest solgte enkeltmodell – evigunge VW Golf, hovedsakelig som elbil.

Elbil-boomen fortsetter

Også i april var suget etter elbiler kraftig. Batterielektriske biler sto i forrige måned for hele 41,9 prosent av alle nyregistreringer. Når vi plusser på hybridene (Toyota, Lexus, Suzuki) og de ladbare hybridene av flere merker, tok alternative drivlinjer til sammen 63,3 prosent av alle nyregistreringer i april måned.

Med en andel på 19,3 prosent var omtrent hver femte nye bil denne måneden en diesel, og den andelen var høyere enn på lenge. Biler med bensinmotor nådde i april 17,4 prosent andel, til sammenligning.

Tyskerne dominerte elbilstatistikken i april, med VW som nummer én, BMW nummer to og Audi på tredjeplass.

Toyota var nesten alene på hybridlista i april, og sto bak ni av ti biler med denne drivlinjen. Dette er nye Camry, som nå gjør comeback etter å ha vært borte fra markedet i 15 år.

Volvo-dominans

Mer enn hver tredje ladbare hybrid i april ble levert av Volvo. Med en markedsandel på 37,2 prosent var det nesten det dobbelte av hva BMW noterte på plassen bak: 20,9 prosent.

Ni av ti fullhybrider var Toyota, resten delte Honda og Suzuki på.

…og Skoda på diesel

Som tidligere nevnt var Skoda desidert største merke på diesel.

Med 27 biler og 36,5 prosent markedsandel var det solid avstand tilbake til konsern-fetter Volkswagen, som nådde 19 biler og 25,7 prosent. Sammen sto de to for mer enn seks av ti nye dieselbiler i april.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE